Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

GPS / Fietscomputer advies

raznov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2009 17:50

raznov 13 aug 2009 14:43

Hallo,

Ik ga vandaag of morgen een Koga Roadwinner 105 aanschaffen, omdat ik nu mijn studie bijna klaar is eindelijk meer tijd heb om te fietsen. Nu heb ik bij mijn vorige fiets (Gazelle Playa) altijd een eenvoudig metertje gebruikt (van Cateye) en was daar altijd zeer over te spreken. Met de komst van GPS wil ik echter iets meer. Ik heb tijdens mijn laatste vakantie gebruik gemaakt van Google Maps + GPS + My Tracks op mijn T-Mobile G1. Dit werkte prima, maar de duur van de batterij was hopeloos. Als ik het systeem gebruikt en er nog muziek op luisterde,was de accu na een aantal uur al leeg. Dit vond ik zelf te kort. Ook kon ik omdat GPRS en 3G in België natuurlijk niet te gebruiken was, niet kijken waar ik zat op het moment dat ik het buitenland in reed (zat in Zuid Limburg). Daarom heb ik min of meer besloten om voor een los GPS systeem te gaan, maar er is zo veel op de markt, dat ik door de bomen het bos niet zie.

Zo zijn er van Garmin en Polar systemen, maar zie ik ook kleine losse GPS modules zodat ik het later in de PC kan inladen.

Wat ik echt wel nodig heb is:

- Snelheidsmeter (huidig, gemiddeld, max etc)
- Afstand (afgelegd, te gaan etc)
- Hoogtemeter

Bij voorkeur:

- Route (om in te laden) en Kaarten met het liefst al kaarten van NL BE en FR
- Hartslagmeter

Wat ik mij afvraag: Wat kosten de kaarten voor de GPS apparaten die nu te krijgen zijn? Welke kaarten worden er gebruikt? Hoe meet het apparaat de snelheid, via GPS of een losse module op het wiel?

Mijn budget ligt rond de 250 euro maar als het écht meerwaarde heeft, wil ik best een paar tientjes meer neerleggen.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven, of ervaring met bestaande systemen kan delen! Alvast bedankt.
Koga Miyata Roadwinner 105 2009

surplomb
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 apr 2007 20:35

surplomb 13 aug 2009 15:59

(Topo)Kaarten varieren tussen de € 90,- en € 300,- euro.

kijk anders ook eens hier: www.openstreetmap.org
Zo en nu eerst een bavaria

venga_
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 sep 2008 12:05

venga_ 13 aug 2009 16:12

Als je de routes thuis maakt ipv onderweg, en dus de kaarten in je apparaat niet perse nodig hebt, kan je binnen je budget rondkomen met een Garmin Edge 305. Losstaand te koop of als bundel met HR en cadans. Je kunt via diverse programma's of sites de route die je wilt fietsen uitzetten of downloaden en naar je fietscomputer sturen om na te fietsen.

Onderweg heb je alle info die je hierboven aangeeft en thuis kun je je inspanningen analyseren, kijken waar je zat, hoe steil het nou écht was en meer van die dingen om een regenachtige zondag door te komen.
Snelheid gaat via GPS of (als je er een cadansmeter bij neemt) als backup via een wielmagneet (voor tunnels e.d.) HR erbij is een grote aanrader.

Als je ook de kaart zelf in je apparaat wilt heb je de 705, maar dan zit je in een net wat hogere prijsklasse.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 13 aug 2009 16:15

@Venga!: Die kaart in je 705. Gebruik je die dan om ongeveer te kijken waar je naar toe moet?
Vertrouwen is goed, controle is beter.

raznov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2009 17:50

raznov 21 aug 2009 18:16

Ik heb voor mezelf even een overzicht gemaakt van de huidige meters, en de prijzen. Allemaal kunnen ze met snelheid e.d. overweg, maar wat ik kon vinden zijn dit de dingen die er nog extra op mogelijk zijn.


Sigma ROX 9.0 (Waypoints, hartslag, hoogte, cadans) - 200
Sigma ROX 8.0 (Hartslag, hoogte, cadans) - 160
Sigma BC 2006 MHR (Hartslag, hoogte) - 75
Garmin Edge 705 HR (Navigatie (werkt niet vlekkeloos), Waypoints, hartslag, hoogte) - 330
Garmin Edge 305 (Waypoints, hartslag, hoogte) - 220
Polar CS300 CAD (hartslag, hoogte) - 160
i-gotU GT-120 USB GPS Travel Logger (GPS logger) - 55

Ik weet niet of dit helemaal klopt? De navigatie van de 705 lees ik veelal over dat het vooral waypoint nav is, en niet als in 'ik wil daar heen, hoe moet dat' dat werkt nog niet helemaal perfect? De polar's zijn natuurlijk veel meer van te krijgen, maar zelf vind ik het horloge idee een beetje vervelend en zonde om de bandjes er af te halen en hem dan op een fiets te plaatsen, dan lijkt mij een sigma een beter alternatief. De hartslagmeter is voor mij ook extra, en ik lees dat polar daar zo'n beetje de beste in is?

