Zoals ook aangegeven in het gelinkte topic heb ik een aantal jaar geleden een strandfiets gekocht, die ook veel is gebruikt als gravelfiets. Het idee van een strandfiets destijds was daarmee wat wedstrijdjes (Egmond combi) te rijden. Na een verhuizing naar Arnhem rijd ik echter nauwelijks meer op het strand en met de komst van een zoon zie ik ook een strandrace niet meer gebeuren. Daarnaast rijd ik hier in de omgeving voornamelijk offroad, dus ook een dedicated wegfiets heb ik eigenlijk niet meer nodig. Een nieuwe fiets zou dus een (N+1)-2 project zijn, want dan gaan de gravel/strand fiets (Storm Moana) en de wegfiets (Scott Foil 1e generatie) de deur uit.
Wensen/vereisten:
- De geometrie mag dicht tegen mijn Scott Foil aanliggen, die heeft een stack/reach van 527mm/384mm. Ik zit daar gewoon lekker op. Verder heb ik voor single tracks en ander tricky spul mijn Canyon Lux, dus ik wil eigenlijk weinig concessies doen aan de geometrie om daarmee een gravelfiets geschikter te maken voor 'echt' terrein.
- Bij voorkeur ruimte voor minstens 45mm banden. Zand ga ik hier in de buurt namelijk wel tegenkomen en dan is wat extra mm's wel lekker.
- Een ronde zadelpen of de mogelijkheid een ronde zadelpen te monteren. Dit omdat ik met mijn zoon in de Tout-Terrain Single Trailer wil kunnen rijden en de bevestiging daarvan vereist een ronde zadelpen.
- Een 2x groep ivm gebruik op de weg.
- Laag gewicht met het oog op het gebruik op de weg (zeker < 9kg, liefst richting 8 of daaronder).
Gezien de gewenste geo en het gewicht kom je automatisch uit op de meer high-end gravel racers.
De shortlist bestaat voorlopig uit de Cervélo Áspero en de Specialized Crux. Verreweg de meeste opties (Scott Addict Gravel, Rose Backroad FF, BMC Kaius, Cannondale SuperSix EVO SE, Factor Ostro Gravel, Ridley Kanzo Fast) vallen af vanwege de aero zadelpen. De KTM X-Strada en Giant Revolt hebben qua geometrie niet mijn voorkeur.
Vragen:
- Hebben er mensen ervaring met het gecombineerd gebruik van een dergelijke gravel racer als gravel en wegfiets?
- Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien? Een goed open mould frame en zelf opbouwen zou ook een optie zijn overigens.
- Verdere adviezen en/of overwegingen?