Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MTB-schoenen op de racefiets

Tomasz007
Forum-lid

Tomasz007 03 okt 2024 18:25

Dag allemaal

Ik rijd veel met de racefiets maar altijd met SPD-pedalen, aangezien ik ook graag eens ergens stop en normaal wil rondstappen. Ik vind het bovendien ook makkelijker bij in- en uitklikken na eerdere valpartij met gewone plaatjes. Ik rijd op een degelijk niveau (FTP van 3,5w/kg) en heb dringend nieuwe schoenen nodig.

Momenteel rijd ik met Northwave Rebel 2 schoenen (zitten goed maar niet super), een meer dan degelijk middenklasse model. Zouden jullie gewoon de Rebel 3 of soortgelijk kopen voor op de weg of zou bijvoorbeeld een Shimano XC903 (wel pak duurder) nog een wezenlijk verschil geven in stijfheid en krachtoverbrenging?

Voor alle duidelijkheid, ik post hier niet om veroordeeld te worden of uitgelachen te worden omdat ik met MTB-pedalen rijd op mijn racer, ik wil weten of de high end mtb-schoenen hun geld waard zijn in vergelijking met hun goedkopere broertjes...

Groeten en bedankt voor alle meningen alvast!
Thomas

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 03 okt 2024 18:44

Als de xc versie van Shimano even goed is als de weg versie zou ik dat zeker overwegen.
Enig nadeel is de prijs.
Maar soms kan je ze vinden met grote korting.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 03 okt 2024 18:47

High end mtb schoenen zijn zeker beter. De zool is stijver en daardoor je krachtoverbrenging beter.
Net als met een helm, moet je schoenen ook echt passen. En zelfs dat is dan nog geen garantie dat ze ook tijdens het fietsen nog steeds lekker zitten. Maar als je bij het passen al niet helemaal overtuigd bent, zou ik dat paar niet nemen.

Zelf heb ik een paar RX8 voor eendaagse gravelritten, maar heb ook een paar EX500 tour-schoenen voor op fietsvakantie van een maand. Die zool is zo slap dat je er normaal mee door de stad kan wandelen.
Daarvan voel ik wel dat ze niet zo efficient zijn, maar dienen dan ook een ander doel.

Of het het geld waard is om uit te geven? Dat moet je zelf bepalen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 03 okt 2024 18:59

Stiekem rijden best veel mensen met spd pedalen op de racefiets hoor.

Hoe stijver de zool hoe beter.
Ik heb zelf sidi tiger schoenen, daar ben ik erg over te spreken.
Beetje prijzig, maar ik vond het het waard.
Goede kwaliteit.
Maar zoals eerder gezegd, schoenen moet je passen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 okt 2024 19:06

Hier gaat iedereen nog uit van “stijver is beter”. Gevoelsmatig ikzelf ook.
Laatst kwam ik op youtube echter een video tegen waarin, met behulp van testen, deze gedachte onderuit werd gehaald. Een stijvere zool leidde niet/nauwelijks tot een betere vermogensoverbrenging.
Ik weet niet meer of het bij GCN of één van de andere kanalen was.

Ik ben geen wetenschapper, pretendeer het ook niet allemaal te weten, maar het leek me nuttig dit toch hier te melden 😉

0475
Forum-lid

0475 03 okt 2024 19:24

ik heb een paar NW Revolution schoenen, dat is de SPD-SL variant van de Rebel. En ik heb ook een paar Sidi Genius 10. Die laatste zit mij prettiger, breder vooraan bij de voet, tenen niet ingeklemd (beide dezelfde maat, zover dat te vergelijken is). De SPD variant van de Genius is de Eagle 10.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 okt 2024 19:36

Hanz Bé schreef: 03 okt 2024 19:06 Hier gaat iedereen nog uit van “stijver is beter”. Gevoelsmatig ikzelf ook.
Laatst kwam ik op youtube echter een video tegen waarin, met behulp van testen, deze gedachte onderuit werd gehaald. Een stijvere zool leidde niet/nauwelijks tot een betere vermogensoverbrenging.

Ik ben geen wetenschapper, pretendeer het ook niet allemaal te weten, maar het leek me nuttig dit toch hier te melden 😉
Stijver is voornamelijk beter tegen vermoeidheid in de voet heb ik altijd begrepen. Je kunt het simpel gezegd langer probleemloos volhouden met een stijvere zool.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2024 19:40

scottwilko schreef: 03 okt 2024 19:36
Hanz Bé schreef: 03 okt 2024 19:06 Hier gaat iedereen nog uit van “stijver is beter”. Gevoelsmatig ikzelf ook.

Stijver is voornamelijk beter tegen vermoeidheid in de voet heb ik altijd begrepen. Je kunt het simpel gezegd langer probleemloos volhouden met een stijvere zool.
Maar een te stijve zool vind ik dan weer minder makkelijk lopen. Hier dus ook iemand, en meer in het gezin, die met SPD schoenen op de racert rijden. Ik heb Rebel3 schoenen, die aan de voorkant een beetje knellen. Ik hoop dat ze binnenkort fijner zitten. De zolen zijn ook stijver dan mijn Shimano schoenen.

pino
Forum-lid HC

pino 03 okt 2024 20:42

Wat mij betreft, hoe stijver hoe beter. Maar een goed inlegzooltje wordt vaak niet bij de aanschaf meegerekend, en die kan een hoop comfort opleveren. Waardoor je een midrange schoen naar topniveau kunt tillen.
Niet zijken maar reiden !

derxx
Forum-lid

derxx 03 okt 2024 22:30

Je zou ook naar Lake kunnen kijken, ik ben er zelf erg blij mee.
Afbeelding

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 okt 2024 09:03

Ik rijd al jaren met MTB-schoenen op de racer, vooral vanwege het voordeel dat je er gewoon mee kunt lopen.
Het valt niemand op en een eventuele opmerking leg ik naast me neer. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken, zoals kleur van je sokken en hoe hoog ze om de kuit zitten.
hun fietsen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 okt 2024 09:53

Op vakantie neem ik altijd mijn gravelbike mee en doe dat ook. Niks mis mee en ik voel wel wat verschil, maar veel is het niet.

Plaats reactie