Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Lease fiets voor en nadelen.

RUUD33
Forum-lid

RUUD33 23 dec 2024 17:53

sworkskid schreef: 23 dec 2024 09:52 Bike inn levert...maar het duurde wel 2 weken. Fiets zit helemaal in elkaar ( bij canyon moest ik nog het stuur en zadel monteren + cassette ontdoen van een plastieken schijf enz) Communicatie verloopt een beetje sukkelachtig. Je krijgt antwoord, maar hun track en trace geeft geen of dezelfde update . Uiteindelijk tevreden met de korting van +20%.
Diverge is te zwaar en te kort, te snel beslist om een maatje kleiner te nemen. En ik had hem gewisseld voor de MTB. Had dit beter niet gedaan. Is wel een mooi fietsje met sram axs
Staat nu gewoon nieuw te wachten tot die kan verkocht worden. Is nog enkele jaren in lease, dus mag die niet verkopen "zogezegd"
Hoe werkt zoiets dan een fiets leasen?
Gaat dit via je werkgever?

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 24 dec 2024 09:01

Je werkgever moet dit aanbieden aan werkgevers, even langs HR/PX gaan dus.

Hier kun je het 'voordeel' berekenen;
https://www.lease-a-bike.nl/calculator

Let op of korting ook geldt bij een fiets via de lease. Let op of verzekering en onderhoud verplicht is gesteld door je werkgever (en welk pakket) en let ook op wat het betekent als je iets wilt aanpassen aan je fiets of als je eerder uit dienst wilt.

Is het een slecht concept? Nee. Levert het je veel voordeel op? Niet altijd. Kun je er last van hebben? Zeker wel. En dan is het ineens een paar gouden handboeien.

Ik heb het nog nooit gedaan. Het scheelde onder de streep maar een paar honderd euro op bedragen van 5/6/7000 euro en daarvoor wil ik geen verplichting voor 3 jaar aangaan. Collega's zijn er juist weer heel blij mee.

En anderen gaan bijna huilen als ze naar een andere werkgever willen maar met een leasefiets zitten die ze niet mee kunnen nemen.

Nogmaals, het is geen slecht concept maar weet waar je voor tekent.

sworkskid
Forum-lid

sworkskid 24 dec 2024 10:06

Hier toch een andere ervaring : fiets wordt betaald van je brutoloon. Je betaalt je fiets dan toch maar lekker de helft. Mijn vorige fiets heb ik 3 jaar gehad en verkocht voor de prijs wat hij me uiteindelijk maar gekost heeft. Plus dat je een "onderhoudscontract" mee kan leasen van bvb €900 wat we gebruiken voor het aankopen van onderdelen. En je fiets is all in verzekerd, eigen schade + diefstal; En dat van die gouden handboeien klopt ergens wel, maar anderzijds ben ik niet van plan te veranderen van werkgever. Dat gaat niet lukken :)
Tarmac SL7, Diverge exp crb 2024

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 24 dec 2024 10:51

Nederlandse situatie als werknemer!

Ik kom op een fiets van 6500 euro onder de streep echt maar uit op een verschil van 900 euro inclusief overname. 6500 vs 5600 euro. En dat is zonder korting wanneer je 'm zelf koopt. En bij dat soort fietsen is dat al snel richting de 1000 euro. Maar misschien niet in het Specialized topic. :D

Verzekering zou ik zelf nooit afsluiten maar is wel verplicht in het geval van lease. Onderhoud was bij mijn mogelijkheden verwaarloosbaar met 150 euro per jaar. En dat zou me inderdaad 75 euro per jaar kosten. Dus over drie jaar 225 euro voordeel. Maar ik doe al mijn onderhoud zelf en 225 euro is bij de LBS bij 1 beurtje al op. Dus dat verdien ik wel terug met gunstigere prijzen op onderdelen alleen al.

Maar waarschijnlijk mis ik iets of zijn er veel gunstigere lease-voorwaarden. Ik neem verschil in heffingskortingen of gemiste spaarrente even niet mee. Dan wordt het wel heel complex en ik ben geen fiscalist. 😁

Nogmaals, het is geen slecht concept maar lukraak roepen dat de Belastingdienst de helft betaalt klopt echt niet.

