Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Droge tik in Trek Domane SL6 Gen 4

ewout
Forum-lid

ewout 03 sep 2024 22:10

Ik ben sinds begin dit jaar in het gelukkige bezit van een Trek Domane SL6 Gen 4. Een heerlijke fiets, maar er is wel een klein dingetje. Ik heb namelijk sinds een tijdje last van een droge tik. Er lijkt geen verband te bestaan met de aandrijflijn of met de wielen. De tik doet zich namelijk onregelmatig voor. Als ik een gok zou moeten doen, dan lijkt het in het balhoofd te zitten, maar ik heb mij laten vertellen dat het zeker bij een carbon frame lastig kan zijn om de exacte bron van een tik te vinden. Zo’n frame fungeert als een klankkast, wordt dan gezegd. Het balhoofd heeft geen speling, naar mijn idee.

Ik ben al een keer bij de fietsenmaker geweest. Je raadt het al: toen die even een rondje reed, hoorde hij niets speciaals. Altijd lastig als een storend geluid niet stelselmatig te horen is. Dat maakt het lastig om een diagnose te stellen. Hij heeft de zadelpen wel wat strakker gezet, maar dat heeft niets geholpen.

Mijn vraag is nu: zijn er Domane-rijders die dit probleem herkennen? Zo ja, is het gelukt om de oplossing te vinden?

Ik ben (nog?) te voorzichtig met mijn fiets om er zelf flink aan te gaan sleutelen. Het uitvoerende werk laat ik daarom voorlopig aan de fietsenmaker over. Het zou echter wel prettig zijn als ik hem zou kunnen zeggen waar hij eens gericht naar zou moeten kijken. Ik hoop dat iemand mij daarvoor de gouden tip kan geven!

pino
Forum-lid HC

pino 03 sep 2024 22:19

Laat je fietsenmaker het Isospeed uit elkaar halen en volgens specificatie weer in elkaar zetten.
Niet zijken maar reiden !

Janjan
Forum-lid

Janjan 03 sep 2024 23:57

Ja, bij de Domane is de isospeed de hoofdverdachte als het om tikken en klikken gaat.
Je fietsenmaker kan (onder garantie) een nieuwere generatie van de isospeed monteren of bepaalde onderdelen daarvan vervangen.
Uiteindelijk komt dat goed, maar het is irritant dat Trek fietsen bleef leveren met bekende isospeed klachten.

ewout
Forum-lid

ewout 04 sep 2024 08:24

Uiteindelijk komt dat goed, maar het is irritant dat Trek fietsen bleef leveren met bekende isospeed klachten.
Mijn fiets is geleverd in januari 2024. Kwamen die Isospeed-klachten toen ook nog voor?

Janjan
Forum-lid

Janjan 04 sep 2024 18:06

Daar kan ik niks over zeggen. Die van mij, uit 2023 is twee keer terug geweest naar de dealer, en nu - met de nieuwste generatie isospeed - tikloos.

Plaats reactie