Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Binnenbanden na tubeless

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 10 mar 2025 09:07

Van het weekend had ik het volgende aan de hand: ik heb een andere fiets gekocht en de wielen waren tubeless. Vision 35 met schijfremmen, conti gp5000. Ik had een gaatje in mijn voorband, die latex melk leek zijn werk te doen, onderweg bijgepompt en weer door. Volgende dag toch leeg, weer opgepompt, gaatje bleef. Ik moest sowieso mijn banden bijpompen iedere keer, wat ik al irritant vind.

Daar had ik dus geen zin in, ik hou van simpel en tubeless levert voor mij meer gedoe dan voordeel op. Rolweerstand boeit me niks en dus wilde ik weer terug naar binnenbandjes. En mijn ouderwetse gedachte is dan: velglint.

Dus ik naar de lokale FM voor 2 velglintjes. Hij had alleen een grote rol die hijzelf gebruikte maar zei dat een lint niet nodig was, als het tubeless was geweest. Ik zei nog: ik kan de spaakgaten door de laag heen zien, maakt dat niet uit? Maakte niks uit. OK, ik dacht: hij zal het wel weten, hij heeft er voor doorgeleerd of ervaring mee.

Binnenbandjes gemonteerd (en die plakzooi van de tubeless opgeschoond), en tot 2 maal toe liep mijn band weer leeg. Het was inmiddels zondag, maar naar Mantel gereden en 2 velglintjes gehaald, gemonteerd en de boel staat nu nog steed keurig vol met lucht.

Nu is mijn vraag, zijn die velglinten echt nodig, of heb ik wellicht pech gehad en op mijn knurfterige klungelwijze gewoon de binnenbanden te lomp gemonteerd? Er zullen meer mensen van tube naar tubeless dan omgekeerd, maar zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Klopt het inderdaad dat dit zonder velglint moet kunnen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 10 mar 2025 09:51

rikkert schreef: 10 mar 2025 09:07 Dus ik naar de lokale FM voor 2 velglintjes. Hij had alleen een grote rol die hijzelf gebruikte maar zei dat een lint niet nodig was, als het tubeless was geweest. Ik zei nog: ik kan de spaakgaten door de laag heen zien, maakt dat niet uit? Maakte niks uit.
Ik begrijp niet helemaal wat je nu zegt. Zag je de spaakgaten door de tubeless tape heen? Dan zou ik inderdaad ook de tape verwijderd hebben en old skool velglint monteren. Als de tape gewoon heel is, kun je die prima als 'velglint vervanger' gebruiken.

Op zich gek als je tape stuk was, want dan zou het tubeless nooit luchtdicht geweest kunnen zijn. De latex loopt dan je velg in en langs je spaken naar buiten. Of is dat gebeurd na het verwijderen van je buitenband?

Of lees ik je tekst gewoon helemaal verkeerd? Maandagochtend hè ;)
Afbeelding | Afbeelding

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 10 mar 2025 10:06

In mijn tubelessready wielen zit tape en geen velglint.
Ik rijd er inmiddels al 10.000km zonder problemen mee met een binnenband.
Ik vermoed dat je pech hebt gehad met je binnenband (ventiel?) en dat het eigenlijk niets te maken had met de tubeless tape.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 10 mar 2025 10:27

Edwin schreef: 10 mar 2025 09:51
rikkert schreef: 10 mar 2025 09:07 Dus ik naar de lokale FM voor 2 velglintjes. Hij had alleen een grote rol die hijzelf gebruikte maar zei dat een lint niet nodig was, als het tubeless was geweest. Ik zei nog: ik kan de spaakgaten door de laag heen zien, maakt dat niet uit? Maakte niks uit.
Ik begrijp niet helemaal wat je nu zegt. Zag je de spaakgaten door de tubeless tape heen? Dan zou ik inderdaad ook de tape verwijderd hebben en old skool velglint monteren. Als de tape gewoon heel is, kun je die prima als 'velglint vervanger' gebruiken.

Op zich gek als je tape stuk was, want dan zou het tubeless nooit luchtdicht geweest kunnen zijn. De latex loopt dan je velg in en langs je spaken naar buiten. Of is dat gebeurd na het verwijderen van je buitenband?

Of lees ik je tekst gewoon helemaal verkeerd? Maandagochtend hè ;)
Nah, tis ook maandagochtend voor mij he :-).

