Hallo,
ik ben in de markt voor een fietstrainer en twijfel hierbij tussen de Tacx Neo 2T en de Wahoo Kickr Move.
Door de motion plate die momenteel in het gratis accessoire pakket bij de Tacx zit, krijg je ook een soort van bewegingservaring die je ook op de Kickr Move hebt, begrijp ik.
Prijs en specificaties zijn nagenoeg dezelfde, maar ik vroeg me af als iemand hier ervaring heeft met beide en waar de ene eventueel meer of minder voorkeur geniet dan de andere.
Welke en waarom zouden jullie aanraden?
Tacx Neo 2T vs. Wahoo Kickr Move
zoals 1094 schrijft, als het om de bewegingservaring gaat dan is niets beter dan beide naast elkaar uit te proberen.
De rest van de verschillen zitten in de details o.a. wel of niet: racemode, HRM sensor Bluetooth bridgefunctie, power links/rechts gescheiden kunnen meten, ERG softstart, afdaling simulatie, wel of niet zonder netspanning te gebruiken, etc, etc die wel of niet specifiek in jouw situatie van belang kunnen zijn.
De rest van de verschillen zitten in de details o.a. wel of niet: racemode, HRM sensor Bluetooth bridgefunctie, power links/rechts gescheiden kunnen meten, ERG softstart, afdaling simulatie, wel of niet zonder netspanning te gebruiken, etc, etc die wel of niet specifiek in jouw situatie van belang kunnen zijn.
Ik ben ze gisteren beide gaan uitproberen, was handig, ze stonden net naast elkaar opgesteld.
Voor wat de korte ervaring op beide waard is natuurlijk, had ik toch een iets beter gevoel bij de Tacx. Ik besef dat het waarschijnlijk wel deels tussen de oren zit, maar het feit dat bij de Tacx alles in één lijn ligt, gaf mij een natuurlijker of "strakker" gevoel; het gevoel dat je gewoon op de fiets zit zonder meer. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar bij de Kickr was er precies een kracht die naar links trok.
De road simulatie op de Tacx, of hoe dat ook noemt, stond niet aan (en heb ik ook niet aangezet); de afdalingssimulatie stond wel aan. Dat ervaarde ik wel als aangenaam en realistisch.
Voor wat het bewegen betreft, kan ik niet helemaal oordelen omdat de Tacx zonder motion plates was opgesteld. Ik merkte op de Kickr wel dat ik bij normaal fietsen en kort sprinten maar een deeltje van het bewegingsverloop gebruikte; dus zeker niet de volle 14cm die mogelijk is, maar eerder de helft of zelfs minder. In een andere winkel stond wel een Tacx op motion plates opgesteld, maar die kon ik niet meer uitproberen. Ik heb bij het vooruit/achteruit bewegen van de fiets bij die opstelling wel vastgesteld dat de beweging bij die motion plates ongeveer 5 à 6 cm is, dus toch zeker ook al een bewegingsvrijheid zal geven.
Voor wat de zijdelingse beweging betreft heeft de Kickr wel een veel groter voordeel. Daar spreken we toch over enkele centimeters, terwijl er in de Tacx amper zijdelingse beweging zit. Anderzijds geeft de zijdelingse beweging bij de Kickr ook wel de indruk dat die het gevolg is van speling die door slijtage op het hele bewegende onderstel ontstaan is.
Nu, ik weet wel dat het niet zo maar zal gebeuren en dat die dingen er ook wel op getest zijn, maar doemdenkend stel ik me dan voor bij de systemen waar geen zijdelingse beweging inzit zoals de Tacx, dat je bij een pittige sprint of klim recht op de pedalen, het verticale deel van de voet van de trainer afbreekt of dat je de achterbrug van je fiets sloopt
De conclusie voor mezelf dan toch, is dat ik voor de Tacx ga kiezen, vooral gebaseerd op het rijgevoel zelf.
Voor wat de korte ervaring op beide waard is natuurlijk, had ik toch een iets beter gevoel bij de Tacx. Ik besef dat het waarschijnlijk wel deels tussen de oren zit, maar het feit dat bij de Tacx alles in één lijn ligt, gaf mij een natuurlijker of "strakker" gevoel; het gevoel dat je gewoon op de fiets zit zonder meer. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar bij de Kickr was er precies een kracht die naar links trok.
De road simulatie op de Tacx, of hoe dat ook noemt, stond niet aan (en heb ik ook niet aangezet); de afdalingssimulatie stond wel aan. Dat ervaarde ik wel als aangenaam en realistisch.
Voor wat het bewegen betreft, kan ik niet helemaal oordelen omdat de Tacx zonder motion plates was opgesteld. Ik merkte op de Kickr wel dat ik bij normaal fietsen en kort sprinten maar een deeltje van het bewegingsverloop gebruikte; dus zeker niet de volle 14cm die mogelijk is, maar eerder de helft of zelfs minder. In een andere winkel stond wel een Tacx op motion plates opgesteld, maar die kon ik niet meer uitproberen. Ik heb bij het vooruit/achteruit bewegen van de fiets bij die opstelling wel vastgesteld dat de beweging bij die motion plates ongeveer 5 à 6 cm is, dus toch zeker ook al een bewegingsvrijheid zal geven.
Voor wat de zijdelingse beweging betreft heeft de Kickr wel een veel groter voordeel. Daar spreken we toch over enkele centimeters, terwijl er in de Tacx amper zijdelingse beweging zit. Anderzijds geeft de zijdelingse beweging bij de Kickr ook wel de indruk dat die het gevolg is van speling die door slijtage op het hele bewegende onderstel ontstaan is.
Nu, ik weet wel dat het niet zo maar zal gebeuren en dat die dingen er ook wel op getest zijn, maar doemdenkend stel ik me dan voor bij de systemen waar geen zijdelingse beweging inzit zoals de Tacx, dat je bij een pittige sprint of klim recht op de pedalen, het verticale deel van de voet van de trainer afbreekt of dat je de achterbrug van je fiets sloopt
De conclusie voor mezelf dan toch, is dat ik voor de Tacx ga kiezen, vooral gebaseerd op het rijgevoel zelf.
Trek Domane SL5 | Specialized CruX Sport