Beste iedereen,
Half juli ga ik Turijn-Nice fietsen. Heeft iemand nog tips wat betreft uitrusting. Waar ik met name vragen over heb:
- Moet ik per se tubeless leggen (ik heb nu een binnenband er in zitten)?
- Hebben jullie nog tips wat betreft buitenband?
- Wat voor kleren hebben jullie bij voor slecht weer (een bepaald regenjasje oid?).
Dank!
Wouter
Turijn-Nice
Leuk 
Als wegfietser heb ik niet veel tips over banden (behalve dat 32mm GP5000-banden net voldoende zijn om de Colle delle Finestre te bedwingen met goed weer). Maar ik doe al jaren fietsvakanties met minimale bepakking door de Alpen en wat ik meeneem qua slechtweerkleding is het volgende:
- Een paar handschoenen (winddicht, fleece, in NL draag ik ze tot temperaturen net boven het vriespunt)
- Een merinowollen (onder)shirt met lange mouwen
- Een regenjas (Goretex Shakedry)
- Beenstukken (wederom van een fleece-achtig materiaal)
- En als ik in Frankrijk ben: een reflectievest (wettelijk verplicht bij slecht weer)
Tot nu toe goed gegaan, ook bij dagen met uren regen en temperaturen onder de tien graden.

Als wegfietser heb ik niet veel tips over banden (behalve dat 32mm GP5000-banden net voldoende zijn om de Colle delle Finestre te bedwingen met goed weer). Maar ik doe al jaren fietsvakanties met minimale bepakking door de Alpen en wat ik meeneem qua slechtweerkleding is het volgende:
- Een paar handschoenen (winddicht, fleece, in NL draag ik ze tot temperaturen net boven het vriespunt)
- Een merinowollen (onder)shirt met lange mouwen
- Een regenjas (Goretex Shakedry)
- Beenstukken (wederom van een fleece-achtig materiaal)
- En als ik in Frankrijk ben: een reflectievest (wettelijk verplicht bij slecht weer)
Tot nu toe goed gegaan, ook bij dagen met uren regen en temperaturen onder de tien graden.
https://torino-nice.weebly.com/intro.html
Kijk goed naar de foto's en beoordeel aan de hand daarvan je vaardigheden. Ben je een Ninja op de gravelfiets of niet. Ik zou zelf voor een mountainbike kiezen voor deze rit. Rechtdoor en vlak gaat nog wel. Omhoog is gewoon blijven rijden, maar steil afdalen met bepakking op een onverharde weg met erosiesporen moet je echt wel in de vingers hebben.
Wordt het de gravelfiets, dan met de breedste banden en de dikste noppen.
Kijk goed naar de foto's en beoordeel aan de hand daarvan je vaardigheden. Ben je een Ninja op de gravelfiets of niet. Ik zou zelf voor een mountainbike kiezen voor deze rit. Rechtdoor en vlak gaat nog wel. Omhoog is gewoon blijven rijden, maar steil afdalen met bepakking op een onverharde weg met erosiesporen moet je echt wel in de vingers hebben.
Wordt het de gravelfiets, dan met de breedste banden en de dikste noppen.
hun fietsen.
Als je onverhard gaat bikepacken in de bergen dan is minimaal 45mm en tubeless met grof profiel wat mij betreft een must. Probeer bagage zo licht mogelijk te houden, zeg onder de 10kg, er zullen waarschijnlijk stukken hike-a-bike zijn of de fiets moet een keer op de nek. Je zult het hele scala aan kleding mee moeten nemen omdat het in het dal heet zal zijn en boven op de berg kan het omslaan met regen of erger. Ik zou dan ook kiezen voor een waterdicht mountainbike regenjack met een kapuchon die over de helm kan en dito waterdichte regenbroek, beide liefst ademend. Idem handschoenen. Ook relevant: kun je slecht weer uitzitten of staat het hele schema vast, tot en met vooruit geboekte accomodaties.
Wij hebben 'm in september 2022 gedaan. Op gravelfiets met 40mm en fijne noppen goed te doen als je een beetje kan sturen. Alleen eerste onverharde klim is geen feest (op een MTB ook niet). Ik had tubless banden, mijn vrouw niet (ik had tubeless in haar binnenband gedaan), alleen in Nice lek gereden op glas. We hadden stralend weer, dus qua kleding weinig nodig gehad anders dan arm/been stukken en een overjasje.
Veel plezier, echt fenomenaal mooie tocht.
Veel plezier, echt fenomenaal mooie tocht.