Ik zag dat de tape bij de spaakgaten vrij diep ingedeukt zat, dus dat bedoel ik met de spaakgaten waren "zichtbaar" (door de druk wellicht). De tape was wel heel, anders was ie inderdaad nooit luchtdicht geweest. Dus de tape was niet stuk maar in de spaakgaten geduwd waardoor ze duidelijk zichtbaar waren. Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker uitleg.

pino
Forum-lid HC

pino 10 mar 2025 10:29

Bij monteren van binnenland met tubeless tape gaat het vaak wat lomper omdat tubelesstape/lint vaak wat dikker is dan ouderwets velglint. Dan heb je minder ruimte en krijg je de buitenband er lastiger op. Tubeless lint zal minder gaatjes hebben (luchtdichter zijn) dan niet-tubeless. Het moet namelijk alle stikstofdeeltjes ook tegenhouden, ouderwets velglint hoeft alleen maar de binnenband tegen te houden.

(raar, wat is "veldlint" dat ik als autocorrectie krijg voorgesteld ?)
Niet zijken maar reiden !

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 10 mar 2025 10:38

Waren die leeglopende binnenbanden ook lek? En telkens zelfde plek?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

abdr
Forum-lid

abdr 10 mar 2025 10:49

rikkert schreef: 10 mar 2025 10:27 Ik zag dat de tape bij de spaakgaten vrij diep ingedeukt zat, dus dat bedoel ik met de spaakgaten waren "zichtbaar" (door de druk wellicht).
Dat is normaal.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 10 mar 2025 10:50

fietsslak schreef: 10 mar 2025 10:38 Waren die leeglopende binnenbanden ook lek? En telkens zelfde plek?
Die waren lek, en ook zo lek dat als je begon te pompen er uberhaupt geen lucht in kwam. Ik heb ze verder niet meer onderzocht. Had ik wellicht even moeten doen. Maar ik ben eigenlijk snel maar op velglint overgegaan. Mijn theorie is dat door de druk de binnenband in die spaakgaten kwam (ook als zat er dus ingedeukt tape overheen) en daardoor lek geraakt is.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 10 mar 2025 10:51

abdr schreef: 10 mar 2025 10:49
rikkert schreef: 10 mar 2025 10:27 Ik zag dat de tape bij de spaakgaten vrij diep ingedeukt zat, dus dat bedoel ik met de spaakgaten waren "zichtbaar" (door de druk wellicht).
Dat is normaal.
Dat snap ik, alleen de vraag is zouden die "gaten" de binnenband lek kunnen maken....

abdr
Forum-lid

abdr 10 mar 2025 10:58

rikkert schreef: 10 mar 2025 10:51
abdr schreef: 10 mar 2025 10:49
Dat is normaal.
Dat snap ik, alleen de vraag is zouden die "gaten" de binnenband lek kunnen maken....
Volgens mij niet. Ik gebruik al jaren geen velglint meer, altijd tubeless tape omdat ik toch een grote rol Tesa heb liggen. Nog nooit een lek gehad aan die spaakgaten hoewel de meeste fietsen in huis gewoon binnenbandjes hebben.

Als er in die binnenbanden zo’n groot lek zat, dan kan je toch zien wat er mis is?

derxx
Forum-lid

derxx 10 mar 2025 11:43

Als je elke morgen moet pompen met een tubeless setup dan vermoed ik stiekem dat die tape die erop zat niet goed aansloot, zeker als je ook issues met biba's had daarmee.
Ik heb afgelopen week m'n zomerfiets klaargemaakt, en kwam erachter dat ik vergeten was voor de winter de sealant eruit te halen. De Orangeseal Endurance was nog gewoon vloeibaar. Druk in de banden was voor gezakt van 3.8 naar 2.6 en achter van 4 naar 2.9 (VSW carbon wielen met Schwalbe Pro One TLE 32mm met TESA tape) sinds afgelopen Oktober. Wel nu even de oude sealant via het ventiel met een spuit eruit gezogen en verse erin gedaan (iets van 35-40ml per wiel).

Bijkomend voordeel (vind ik) van de Orangeseal is dat deze tov de Schwalbe/DocBlue sealant die ik voorheen gebruikte veel gemakkelijker schoon te maken is uit de band. De (opgedroogde) laag die in de band achterblijft trek je er super makkelijk in grote vellen uit. Evt restjes schoonmaken met een grote harde gum, of stuk rubber.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 10 mar 2025 12:12

Nah elke morgen is overdreven, elke week meer. Ik moet de biba eigenlijk aan diepgaand forensisch onderzoek onderwerpen, maar die ligt een onder een laagje orso van het avondmaal van gister. Dus ik houd het maar op wellicht wat brakkig tape in combi met Rikkerts gepruts.

Plaats reactie