Snelle ''woonwerk/stadsfiets''
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28
Ik zou graag advies willen vragen omdat ik op zoek ben naar een snelle woonwerk/stadsfiets.
Als wielrenner en ben wel gehecht aan een lichte fiets, met een sportieve zit en een krom stuur. Natuurlijk word het geen koersfiets dus hoeft geen extreem agressieve geometrie te zijn. Een raceframe ''endurance'' etc zou prima zijn, dan ga ik zelf wel de juistepositie bepalen.
Versnellingen zou 2x10 of 2x11 mechanisch voldoende zijn. Ik zoek een Alu frame, spatborden, een rek achter om fietstassen aan te hangen, en een degelijk ringslot met de optie om een ketting eraan vast te maken. Verlichting is geen noodzaak, dat kan ik met afneembare lichten zelf organiseren en ik wil absoluut geen dynamo.
Afmontage moet degelijk maar kostenbewust zijn. Vergelijkbaar met Shimano Tiagra of 105 zou prima zijn voor mijn doeleinde. Bij voorkeur velgremmen aangezien ik hier zelf het meeste onderhoud aan kan doen.
Zijn er mensen die vergelijkbare wensen hebben gehad en mij hierin een beetje kunnen sturen? Het zal waarschijnlijk iets in de categorie van een trekkingfiets met een krom stuur moeten worden denk ik.
Mocht iemand zo'n fiets (framemaat 56) hebben en er vanaf willen is het misschien handig om via PB contact te hebben.
Als die laatste oproep niet in dit onderdeel van het forum mag, laat het even weten dan haal ik hem uit mijn post.
Als wielrenner en ben wel gehecht aan een lichte fiets, met een sportieve zit en een krom stuur. Natuurlijk word het geen koersfiets dus hoeft geen extreem agressieve geometrie te zijn. Een raceframe ''endurance'' etc zou prima zijn, dan ga ik zelf wel de juistepositie bepalen.
Versnellingen zou 2x10 of 2x11 mechanisch voldoende zijn. Ik zoek een Alu frame, spatborden, een rek achter om fietstassen aan te hangen, en een degelijk ringslot met de optie om een ketting eraan vast te maken. Verlichting is geen noodzaak, dat kan ik met afneembare lichten zelf organiseren en ik wil absoluut geen dynamo.
Afmontage moet degelijk maar kostenbewust zijn. Vergelijkbaar met Shimano Tiagra of 105 zou prima zijn voor mijn doeleinde. Bij voorkeur velgremmen aangezien ik hier zelf het meeste onderhoud aan kan doen.
Zijn er mensen die vergelijkbare wensen hebben gehad en mij hierin een beetje kunnen sturen? Het zal waarschijnlijk iets in de categorie van een trekkingfiets met een krom stuur moeten worden denk ik.
Mocht iemand zo'n fiets (framemaat 56) hebben en er vanaf willen is het misschien handig om via PB contact te hebben.
Als die laatste oproep niet in dit onderdeel van het forum mag, laat het even weten dan haal ik hem uit mijn post.
Ik ben juist voor single speed gegaan (voor 15 km enkele reis). Met hebie chainglider kettingkast om het onderhoud minimaal te houden. Momenteel gewoon een kettingaandrijving. Dat is veel goedkoper dan een belt (waar ik itt velen slechte ervaringen mee heb)
Diepere zet, met MTB stuurtje. Mooi setje wielen laten spaken (Hope/Rad15), 35mm brede tubeless bandjes (Schwalbe Gravel nogwat) voor comfort en lekbestendigheid (tubeless). Vaste (SKS??) alu spatbordjes en goede verlichting. Tweedehands een setje schijfremmen van redelijke kwaliteit (SRAM Guide/Level combi) omdat die het minste last hebben van slecht weer. Lichtgewicht dragertje achterop waar mijn waterdichte fiets/rugtas (Ortlieb) met schone kleren en laptop aan kan. Flatpedals met pinnen zodat mijn schoenen voldoende grip hebben. Slot dat bevestigd is op de plek van de bidonhouder op de liggende buis. Een gereedschapsbidon zit op de plek van de staande buis, voor het geval ik onverhoeds onderweg pech mocht krijgen.