Afbeelding

sworkskid
Forum-lid

sworkskid 24 dec 2024 12:06

RuudRuud schreef: 24 dec 2024 10:51
Dus over drie jaar 225 euro voordeel. Maar ik doe al mijn onderhoud zelf en 225 euro is bij de LBS bij 1 beurtje al op. Dus dat verdien ik wel terug met gunstigere prijzen op onderdelen alleen al.
Nogmaals, het is geen slecht concept maar lukraak roepen dat de Belastingdienst de helft betaalt klopt echt niet.
In BE is het voordeel dus een stuk groter
En dat onderhoudscontract : ook op te gebruiken voor cassettes, remblokken enz. Alles wat je wenst in alle winkels aangesloten op te gebruiken en budget geldig voor 5jr. Zo heb ik mijn budget opgesoupeerd bij een winkel die nog goedkoper is dan de online dozenschuivers
+ Elke handelaar dient verplicht een korting te geven op de fiets bij aanvang lease
Tarmac SL7, Diverge exp crb 2024

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 24 dec 2024 13:10

sworkskid schreef: 24 dec 2024 12:06
RuudRuud schreef: 24 dec 2024 10:51
Dus over drie jaar 225 euro voordeel. Maar ik doe al mijn onderhoud zelf en 225 euro is bij de LBS bij 1 beurtje al op. Dus dat verdien ik wel terug met gunstigere prijzen op onderdelen alleen al.
In BE is het voordeel dus een stuk groter
En dat onderhoudscontract : ook op te gebruiken voor cassettes, remblokken enz. Alles wat je wenst in alle winkels aangesloten op te gebruiken en budget geldig voor 5jr. Zo heb ik mijn budget opgesoupeerd bij een winkel die nog goedkoper is dan de online dozenschuivers
+ Elke handelaar dient verplicht een korting te geven op de fiets bij aanvang lease
België klinkt gunstiger inderdaad.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 24 dec 2024 13:26

Ook in NL ga je een groter voordeel behalen dan die paar €100,- waar jij het over hebt Ruud.
Maat van me heeft nu zijn 2e fiets, een Cervelo Aspero, geleast, daarvoor een Speci Epic van rond de €5000,- en na afloop vh contract had ie effectief zo'n €3500,- betaald voor die Speci.
Hij sluit wel zelf die contracten af, misschien helpt dat wel een beetje... :D

idske
Forum-lid

idske 24 dec 2024 13:53

In veel gevallen doet de baas ook een bijdrage toch?
Bij mijn vrouw geloof ik iets van €50 per maand al ken ik de details niet precies.

In haar geval ook een fiets van rond de €5000 voor uiteindelijk €3500

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 dec 2024 10:15

RuudRuud schreef: 24 dec 2024 10:51 Nederlandse situatie als werknemer!

Ik kom op een fiets van 6500 euro onder de streep echt maar uit op een verschil van 900 euro inclusief overname. 6500 vs 5600 euro. En dat is zonder korting wanneer je 'm zelf koopt. En bij dat soort fietsen is dat al snel richting de 1000 euro. Maar misschien niet in het Specialized topic. :D

Verzekering zou ik zelf nooit afsluiten maar is wel verplicht in het geval van lease. Onderhoud was bij mijn mogelijkheden verwaarloosbaar met 150 euro per jaar. En dat zou me inderdaad 75 euro per jaar kosten. Dus over drie jaar 225 euro voordeel. Maar ik doe al mijn onderhoud zelf en 225 euro is bij de LBS bij 1 beurtje al op. Dus dat verdien ik wel terug met gunstigere prijzen op onderdelen alleen al.

