Hartslag binnen vs buiten
-
- Forum-lid
Dag allemaal,
ik heb onlangs fietsrollen (wahoo kickr core) gekocht om deze winter wat meer binnen te fietsen. Zaterdag heb ik deze eens uitgetest en zondag ben ik gewoon buiten gaan fietsen.
Ik ondervond dat ik op de hometrainer voor eenzelfde intensiteit een totaal verschillende hartslag had dan buiten.
Op de hometrainer deed ik 190W (endurance power) aan een hartslag van 145, wat ook mijn zone 2 hartslag is. Op de fiets trapte ik voor diezelfde intensiteit (geen powermeter wel) aan een hartslag van 160 en hoger.
Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat ik de dag ervoor had gefietst op de trainer, maar toen ik naar me vorige ritten ging kijken (van buiten) zag ik dat ik altijd aan een gemiddelde hartslag van 156 zat ongeveer.
Ik snap niet zo goed hoe dit komt.. Iemand die dit ook ervaart en er iets van snapt. Ik dacht namelijk dat ik een hogere hartslag binnen ging hebben.
ik heb onlangs fietsrollen (wahoo kickr core) gekocht om deze winter wat meer binnen te fietsen. Zaterdag heb ik deze eens uitgetest en zondag ben ik gewoon buiten gaan fietsen.
Ik ondervond dat ik op de hometrainer voor eenzelfde intensiteit een totaal verschillende hartslag had dan buiten.
Op de hometrainer deed ik 190W (endurance power) aan een hartslag van 145, wat ook mijn zone 2 hartslag is. Op de fiets trapte ik voor diezelfde intensiteit (geen powermeter wel) aan een hartslag van 160 en hoger.
Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat ik de dag ervoor had gefietst op de trainer, maar toen ik naar me vorige ritten ging kijken (van buiten) zag ik dat ik altijd aan een gemiddelde hartslag van 156 zat ongeveer.
Ik snap niet zo goed hoe dit komt.. Iemand die dit ook ervaart en er iets van snapt. Ik dacht namelijk dat ik een hogere hartslag binnen ging hebben.
Koeling is een van de redenen.
-
- Forum-lid
Bij lagere temperaturen is je hartslag lager dan bij hogere.carlo_verhamme schreef: ↑27 okt 2024 17:22Daarom dat ik juist dacht dat buiten lager ging zijn dan binnen
hun fietsen.
-
- Forum-lid
Hier is weinig zinnig over te vertellen. Binnen met powermeter, buiten zonder.
Meestal loopt de hartslag binnen hoger op bij gebrek aan koeling en snelle dehydratatie.
Een vraagje: 156 gemiddelde, is dat over je totale rit?
Meestal loopt de hartslag binnen hoger op bij gebrek aan koeling en snelle dehydratatie.
Een vraagje: 156 gemiddelde, is dat over je totale rit?
Precies andersom toch. Het lichaam moet namelijk ook werken om je lichaam op temperatuur te houden.
Nope. Trainers/coaches zijn er op de harde manier achtergekomen dat hun sporters in de winter de voorgestelde hartslagen niet haalden. Dat bleek de kou als oorzaak te hebben.bakboord1 schreef: ↑27 okt 2024 19:45Precies andersom toch. Het lichaam moet namelijk ook werken om je lichaam op temperatuur te houden.BertL schreef: ↑27 okt 2024 18:38Bij lagere temperaturen is je hartslag lager dan bij hogere.carlo_verhamme schreef: ↑27 okt 2024 17:22
Daarom dat ik juist dacht dat buiten lager ging zijn dan binnen
Hoe dat komt vraag je het best aan een sportwetenschapper. Gelukkig hebben we die als forumlid.
hun fietsen.
2029 zelfde vraag: viewtopic.php?t=91450
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.