Frame was van een commuter fiets van Focus (Planet nogwat), waar ik alle onderdelen van versleten had.
Voor mij de perfecte fiets. Alleen de goedkope shimano (square taper) trapas is waardeloos, want binnen 2000 km speling. Die moet ik binnenkort nog voor iets duurzaams vervangen.
Ik ben al een tijdje van plan eens een "review" hier te posten, misschien toch maar eens echt doen.
Diepere zet, met MTB stuurtje. Mooi setje wielen laten spaken (Hope/Rad15), 35mm brede tubeless bandjes (Schwalbe Gravel nogwat) voor comfort en lekbestendigheid (tubeless). Vaste (SKS??) alu spatbordjes en goede verlichting. Tweedehands een setje schijfremmen van redelijke kwaliteit (SRAM Guide/Level combi) omdat die het minste last hebben van slecht weer. Lichtgewicht dragertje achterop waar mijn waterdichte fiets/rugtas (Ortlieb) met schone kleren en laptop aan kan. Flatpedals met pinnen zodat mijn schoenen voldoende grip hebben. Slot dat bevestigd is op de plek van de bidonhouder op de liggende buis. Een gereedschapsbidon zit op de plek van de staande buis, voor het geval ik onverhoeds onderweg pech mocht krijgen.
Frame was van een commuter fiets van Focus (Planet nogwat), waar ik alle onderdelen van versleten had.
Voor mij de perfecte fiets. Alleen de goedkope shimano (square taper) trapas is waardeloos, want binnen 2000 km speling. Die moet ik binnenkort nog voor iets duurzaams vervangen.
Ik ben al een tijdje van plan eens een "review" hier te posten, misschien toch maar eens echt doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
je zou voor zoiets kunnen gaan:
of zoeits:
Toevallig twee van mijn fietsen. De bovenste gebruik ik zelf als woon-werk fiets. Het grote voordeel is dat nog velgremmen heeft, maar dat is tegenwoordig steeds moeilijker aan te komen. Modellen met een Tiagra/105/grx groep hebben allemaal schijven. Dat is lastiger in onderhoud, maar ik laatst proefondervindelijk geleerd dat nog wel te leren is. Schijfremmen zijn zwaarder en duurder. Helaas. Ze remmen ook beter in de pleuris regen en velgen slijten niet. Maar een fitness hybride is wel een goede optie als snelle woon-werk stadsfiets. Redelijk sportieve zit, recht stuur dus veel controle.
De onderste is mijn huidige gravel-vakantie fiets. Een goedkopere gravel racer voldoet waarschijnlijk ook. Veel nokjes, een Alu frame, 10 speed groep en genoeg nokjes om god weet wat aan te monteren.
of zoeits:
Toevallig twee van mijn fietsen. De bovenste gebruik ik zelf als woon-werk fiets. Het grote voordeel is dat nog velgremmen heeft, maar dat is tegenwoordig steeds moeilijker aan te komen. Modellen met een Tiagra/105/grx groep hebben allemaal schijven. Dat is lastiger in onderhoud, maar ik laatst proefondervindelijk geleerd dat nog wel te leren is. Schijfremmen zijn zwaarder en duurder. Helaas. Ze remmen ook beter in de pleuris regen en velgen slijten niet. Maar een fitness hybride is wel een goede optie als snelle woon-werk stadsfiets. Redelijk sportieve zit, recht stuur dus veel controle.
De onderste is mijn huidige gravel-vakantie fiets. Een goedkopere gravel racer voldoet waarschijnlijk ook. Veel nokjes, een Alu frame, 10 speed groep en genoeg nokjes om god weet wat aan te monteren.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28
Ja een gravelfiets ''verbouwen'' alsin een rekje erop zetten is idd een optie. Heb jij voorbeelden van budget 10speed gravelfietsen? Mogen gerust cube, bulls of een of ander obscuur merk zijn trouwens.