Ik zit ook met een schuin oog naar deze tocht te kijken. Waar ik vooral vragen over heb zijn de overnachtingen en bevoorrading onderweg. Hoe vaak kom je een camping tegen? En hoe hoe hoog liggen deze dan? Of kan je ook (zonder reserveren) in berghutten slapen? En waar te eten onderweg? Hoe vaak kom je een restaurant tegen of een supermarkt? Of is de route zo onbewoond dat ik ook kookspullen en extra voeding moet meenemen?
Live fast; die young. mijn blog
Ik heb deze tocht vorige zomer gedaan. (6 dagen)
Ik zou zeker voor minimaal 45 bandjes gaan. Comfort gaat bij zo'n tocht boven alles. Ik had zelf op mijn gravelbike Vittoria Mezcal 2.1, tubeless. Zover ik weet geen lek, maar met sommige afdalingen had het er met binnenband zeker ingezeten (stootlek) Ik zou persoonlijk altijd voor tubeless gaan. Pluggen mee en een reservebandje (of 2).
Qua kleding had ik 2 setjes kort, ondershirt, armwarmers, beenwarmers, body, regenjack en downjacket.
Doe wel MTB schoenen aan ipv "snelle gravel", er zitten namelijk wat hike a bike stukken tussen.
Slaapzak, bivakzak, licht matje (decathlon).
3 de bidonhouder ivm lange klimmen met 5km/h en 30 graden
Powerbank, lampjes (helm en fiets)
Eten en slaapplekken zijn er voldoende. Van refugio tot hotelletjes. Ik zou wel op google maps van te voren alles even markeren/opslaan langs de route, zodat je gewoon de dag opdeelt en steeds tussendoor bekijkt wat realistisch is.
Je hebt echt meer dan genoeg plekken om te slapen onderweg. Wij hadden nergens gereserveerd en konden altijd terecht.
Je kan overnachten op 2500m of op 500m. temperatuurverschil was bij ons dan ook makkelijk 20-25graden.
Vergeet niet dat je wat verder vooruit moet plannen; avondeten & ontbijt halen in een supermarkt voordat je de laatste 10km naar de camping doet. Wat extra voile straps doet dan wonderen.
Ik zou zeker voor minimaal 45 bandjes gaan. Comfort gaat bij zo'n tocht boven alles. Ik had zelf op mijn gravelbike Vittoria Mezcal 2.1, tubeless. Zover ik weet geen lek, maar met sommige afdalingen had het er met binnenband zeker ingezeten (stootlek) Ik zou persoonlijk altijd voor tubeless gaan. Pluggen mee en een reservebandje (of 2).
Qua kleding had ik 2 setjes kort, ondershirt, armwarmers, beenwarmers, body, regenjack en downjacket.
Doe wel MTB schoenen aan ipv "snelle gravel", er zitten namelijk wat hike a bike stukken tussen.
Slaapzak, bivakzak, licht matje (decathlon).
3 de bidonhouder ivm lange klimmen met 5km/h en 30 graden

Powerbank, lampjes (helm en fiets)
Eten en slaapplekken zijn er voldoende. Van refugio tot hotelletjes. Ik zou wel op google maps van te voren alles even markeren/opslaan langs de route, zodat je gewoon de dag opdeelt en steeds tussendoor bekijkt wat realistisch is.
Je hebt echt meer dan genoeg plekken om te slapen onderweg. Wij hadden nergens gereserveerd en konden altijd terecht.
Je kan overnachten op 2500m of op 500m. temperatuurverschil was bij ons dan ook makkelijk 20-25graden.
Vergeet niet dat je wat verder vooruit moet plannen; avondeten & ontbijt halen in een supermarkt voordat je de laatste 10km naar de camping doet. Wat extra voile straps doet dan wonderen.
Beste iedereen,
Dank jullie wel voor zoveel respons! Goed om te horen dat het een fantastisch avontuur wordt gevonden. Ik denk dat ik mijn fiets maar tubeless ready ga maken voor de zekerheid als ik het zo zie (dat kan met mijn Merida Silex 4000). Ik kan aardig sturen met mijn cyclocross verleden, dus ik denk dat dat misschien wel goed komt.
Nog tips wat betreft verzet? Of is de eerste klim sowieso wel lopen?
En ik ga nog even een mooi jacket uit kiezen waarmee ik regen kan doorstaan.
Dank!
Dank jullie wel voor zoveel respons! Goed om te horen dat het een fantastisch avontuur wordt gevonden. Ik denk dat ik mijn fiets maar tubeless ready ga maken voor de zekerheid als ik het zo zie (dat kan met mijn Merida Silex 4000). Ik kan aardig sturen met mijn cyclocross verleden, dus ik denk dat dat misschien wel goed komt.
Nog tips wat betreft verzet? Of is de eerste klim sowieso wel lopen?
En ik ga nog even een mooi jacket uit kiezen waarmee ik regen kan doorstaan.
Dank!