Heel het forum afgezocht...bijna geen woord te vinden over de Suunto T6C. Kan iemand dat verklaren? De prijs? Het lijkt me anders een mooi apparaatje, zeker in het cyclingpack (http://www.suunto.com/en/Products/Train ... ack/#Story), via bijvoorbeeld www.wellango.com aan te kopen voor 375 euro.
De troeven zouden vooral de nauwkeurigheid moeten zijn en hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld de berekening van hoe intensief je getraind hebt en zelfs je ademhalingssnelheid. Verder natuurlijk alle andere mogelijke gegevens over snelheid, cadans, hoogte, ...
Lijkt me op zijn minst sterk vergelijkbaar met de toptypes van Polar, die in de buurt van dezelfde prijs zitten, en toch zie je deze Suunto niet. Waarom niet?
Suunto t6c
Suunto is volgens mij vooral bekend in bergsporten (zonder fiets). Dit soort fietsdingen doen ze erbij. Het is een schrikbarend duur merk, duurder nog dan Polar. Dat helpt natuurlijk ook niet. Voor honderd euro heb je een basis hartslagmeter, waar je bij bijv. Sigma al een hele computer krijgt. En die Bikepods kosten ook ontzettend veel. Dan heb je al een duur apparaat, moet je nog eens een sloot euro's ertegenaan gooien om je snelheid te kunnen meten. Pluspuntje: Het zijn mooie apparaten; dat is wel bijzonder aan Suunto.
Ziet er mooi uit en werkt vast beter dan Polar (da's ook niet zo lastig
).
Over de extra features: hij baseert de trainingsarbeid en alle afgeleiden daarvan puur op HR dmv formules, da's dus een weinig accurate bepaling. Polar doet dat ook overigens. Er zit cadans bij, dus 't is best een complete set verder.
Voor zulk soort bedragen kom je wel in de buurt van fietscomputers met GPS die dan mijn voorkeur zouden krijgen..

Over de extra features: hij baseert de trainingsarbeid en alle afgeleiden daarvan puur op HR dmv formules, da's dus een weinig accurate bepaling. Polar doet dat ook overigens. Er zit cadans bij, dus 't is best een complete set verder.
Voor zulk soort bedragen kom je wel in de buurt van fietscomputers met GPS die dan mijn voorkeur zouden krijgen..
Ondanks de erg karige reacties op het forum
, heb ik het cycling pack toch aangekocht voor 349 euro. Op 2 dagen kreeg ik het thuis gestuurd.
Het werkt tot nu toe schitterend. De draadloze snelheids- en cadenssensor zijn echt compact en werken storingsvrij en zonder haperen. Ik kan met de horloge op 5 m van de fiets gaan staan, en nog geeft hij dit vlekkeloos weer. Ook over de hartslag- en hoogtemeting geen klachten...
De conditieanalyses die deze maakt, lijken me door geen enkel ander merk te evenaren. Als je ziet hoe nauwkeurig ze meten (ademfrequentie 93%, zuurstofverbruik 88%, ademhalingsvolume 86 %, energieverbruik 89% en EPOC, waarop hij de inschatting van de zwaarte van de training baseert 93 %), dan is dat toch iets anders dan bij andere merken.
Het is waar dat je voor deze prijzen bijna in de buurt komt van fietscomputers met GPS. Als ik echter de 1000-en reacties op het Garmin-forum lees, dan kom ik maar tot één conclusie: die techniek staat momenteel nog niet op punt (klachten over waterdichtheid, gedoe met verschillende bestandsformaten, navigatie van A naar B met kopzorgen, trapfrequentiesensors die stukgaan, verschillende dure kaarten (CN of topo) die je nodig hebt...). Als ik 300-400 euro uitgeef, dan moet het aan iets zijn dat technisch op punt staat en naar mijn mening is dat bij Garmin nog niet zo. Jammer daarom dat je deze Suunto zo weinig ziet.
Al het voorgaande is natuurlijk een persoonlijke mening
.

Het werkt tot nu toe schitterend. De draadloze snelheids- en cadenssensor zijn echt compact en werken storingsvrij en zonder haperen. Ik kan met de horloge op 5 m van de fiets gaan staan, en nog geeft hij dit vlekkeloos weer. Ook over de hartslag- en hoogtemeting geen klachten...
De conditieanalyses die deze maakt, lijken me door geen enkel ander merk te evenaren. Als je ziet hoe nauwkeurig ze meten (ademfrequentie 93%, zuurstofverbruik 88%, ademhalingsvolume 86 %, energieverbruik 89% en EPOC, waarop hij de inschatting van de zwaarte van de training baseert 93 %), dan is dat toch iets anders dan bij andere merken.
Het is waar dat je voor deze prijzen bijna in de buurt komt van fietscomputers met GPS. Als ik echter de 1000-en reacties op het Garmin-forum lees, dan kom ik maar tot één conclusie: die techniek staat momenteel nog niet op punt (klachten over waterdichtheid, gedoe met verschillende bestandsformaten, navigatie van A naar B met kopzorgen, trapfrequentiesensors die stukgaan, verschillende dure kaarten (CN of topo) die je nodig hebt...). Als ik 300-400 euro uitgeef, dan moet het aan iets zijn dat technisch op punt staat en naar mijn mening is dat bij Garmin nog niet zo. Jammer daarom dat je deze Suunto zo weinig ziet.
Al het voorgaande is natuurlijk een persoonlijke mening