Maar waarschijnlijk mis ik iets of zijn er veel gunstigere lease-voorwaarden. Ik neem verschil in heffingskortingen of gemiste spaarrente even niet mee. Dan wordt het wel heel complex en ik ben geen fiscalist. 😁

Afbeelding
Volgens mij is het grote voordeel dat je het bedrag bruto betaald, dus geen belasting betaald over dat deel...dat kan zomaar eens de helft schelen.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 25 dec 2024 11:19

Kornuit schreef: 25 dec 2024 10:15
RuudRuud schreef: 24 dec 2024 10:51 Nederlandse situatie als werknemer!

Afbeelding
Volgens mij is het grote voordeel dat je het bedrag bruto betaald, dus geen belasting betaald over dat deel...dat kan zomaar eens de helft schelen.

Nederlandse situatie:
Ik weet hoe het werkt en ik weet ook dat het in basis het niet de helft scheelt en het in de basis eigenlijk helemaal niet zoveel scheelt. Zie de berekening in de screenshot. Dat is gewoon heel simpel een fiets van 6500 euro voor iemand met een 2x modaal-salaris.

Vaak zijn er verplichte kosten die je normaal niet zou maken en niet bij alle dealers/aanbieders is korting mogelijk. En je 'mag' bijtelling gaan betalen. Dus gewoon goed narekenen.

Waar je ook bij stil moet staan:
Negatieve invloed op je maximale hypotheekbedrag
Negatieve invloed op een eventuele uitkering van het UWV
Postitieve invloed op huur/zorg/weetikwelketoeslagenerallemaalzijn-toeslag

En ik zal vast iets vergeten zijn want ik ben geen fiscalist.

Als de werkgever bij wil en kan dragen vanuit de werkkostenregeling (WKR) wordt de balans automatisch gunstiger in het voordeel van leasen.

En wees je bewust van je eigen plichten. De belangrijkste is nog wel wat er van je verwacht wordt als je uit dienst gaat. (eigen keuze of juist niet)

Een mooi startpunt is de site van lease a bike. Daar komt bovenstaande screenshot ook vandaan.
https://www.lease-a-bike.nl/calculator

Neil
Forum-lid

Neil 25 dec 2024 15:25

Ik ben ook bezig met een leasefiets via de zaak. De zaak draagt € 15 bruto per maand bij.
In mijn geval heb ik als uitgangspunt een Cube Agree Pro 2025 genomen van € 3300,--.
Volgens de calculator van Lease a Bike (wat mijn werkgever ook aanbiedt) kost me dat inclusief verzekering en onderhoud (wat in de praktijk niet nodig is dan wel nauwelijks iets voorstelt, want maar een beperkt bedrag per jaar voor onderhoud beschikbaar) én overname tegen 20% van de nieuwprijs in totaal €2835,--. Dus een voordeel van € 465,-- of te wel 14%.
Zou mijn werkgever niets bijdragen, dan kom ik op € 3106,-- totaal uit. Een voordeel van € 194,-- of te wel 6%.....

Lease A Bike geeft een voordeel van 30% omdat zij de kosten van verzekering en onderhoud er bij optellen. Daar zit hun verdienmodel.
Maar 9 van de 10 forumleden hier verzekeren hun fiets niet (voor de volle mep) en met €100 onderhoud per jaar krijg je net een cassette en ketting via de LBS. Montage zit er net voor dat geld nog niet eens bij. Dus overige zaken zul je alsnog bij moeten betalen.

Kortom: eigenlijk alleen interessant als je de kosten per maand lekker wil spreiden en dit bedrag niet in één keer wilt uitgeven.
Of geen ruzie met de vrouw wilt, want met een loonsverhoging zie je deze kosten niet terug op je netto loon en die € 3300,-- valt iets meer op :lol:
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 25 dec 2024 16:09

België lijkt me effectief wel voordeliger.
Mijn fiets kostte samen met accessoires 4.700. Als ik na drie jaar de fiets overneem, kost me dat in totaal een goeie 2.800 euro.
Het 'nadeel' is dat je dan gewoon een klasse hoger gaat shoppen dan je anders zou doen en je uiteindelijk toch het bedrag kwijt bent dat je normaal aan een fiets uitgeeft.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Plaats reactie