Twee broers van mijn overgrootvader waren in de jaren tachtig van de negentiende eeuw bestuurslid en wedstrijdrijder van de Baarnsche Vélocipède Club.
Er bestaan wat groepsfoto's uit die tijd.

Dit was zo ongeveer de enige Vélocipède Club met vrouwelijke leden.
Bij een van die boers stond in het Algemeen Handelsblad van 12 juli 1886 dat hij op een tweewieler een tocht van 229 km in een etmaal had gemaakt. In 1886 waren luchtbanden nog niet uitgevonden (Dunlop deed dat in 1888), maar reden ze op massief rubber over (op zijn best) een klinkerweg. Ik vermoed dat dit nog op een hoge bi was. De Rover Safety (moderne fiets) was in 1885 door John Starley uitgevonden, maar veiligheid was niet echt prioriteit en ik vermoed dat de hoge bi met massief rubberen banden confortabler fietste.
Zijn broer deed vaker aan wedstrijden mee. In die tijd lieten de spoorwegen soms zelfs extra treinen voor wedstrijden. In 1888 vormde hij met Kiderlen een team voor de studentenkampioenschappen. Dat ze wonnen.
Kiderlen was volgens wikipedia de eerste Nederlandse wielrenner met aanspreken internationale resulatten, zoals EK-titels. Hij reed in 1885 (dus een jaar voor mijn 'over oud oom' die hiervoor een zilveren medaille kreeg van een club uit Amsterdam; ze moesten wel een beetje bij blijven) al een 260 km van Rotterdam naar Leeuwarden binnen een etmaal op een hoge bi