Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Toename gewicht

bartacus
Forum-lid

bartacus 31 mar 2010 18:44

--------------------------------------------------------------------------------

Sinds een maand of 4-5 ben ik, omdat ik niet veel vlees en zuivelproducten eet, gestart met het drinken van proteïne shakes van Wcup. Mijn gewicht is daarna van een stabiele 97 kg naar ca. 102 kg gegaan (bij een lengte van 1,87 m). Omdat ik nu over de 3-digit grens ben gegaan ben ik ook bewuster meer gaan sporten. Ik zwem over de week verdeeld ongeveer 2 tot 3 uur met een gemiddelde hartslag van ca. 120 sl/min, loop 2 á 3 keer per week 30 á 40 minuten hard met een gemiddelde hartslag van ca. 135 sl/min en daarnaast fiets ik ca. 4 tot 5 uur per week (race/atb) met een gemiddelde van ca. 140 sl/min.

Ik ben even gestopt met de Wcup shakes en toen ging mijn gewicht ook gelijk met 2,5 kg naar beneden. Nu gebruik ik de shakes weer maar dan wel halve doses en is het gewicht weer boven de 100 kg. Ik gebruik de shake maximaal 1 of 2 keer per dag en enkel op de dag dat ik ga sporten/heb gesport.

Heeft iemand enig idee of er werkelijk een/zo'n directe relatie is met de proteïne shakes van Wcup....? (100 gr Wcup proteïne shake = 368 Kcal)

Ik heb begrepen dat je eiwitten nodig hebt voor spier opbouw. Wat zou een beter alternatief zijn voor het Wcup spul?

Alvast bedankt voor de reacties!

mj
Forum-lid

mj 31 mar 2010 19:33

Waarschijnlijk krijgt jouw lichaam zonder de shakes al voldoende binnen. Vandaar dat het met de shakes zwaarder wordt.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mar 2010 19:45

Met je hoeveelheid beweging is niets mis. Je sport zo te lezen vrij veel. Je gewicht is wel aan de hoge kant en die proteine shakes zorgen er gewoon voor dat het stijgt. Je eet meer calorien dan dat je verstookt.

En waarom zou je die proteine shakes nemen? Geen vlees eten is niet ongezond ofzo. Heel volkstammen zijn vegetarier en ze leven nog steeds. Je kunt genoeg eiwitten en mineralen binnen krijgen zonder vlees te eten.

ik zou zeggen, vergeet de shakes en probeer gewoon wat af te vallen door iets minder te eten dan dat je verbrandt. Dat lijkt me stukken gezonder dan vage proteine shakes te drinken.
Live fast; die young. mijn blog

gast
Forum-lid

gast 31 mar 2010 21:22

[quote="Bartacus"]
Ik heb begrepen dat je eiwitten nodig hebt voor spier opbouw. [/quote]

Dat lijkt me vooral van belang voor apparatentrekkers in de sportschool, niet voor duursporters op toeristenniveau.

rubenio
Forum-lid

rubenio 31 mar 2010 22:00

[quote="rob74"]
Geen vlees eten is niet ongezond ofzo. Heel volkstammen zijn vegetarier en ze leven nog steeds. Je kunt genoeg eiwitten en mineralen binnen krijgen zonder vlees te eten.

[quote]

Dierlijke eiwitten zijn wel completer dan plantaardige. Zeker voor spiergroei is o.a. kip heel goed.
Helaas krijg je dan ook allerlei hormonen,antibiotica en andere gemodificeerde bio-industrie rommel binnen.

bartacus
Forum-lid

bartacus 31 mar 2010 22:19

OK, zou ik dan kunnen stellen dat ik met mijn normale voedingspatroon (gezin, 2 volwassnen en 2 jonge kinderen die redelijk "gezond" eten) voldoende juiste voedingstoffen binnenkrijg om in de pas te lopen met het sporten?

fizik
Forum-lid

fizik 31 mar 2010 22:23

Ja, dat kun je stellen. Een zakje chips af en toe mag dan ook best. Wil je echt wat afvallen, dan moet je dat natuurlijk laten.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 01 apr 2010 22:10

De vraag is natuurlijk wat 'niet veel vlees en zuivelproducten' precies betekent. De meeste mensen eten van beide te veel, dus je kunt zonder probleem een flink stuk minderen. Als het echt weinig wordt, moet je opletten met je dieet, maar daar hoef je geen shakes voor te gaan drinken.

Eet je trouwens wel vis? Vette vis is heel erg gezond en bevat veel eiwitten.

rubenio
Forum-lid

rubenio 02 apr 2010 00:33

[quote="Aapje"]

Eet je trouwens wel vis? Vette vis is heel erg gezond en bevat veel eiwitten.[/quote]

Volgens mij is het visassortiment bij de buurtsuper net zulk vervuilt vlees als de rest. Zelfs biologisch is helaas ook vaak een term waar flink aan gesleuteld word dus ik vind dat ook geen optie.

bartacus
Forum-lid

bartacus 02 apr 2010 11:34

Ik eet niet heel vaak vis maar slik af en toe wel visolie capsules. Ik ben in ieder geval gestopt met de shakes en ga nu eens kijken wat er weer met mijn gewicht zal gebeuren.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 02 apr 2010 15:55

Vorig jaar herfst ben ik begonnen met 2-3 x per week spinnen. Op aanraden van een collega na iedere les een whey-proteïne-shake genomen.
Resultaat: geen trek meer in zoetigheid na afloop en ben inmiddels 10 kilo afgevallen.
Denk dat e.e.a. erg persoonlijk is. Bij mij heeft het geholpen. Ook had ik minder "last" van spierpijn (zware benen) de dag na de les.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 03 apr 2010 02:27

[quote="rubenio"]Volgens mij is het visassortiment bij de buurtsuper net zulk vervuilt vlees als de rest. Zelfs biologisch is helaas ook vaak een term waar flink aan gesleuteld word dus ik vind dat ook geen optie.[/quote]

Kweekvis wordt vaak volgestopt met antibiotica, maar wilde vangst is helemaal niet zo vervuild. Hoogstens een beetje van de vervuiling van de zee, maar ook groenten zijn vervuild door wat prut in het water, de mest, de grond, etc. Als de vervuiling heel beperkt is, heb je er verder niet veel last van. Je moet toch ook wat eten ;)

Haring en makreel zijn voorbeelden van vissoorten die altijd wild gevangen worden en erg gezond zijn. Je kunt eraan afzien en ruiken of ze vers zijn. Er zijn ook geen extra stoffen aan toegevoegd, in tegenstelling tot vissticks en andere fabrieksvis. De goede vetten e.d. wegen echt ruim op tegen het (heel klein) beetje vervuiling dat je ook binnenkrijgt. Het menselijk lichaam is erop gebouwd om giftige stoffen af te voeren. Als je bijvoorbeeld ophoudt met roken (1 jaar roken zorgt voor meer gif in je lijf dan 10000 jaar vlees eten), worden de kankerverwekkende stoffen binnen een paar jaar netjes afgevoerd en is de kans op kanker daarna niet veel hoger dan bij iemand die nooit had gerookt. Het is dan ook niet nodig om overdreven met bang te zijn voor gif e.d. 50 jaar geleden spoot men veel ernstiger gif en in grotere hoeveelheden dan tegenwoordig en de levensverwachting van de generaties die dat voedsel aten is helemaal niet slecht.

PS. Als je ademt krijg je trouwens ook kleine hoeveelheden ongezonde stoffen binnen.

Plaats reactie