Het enige waar ik aan moet denken is een goed ringslot. Dat is ook een beetje de beperkende factor in het gebruik van een racefiets frame. De meeste trekking en tourfietsen zijn daar natuurlijk meer voor ontworpen.
Het enige waar ik aan moet denken is een goed ringslot. Dat is ook een beetje de beperkende factor in het gebruik van een racefiets frame. De meeste trekking en tourfietsen zijn daar natuurlijk meer voor ontworpen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28
https://www.mantel.com/cube-nuroad-one? ... bxEALw_wcB
Zoiets zou bv prima zijn. Alleen een goed ringslot op een gravel/raceframe krijgen is zonder aanpassingen vaak niet mogelijk. Maar heb ook geen idee hoe het wel zou kunnen.
De reden dat ik een ringslot wil is dat als ik hem even kortbij een winkel wil neerzetten ik niet elke keer met een ketting aan de slag wil. En een ringslot met ketting heeft zoiezo mijn voorkeur.
Zoiets zou bv prima zijn. Alleen een goed ringslot op een gravel/raceframe krijgen is zonder aanpassingen vaak niet mogelijk. Maar heb ook geen idee hoe het wel zou kunnen.
De reden dat ik een ringslot wil is dat als ik hem even kortbij een winkel wil neerzetten ik niet elke keer met een ketting aan de slag wil. En een ringslot met ketting heeft zoiezo mijn voorkeur.
Een snelle randonneur kopen, en je bent direkt klaar (en je hebt er vaak al licht bij). Vooral bij de Duitse verzendhandel goed te krijgen.
Fuji Touring : https://www.simplebikestore.eu/en/fuji- ... I7EALw_wcB
VSF Randonneur Sport: https://doornbikes.nl/products/vsf-t-ra ... sXxssAX9Eh#
Ghost Asket: https://www.bike24.de/p1651480.html?sou ... 2886c87980
Lapierre Crosshill: https://www.bike24.de/p1804053.html?sou ... 2886c87980
Overigens, kabelbediende schijfremmen kun je gewoon ook zelf servicen, als het moet zelfs langs de kant van de weg.
Fuji Touring : https://www.simplebikestore.eu/en/fuji- ... I7EALw_wcB
VSF Randonneur Sport: https://doornbikes.nl/products/vsf-t-ra ... sXxssAX9Eh#
Ghost Asket: https://www.bike24.de/p1651480.html?sou ... 2886c87980
Lapierre Crosshill: https://www.bike24.de/p1804053.html?sou ... 2886c87980
Overigens, kabelbediende schijfremmen kun je gewoon ook zelf servicen, als het moet zelfs langs de kant van de weg.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1796
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
exact daarom ben ik op mijn "ik gebruik 'm door weer en wind en bijna altijd" Racert daarvoor gegaan.
en voor Rohloff en ketting. maar goed Rohloff is geen budget vriendelijke optie (in eerste instantie, als je even doorrekent wel maar goed, dat is een andere discussie)
Die cube Nuroad is volgens mij een prima optie. en zelf bouwen is nog leuker. check ook eens Santafixie, die hebben ook aardige commuters.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik zie de naafdynamo langskomen: dat is echt een goede feature. Geen gedoe met laden, altijd licht, en aangezien je woonwerk deel van het jaar in het donker doet, echt handig. Ik wil niet meer zonder.
Ik heb trouwens een cube travel sl met nexus 8 speed, prima fiets maar geen krom stuur, dus niet helemaal jouw specs. En de belt vervangen door een ketting.
Ik heb trouwens een cube travel sl met nexus 8 speed, prima fiets maar geen krom stuur, dus niet helemaal jouw specs. En de belt vervangen door een ketting.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.