Advies gevraagd over helm met insectennet
Goedendag,
Ik ben op zoek naar een nieuwe helm. Ik heb een allergie voor diverse insectenbeten. Niet zodanig dat ik in levensnood raak, maar als ik op hoofd/gezicht gestoken wordt door een bij of een wesp dan krijg ik enorme zwellingen welke dagen lang aanblijven. Op mijn
Gisteren was ik nog door het bos aan het gravelen en toen zat er weer een insect in mijn helm. Voordat ik stil stond en mijn helm af had was het insect al weer weg zonder beet/prik. Aangezien het lente en zomer seizoen er weer aan komt wil ik eigenlijk een nieuwe helm met een insectennetje.
Bij voorkeur met MIPS of iets dergelijk en in de kleur mat zwart.
Ik rij vooral gravel en wat licht XC MTB en daarnaast nog een beetje op de weg.
Online heb ik helmen van het merk Rudy Projects met bug stop mesh gevonden. De kleuren en modellen zijn echter beperkt.
Kan iemand mij bepaalde helmen adviseren waarbij heen instectennetje is inbegrepen of los verkrijgbaar is?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Ik ben op zoek naar een nieuwe helm. Ik heb een allergie voor diverse insectenbeten. Niet zodanig dat ik in levensnood raak, maar als ik op hoofd/gezicht gestoken wordt door een bij of een wesp dan krijg ik enorme zwellingen welke dagen lang aanblijven. Op mijn
Gisteren was ik nog door het bos aan het gravelen en toen zat er weer een insect in mijn helm. Voordat ik stil stond en mijn helm af had was het insect al weer weg zonder beet/prik. Aangezien het lente en zomer seizoen er weer aan komt wil ik eigenlijk een nieuwe helm met een insectennetje.
Bij voorkeur met MIPS of iets dergelijk en in de kleur mat zwart.
Ik rij vooral gravel en wat licht XC MTB en daarnaast nog een beetje op de weg.
Online heb ik helmen van het merk Rudy Projects met bug stop mesh gevonden. De kleuren en modellen zijn echter beperkt.
Kan iemand mij bepaalde helmen adviseren waarbij heen instectennetje is inbegrepen of los verkrijgbaar is?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Kask Mojito, daar kun je een insectennetje los bijkopen. Abus Mercator heeft een net als standaard, maar dat is volgens mij een instapper. Bij de meeste (duurdere) helmen is een netje vanwege aerogedoe niet meer beschikbaar.
In de zomer gebruik ik een Castelli Sculcap, zoals hierboven ook al aangedragen. Ik ben kaal en steekgespuis in mijn helm zorgt vaak direct voor een prik. Ander voordeel is dat de sculcap goed is in het beter later verdampen van zweet. In de winter draag ik een mutsje. Maar dan heb je uiteraard weinig last van insecten.
Ik heb nu een Abus Gamechanger. Dat is een aerohelm, die veel minder gaten heeft dan andere helmen. Er komen zeker minder insecten in mijn helm, maar als nadeel zweet ik in de zomer veel meer. Ander nadeel is dat als er eenmaal een vlieg in de helm zit, deze er zelf nauwelijks meer uit kan.
Mijn volgende helm wordt gewoon weer een helm met meer ventilatie.
In de zomer gebruik ik een Castelli Sculcap, zoals hierboven ook al aangedragen. Ik ben kaal en steekgespuis in mijn helm zorgt vaak direct voor een prik. Ander voordeel is dat de sculcap goed is in het beter later verdampen van zweet. In de winter draag ik een mutsje. Maar dan heb je uiteraard weinig last van insecten.
Ik heb nu een Abus Gamechanger. Dat is een aerohelm, die veel minder gaten heeft dan andere helmen. Er komen zeker minder insecten in mijn helm, maar als nadeel zweet ik in de zomer veel meer. Ander nadeel is dat als er eenmaal een vlieg in de helm zit, deze er zelf nauwelijks meer uit kan.
Mijn volgende helm wordt gewoon weer een helm met meer ventilatie.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Die ervaring heb ik ook met mijn gamechanger. Minder kans op insecten maar toch slagen die beesten erin om in de weinige ventilatie hun weg naar binnen te vinden. Vrijdag echt 4x moeten stoppen om een beest uit de helm te halen.
Voor zij die een skullcap dragen, merken jullie verschil in de temperatuur met tov zonder en voert deze goed het zweet af? Ben naast de insecten het zweet in de ogen ook wel stilaan beu.
Voor zij die een skullcap dragen, merken jullie verschil in de temperatuur met tov zonder en voert deze goed het zweet af? Ben naast de insecten het zweet in de ogen ook wel stilaan beu.
Uno-X Mobility or bust!
Voor mij is de Sculcap een noodzaak. Anders komt er inderdaad teveel zweet in mijn ogen en bril. Ik kan niet zeggen dat het veel warmer is, misschien een beetje. Maar zoals al eerder gezegd, maar volgende helm wordt geen Abus Gamechanger meer. Te weinig rijwind die zorgt voor verkoeling en het beter verdampen van zweet. Ik had met mijn vorige helm alleen op heel warme dagen last dat ik zweet in mijn ogen had.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

-
- Forum-lid HC
Toepasselijk avatar foto ook 
Als het minder warm is rijd ik ook wel een met een zweetdoekje. Of dat echt beschermt weet ik niet
Ik heb nog best veel haar dus daar steken ze niet zomaar doorheen. Ik heb tijd zat mijn helm af te doen.

Als het minder warm is rijd ik ook wel een met een zweetdoekje. Of dat echt beschermt weet ik niet
Ik heb nog best veel haar dus daar steken ze niet zomaar doorheen. Ik heb tijd zat mijn helm af te doen.
Ik heb een Lazer Vento die ook weinig ventilatiegaten heeft. Ik had juist het idee dat die krengen dan juist in je helm blijven. Ik had een wesp tijdens een afdaling in de helm gekregen. Onderaan merkte ik het, zat die dood tussen de helm en mijn hoofd. Die komen er niet meer uit.SantaSCSI schreef: ↑07 apr 2025 11:01 Die ervaring heb ik ook met mijn gamechanger. Minder kans op insecten maar toch slagen die beesten erin om in de weinige ventilatie hun weg naar binnen te vinden. Vrijdag echt 4x moeten stoppen om een beest uit de helm te halen.