Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano DI2 voorderailleur hapert regelmatig bij afschakelen

iroelho
Forum-lid

iroelho 05 aug 2024 13:14

Wie weet raad: mijn 12-speed Shimano voorderailleur wil regelmatig niet direct van het grote naar het kleine blad. Ik moet soms tot 4x, 5x klikken om 'em terug te laten schakelen. Bij de eerste kliks gebeurt er helemaal niks; geen enkele beweging of schakel(poging)geluid of wat dan ook. Ik rij achter op die momenten niet op de kleinste 2 kransjes, dus daar ligt het niet aan. Batterij is voldoende opgeladen. Het vreemde is dat 'ie er dan weer wel, dan weer geen last van heeft, er is geen pijl op te trekken. Bij de ene fietstocht gebeurt het niet, bij een volgende rit wel 10x. Ik heb het stroomkabeltje al los- en weer vastgeklikt bij de voorderailleur, maar ook dat leverde niks op. Naar het grote blad gaat probleemloos. Derailleurs hebben de laatste software update, (draadloze) shifters niet (want die kan ik niet draadloos updaten). Achterderailleur werkte gewoon naar behoren.

Zou ik de connectiepunten tussen dat kabeltje en waar het de voorderailleur ingaat, evt met iets speciaals moeten reinigen? Of kan het nog met iets anders te maken hebben?
Laatst gewijzigd door iroelho op 05 aug 2024 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.

wmc
Forum-lid

wmc 05 aug 2024 13:44

Heb je de schakelknoppen al eens omgedraaid (links wordt achter, rechts wordt voor)? Dit om uit te sluiten dat de oorzaak de shifter is in plaats van de derailleur zelf.

mimoza
Forum-lid

mimoza 05 aug 2024 14:05

Is de kabel mogelijks ergens geraakt?
Heb je de kabel ook al eens proberen uit en terug in te pluggen bij de batterij?

105, Ultegra of Dura Ace?

iroelho
Forum-lid

iroelho 05 aug 2024 14:12

@WMC: Nee, nog niet aan gedacht, goed idee idd. Kan ik eens gaan proberen, zal wel even wennen zijn :) Onhandige is dat het bij sommige ritten zeg 10x gebeurt en bij andere ritten niet, straks ga ik nog wennen aan die omgedraaide shifter-knoppen :)
Net kabeltje nog maar eens losgehaald en goed schoongemaakt, evenals bij derailleur-ingang, zat iets van vuil, maar of dat het nou is...

@Mimoza: Kabeltje bij mijn weten nergens geraakt (geen valpartij, omvallen, gekke ligging in auto oid). Betreft Dura-Ace. Nog niet geprobeerd uit/in te pluggen bij batterij, moet ik eerst even gaan opzoeken hoe ik daarbij kom, want batterij zit niet in zadelpen (Canyon Endurace)..

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2024 14:35

Waar zit de accu eigenlijk bij een Endurace en een Grizl met die verende zadelpen? Accu kan idd niet in de pen......
Less is bore

iroelho
Forum-lid

iroelho 05 aug 2024 14:43

In de schuine onderbuis; je moet dan het crankstel en 1 cup afhalen om er bij te kunnen komen, aardig gedoe... ik probeer best eerst nog even andere mogelijkheden uit voordat ik daaraan begin..

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2024 14:55

Oja, daar. Rotplek idd om aan te moeten sleutelen.
Aan de andere kant: crank los en 1 cup eruit is ook maar 10 min werk.
Less is bore

wmc
Forum-lid

wmc 05 aug 2024 16:47

Mocht je niet willen gaan sleutelen, dan kun je ook je voorderailleur eens aan je achterderailleur kabel hangen. Dat kan of door hem eraf te halen, of een verlengkabel te gebruiken.

Overigens kun je de twee knoppen op de shifters ook gebruiken om je voorderailleur te schakelen, dan blijft het schakelen achter zoals het nu is. Ik meen dat Shimano recent ook een "schakel voorderailleur" functie heeft gemaakt, waarbij je gewoon een knop gebruikt om op of af te schakelen. Afhankelijk van of hij dan op het grote of kleine blad ligt, schakelt hij af of op. Ik weet niet of je daar een update van je shifters voor nodig hebt aangezien ik daar zelf nog niet mee heb gespeeld.

iroelho
Forum-lid

iroelho 06 aug 2024 11:36

Goeie tip, WMC, van die 2 knoppen, das iets makkelijker testen ja. Ik laat de shifter-software ook nog even upgraden om uit te sluiten dat het met evt achterstallig update-onderhoud te maken kan hebben.

Boshommel
Forum-lid

Boshommel 06 aug 2024 11:52

Als het probleem zich altijd voordoet bij afschakelen en nooit bij opschakelen dan is het of een softwareprobleem of een probleem met de microswitch in je shifter lijkt mij.

Als de kabel het probleem zou zijn zou je bij momenten niet op of af moeten kunnen schakelen.

iroelho
Forum-lid

iroelho 06 aug 2024 13:43

Dank je wel voor je inzicht, @Boshommel, fiets is morgen voorzien van de meest recent shifter software, dus dan kan ik weer een testrit maken. Blijft onhandig dat het niet eenvoudig te reproduceren is. Heb gelukkig nog een paar maanden garantie.

iroelho
Forum-lid

iroelho 11 aug 2024 17:15

Update: nav jullie tips 2 dingen getest (met bijgewerkte shifters-software):

1) terugschakel-functie gekoppeld aan knop bovenop shifter: op de paar momenten dat het terugschakelen via de 'reguliere' shifter-hendelfunctie niet werkte, werkte het wel op het moment dat ik de knop bovenop de shifter indrukte.
2) De 2 shifter-hendel schakelfuncties omgedraaid: zowel op- als terugschakelen werkte op 2 ritten probleemloos... Maar met de normale instellingen blijft het dus regelmatig niet werken :(

Inmiddels contact gezocht met Canyon, hun bereikbaarheid (via mail, want via chat niet beschikbaar) is helaas om te huilen.

To be continued!

Plaats reactie