De GPS logger is vrij goedkoop, maar + een meter van 50 euro komt het in totaal toch weer op 105 uit. Als ik het zo lees werkt de GPS puur als kaart, op zwart wit of kleuren scherm, en is de grote vraag die dan overblijft nog: Is het het waard voor iemand die op dit moment zo nu en dan wat bergen beklimt en soms wat korte afstanden fietst (<100km) om voor een volwaardig GPS systeem te gaan (als in de 705)? Het grote nadeel zal voor mij dan zijn dat ik alles pas kan nalezen als ik een internet connectie heb (en dat is in bijvoorbeeld Frankrijk lastig). Klopt dit?
Koga Miyata Roadwinner 105 2009

surplomb
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 apr 2007 20:35

surplomb 21 aug 2009 20:52

[quote="Raznov"]Ik heb voor mezelf even een overzicht gemaakt van de huidige meters, en de prijzen. Allemaal kunnen ze met snelheid e.d. overweg, maar wat ik kon vinden zijn dit de dingen die er nog extra op mogelijk zijn.


Sigma ROX 9.0 (Waypoints, hartslag, hoogte, cadans) - 200
Sigma ROX 8.0 (Hartslag, hoogte, cadans) - 160
Sigma BC 2006 MHR (Hartslag, hoogte) - 75
Garmin Edge 705 HR (Navigatie (werkt niet vlekkeloos), Waypoints, hartslag, hoogte) - 330
Garmin Edge 305 (Waypoints, hartslag, hoogte) - 220
Polar CS300 CAD (hartslag, hoogte) - 160
i-gotU GT-120 USB GPS Travel Logger (GPS logger) - 55

Ik weet niet of dit helemaal klopt? De navigatie van de 705 lees ik veelal over dat het vooral waypoint nav is, en niet als in 'ik wil daar heen, hoe moet dat' dat werkt nog niet helemaal perfect? De polar's zijn natuurlijk veel meer van te krijgen, maar zelf vind ik het horloge idee een beetje vervelend en zonde om de bandjes er af te halen en hem dan op een fiets te plaatsen, dan lijkt mij een sigma een beter alternatief. De hartslagmeter is voor mij ook extra, en ik lees dat polar daar zo'n beetje de beste in is?

De GPS logger is vrij goedkoop, maar + een meter van 50 euro komt het in totaal toch weer op 105 uit. Als ik het zo lees werkt de GPS puur als kaart, op zwart wit of kleuren scherm, en is de grote vraag die dan overblijft nog: Is het het waard voor iemand die op dit moment zo nu en dan wat bergen beklimt en soms wat korte afstanden fietst (<100km) om voor een volwaardig GPS systeem te gaan (als in de 705)? Het grote nadeel zal voor mij dan zijn dat ik alles pas kan nalezen als ik een internet connectie heb (en dat is in bijvoorbeeld Frankrijk lastig). Klopt dit?[/quote]

Nee klopt niet, Garmin Trainingcentre werkt lokaal op je PC of Laptop.

Nee klopt niet 2: De navigatie op de Garmin Edge werkt prima (wat is perfect?). Het "waar moet ik heen" is wel mogelijk, daarnaast is de edge 605 en 705 een volwaardige fiets- trainingscomputer.
Zo en nu eerst een bavaria

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5820
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 aug 2009 20:16

[quote="Venga!"]Als je de routes thuis maakt ipv onderweg, en dus de kaarten in je apparaat niet perse nodig hebt, kan je binnen je budget rondkomen met een Garmin Edge 305. Losstaand te koop of als bundel met HR en cadans. Je kunt via diverse programma's of sites de route die je wilt fietsen uitzetten of downloaden en naar je fietscomputer sturen om na te fietsen.[/quote]

Houdt dit ook in dat je dan routes die je van internet af haalt ook kan invoeren op een 305? (Bv. amstel gold race)
En kan je dan gewoon in het buitenland rijden zonder problemen? (zoals andere software laden.)

Daar is de klantenservice van Futurumshop niet echt duidelijk in.

jodijk
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2007 13:08

jodijk 03 sep 2009 14:45

[quote="Raznov"]Hallo,

Ik ga vandaag of morgen een Koga Roadwinner 105 aanschaffen, omdat ik nu mijn studie bijna klaar is eindelijk meer tijd heb om te fietsen. Nu heb ik bij mijn vorige fiets (Gazelle Playa) altijd een eenvoudig metertje gebruikt (van Cateye) en was daar altijd zeer over te spreken. Met de komst van GPS wil ik echter iets meer. Ik heb tijdens mijn laatste vakantie gebruik gemaakt van Google Maps + GPS + My Tracks op mijn T-Mobile G1. Dit werkte prima, maar de duur van de batterij was hopeloos. [/quote]

Waarom niet alleen wat aan het batterij probleem gedaan? Bvb via de Jupio charger (zie o.a. http://www.fotobooms.nl/detail/0/3/125/ ... 0-mAh.html ) of een GP ( http://www.popelectronics.nl/gp-instant ... -1715.html ).

Jos

Plaats reactie