Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Upgrade advies gevraagd

s.mtb
Forum-lid

s.mtb 15 aug 2024 16:30

Dag allen,

Ik zoek wat advies over eventueel upgraden: wat is 'weggegooid geld', wat zijn jullie ervaringen met en welke suggesties hebben jullie met de kanttekening dat er geen budget is voor de duurdere groepsets. Ik rij voornamelijk de Nederlandse trails, maar wil meer richting trail/enduro routes (fiets is een Canyon Spectral).

Vraag 1
Op het moment rij ik met een Sram nx 12-speed achterderailleur en nx shifter. Schakelen gaat me net niet altijd even soepel, voornamelijk de reactietijd: reageert me net wat te traag ook na bezoek bij de fietsenmaker en ook na vervanging ketting, cassette etc. Ik zat er aan te denken om te upgraden naar een gx-derailleur en/of shifter. Is dit de moeite waard en wat raden jullie aan?

Vraag 2
Ook de remmen zijn niet helemaal naar wens: Sram Guide T met een 203mm remschijf voor en 180mm achter. De organic blokken zijn me net wat te bijterig en o.a. daarom overgestapt naar metallic en nu naar mijn idee beter te moduleren. Waarom vervangen? Veel gedoe met de pistons die niet helemaal terug willen en moet de hendel bijna tot het stuur halen voor er iets gebeurd. Misschien 1 cm over? Ook na onderhoud en bleeden van de remmen. Kan er nog prima mee fietsen, lopen ook niet aan, maar te veel gedoe. Welke remset(s) raden jullie aan?

Alvast bedankt!

pino
Forum-lid HC

pino 15 aug 2024 16:48

Als je aan je shifter gaat vervangen, doe dan een AXS draadloos setje. Makkelijk installeren en bij inruil kun je het meenemen. Remmen gaat weinig boven de prijs kwaliteit van SLX trail, evt Deore.
Niet zijken maar reiden !

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2024 20:00

Als je fiets niet goed schakelt en niet goed remt, ook na interventie van de fm, is mogelijk je groep versleten.
Met een XT groep te monteren doe je niets verkeerd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 aug 2024 10:57

https://www.wielerkoopjes.nl/shimano-xt ... gJguvD_BwE

Voor €469 heb je een complete XT groepset, betere prijs/gewicht/prestatie ga je niet vinden.
Less is bore

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 16 aug 2024 12:21

Wie is je budgethouder?
Als ik het was, zou m’n advies zijn het eerst bij jezelf te zoeken en niet in het materiaal. Dat is nl. gewoon goed
hun fietsen.

galileo2
Forum-lid

galileo2 16 aug 2024 13:18

pino schreef: 15 aug 2024 16:48 Als je aan je shifter gaat vervangen, doe dan een AXS draadloos setje. Makkelijk installeren en bij inruil kun je het meenemen. Remmen gaat weinig boven de prijs kwaliteit van SLX trail, evt Deore.
+1

Plaats reactie