Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

verschil tssen cyclo- en racefiets

simsalawim
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2009 15:17

simsalawim 20 dec 2009 14:48

wat zijn de verschillen tussen een race fiets en een cyclofiets ?
ik wil mij men eerse racefiets aanschaffen, om voornamelijk mee naar het werk te rijden, en soms aan en tourtocht mee te doen. maar nu had ik een cyclofiets mooi geprijsd zien staan, en vroeg ik me af wt de verschillen tussen deze 2 fietsen zijn als je er voornamelijk mee op de weg rijdt ?
dus het rijgedrag.

ik heb gelezen dat je iets lager zit op een cyclofiets, een 2tal cm.
heeft iemand hie ervaring mee?
simsalabim Wim

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2009 14:59

Je zit op een crossfiets helemaal niet lager. Het zadel komt juist hoger uit door de hogere banden en het hogere bracket.

Een crossfiets heeft een veel langere wielbasis, om ruimte te maken voor de bredere (en dus hogere) banden en ruimte voor modder. Gevolg is dat een crossfiets een stuk minder wendbaar is dan een racefiets. Daarnaast heeft een crossfiets remmen die niet al te best remmen. Aan dat laatste is nog wel wat te doen door mini v-brakes te monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 09 jan 2010 14:56

Een cyclo fiets moet comfortabel rijden. Op een racefiets zit je wat dieper. Ook vaak onder in de beugels. Sommige fabrikanten maken racefietsen met een wat langere stuurbuis die daardoor meer geschikt zijn voor cyclo's. Maar het blijft toch erg persoonlijk welke fiets voor jou het meest voldoet.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jan 2010 14:58

Ik denk dat jij een verkeerde fiets voor je heb Beukje.

Volgens mij bedoelt hij een crossfiets

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 09 jan 2010 22:58

Licht er helemaal aan aan wat voor toertocht je mee wil doen.
Zijn dat weg-toertochten en zal je nooit echt het veld of bossen in duiken, ga dan ZEKER voor de racefiets.

Zou je (al is het maar af en toe) een ATB tocht willen doen, ga dan voor de cyclocross fiets.

Ik heb ze beide...

De cyclocross fiets gebruik ik voornamelijk voor woon werk verkeer en ATB's. De koersfiets in de zomer en voor wat toertochten in de ardennen.

Oja, een cyclocross fiets nooit mee in de bergen nemen want je gaat uit de bocht. (remmen echt te weinig voor de afdalingen)

Op een racefiets kan je ook allerhande bandjes leggen voor je woon werk verkeer waardoor je minder lek zal rijden, en voldoende grip hebt bij regenweer, maar échte crossbandjes passen meestal niet tussen het frame (dus je zal er niet het veld mee in kunnen)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 jan 2010 23:58

Dus de hamvraag is; bedoelt de topicstarter nu een cyclocrossfiets of een recreatieve racer?;)

simsalawim
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2009 15:17

simsalawim 11 jan 2010 10:27

ik bedoelde een crossfiets.

ik ga de fiets voornamelijk gebruiken om op de weg mee te rijden, dus tourtochten op de weg en voor woon en werk verkeer, hier moet ik wel telkens door een stukje veld rijden.
ik denk dat ik voor een specialized roubaix ga gaan. (comfort racer)
simsalabim Wim

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 13 jan 2010 16:02

Zo lang je niet echt in't veld of bos gaat rijden zou ik altijd voor de koersfiets kiezen.
Voor leg hier goede bandjes op (eventueel met een heel klein beetje profiel) en je kan overal rijden, zonder platte banden.
Stopt beter en is handiger dan een crossfiets.
Ook kan je die vb meenemen op vakantie in de bergen.
Mijn vader heeft toevallig een specialized roubaix. Prachtig en heel goed machien! (wel vrij duur maar de naam betaal je een beetje mee natuurlijk)

Plaats reactie