Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waar blijft het Nederlandse succes.

forza
Forum-lid

forza 10 aug 2009 15:39

Na alle verontrustende berichten van Leo van Vliet vraag ik me af waarom het Nederlandse succes achterwege blijft.

We hebben een tal van supergetalenteerde renners, maar overwinningen in grote rondes blijven achterwege. Rijden we te gereserveerd of te veel in dienst van een kopman.

En natuurlijk hebben we ook de pech gehad in de tour dat Robert Gesink zijn Pols brak.

Ik snak naar Nederlands succes en dan echt Nederlands succes en niet iemand die in dienst rijdt van een Nederlandse ploeg.

Ik hoor graag jullie mening.
eigenwijs is ook wijs...

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 10 aug 2009 16:59

Probleem is volgens mij dat er wel veel goede renners zijn, maar dat de meeste op geen enkel terrein uitblinken en dus wel bij de beteren horen, maar nooit de beste zijn. Geen topsprinter, (nog) geen topklimmer, geen topklassementrenner, geen toptijdrijder, geen toprenner voor de vlaamse voorjaarsklassiekers. Alleen in de Limburgse en Ardense heuvels behoren Kroon een Gesink tot de top.

forza
Forum-lid

forza 10 aug 2009 17:51

Moet je hier een aanleg voor hebben of is alles te trainen? En we hebben nog geen Topsprinter. Ik neem aan dat je hiermee doelt op Theo Bos, als hij de wedstrijden overleeft maakt hij een goede kans.
eigenwijs is ook wijs...

pierre92
Forum-lid

pierre92 10 aug 2009 19:59

Van Hummel mss, maar die is al op leeftijd.

Verder natuurlijk TD die problemen heeft.

Wat mij betreft is Langeveld de énige die dit jaar écht heeft meegestreden! (Vooruit Gesink dan)

We moeten gewoon nog een paar jaartjes geduld hebben!

Zie het voorbeeld van Nibali, 2 jaar geleden werd hij ook de hemel ingeprezen. En nu pas komt hij kijken! Geduld en niet veel druk! (Kijk maar naar Kroon, die is relatief onopvallend, maar rijdt vaak met de toppers mee!)
fietsen, da\'s mijn verzetje!

quarante
Forum-lid

quarante 10 aug 2009 21:29

Forza schreef:Na alle verontrustende berichten van Leo van Vliet vraag ik me af waarom het Nederlandse succes achterwege blijft.

We hebben een tal van supergetalenteerde renners, maar overwinningen in grote rondes blijven achterwege. Rijden we te gereserveerd of te veel in dienst van een kopman.

En natuurlijk hebben we ook de pech gehad in de tour dat Robert Gesink zijn Pols brak.

Ik snak naar Nederlands succes en dan echt Nederlands succes en niet iemand die in dienst rijdt van een Nederlandse ploeg.

Ik hoor graag jullie mening.

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat we 'tal van supergetalenteerde renners' hebben. We noemen iemand veel te snel supergetalenteerd imo, Contador en de Schlecks zijn supergetalenteerd, Gesink eventueel ook maar dan heb je het ook gehad denk ik. Oke, we doen leuk mee in de klassiekers met Langeveld en Terpstra, maar ook niet echt voor de knikkers. In de bergen hebben we alleen Gesink en in de sprint hebben we helemaal niemand, Theo Bos zal nooit binnen nu en twee jaar een Cavendish of Hushovd aankunnen. Hoe komt het dat we zo'n gebrek hebben?
Ik denk dat het probleem zit in de populariteit (of beter gezegd: het gebrek eraan) bij jongeren. Ik ben zelf tweedejaars nieuweling en ik merk dat in mijn omgeving (bijv. klasgenoten) niemand geinteresseerd is in wielrennen. Een enkeling kijkt de Tour, maar daar blijft het dan ook bij. De meerderheid vind wielrenners maar ' een stel benenscherende homoseksuele dopinggebruiks' (en dan hebben we het over gymnasiasten :p ) De meesten hebben zelfs nog nooit een koers in het echt gezien, terwijl de eneco tour en de ster elektratour regelmatig op enkele kilometers passeert. Kortom: er is een gebrek aan populariteit waardoor jeugdigen geen animo hebben om te gaan wielrennen. De vijver waar profploegen uit moeten vissen is dermate klein en dunbevolkt door talent dat het niet meer dan logisch is dat we met een gebrek aan toppers zitten.
Ander sporten zoals voetbal, tennis, hockey zijn nu eenmaal aantrekkelijker EN toegangelijker dan wielrennen. Daarbij komt nog de discipline die vaak ontbreekt bij mijn leeftijdgenoten en de leuke dingen die je soms moet laten (uitgaan, drinken). (al is dat laatste nog niet zo belangrijk bij nieuwelingen/junioren wedstrijden) Naast de concurrentie van andere sporten hebben we anno 2009 de Xbox, de Playstation en de Wii. Ook een serieuze concurrent die veel jeugd afhoudt van sporten. M.a.w. wielrennen is gewoon niet populair genoeg.
Helaas....

frieserenner
Forum-lid

frieserenner 10 aug 2009 21:55

Wat ik persoonlijk een beetje mis bij de Nederlandse toppers en de nieuwe lichting jongere renners is een stukje karakter/ mentaliteit/ brutaliteit. Natuurlijk kunnen jongens als Langeveld, Gesink echt wel een poepie fietsen maar als ik dan in de Avondetappe bij Mart Smeets hoor dat Langeveld in Milaan-San Remo uit respect voor LA aan de kant gaat omdat die hem achterop komt, tsja dan gaan mijn nekharen recht overeind staan. Zo win je geen koers natuurlijk. Men mag zich best wat zelfverzekerder en brutaler opstellen. Een stukje persoonlijkheid en uitstraling zou ze niet misstaan.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 10 aug 2009 22:02

Ik ben het wel een gedeelte met Quarante eens maar daar hebben we niet alleen in Nederland mee te maken.
Het is toch te gek voor woorden dat een land als Noorwegen met 7 profs (welke naar het WK gaan) en Groot Brittanië met maar een aantal Protour renners, meer punten kunnen verzamelen dan Nederland en Frankrijk waar gewoon meer Protourrenners onder contract staan.
Kijk eens naar Luxemburg, volgens mij is het hele puntentotaal bijeen gefietst door de gebroeders Schleck en Kim Kirchen.
En als Cavendish niet zo snel was had GB niet eens in de top 15 gestaan denk ik.
En het puntentotaal voor Nederland is vooral te danken aan Gesink en Kroon.

Doordenkertje; is het handig dat Kroon volgend jaar voor Vacansoleil gaat rijden?

eelcoz

eelcoz 10 aug 2009 22:16

Eigenlijk deugt het systeem niet. Noorwegen mag 9 renners afvaardigen omdat een paar uitblinkers enorm veel punten hebben verzameld. Deze renners gaan sowieso wel naar het WK, of er nu 6 of 9 renners mee mogen. De vraag welk land 9 en welk land 6 renners mee mag nemen zou eigenlijk beantwoord moeten worden door te kijken naar de kwaliteit van de renners op deze 'posities', en dan lijkt het me duidelijk dat Nederland meer aanspraak maakt op 3 renners extra dan Noorwegen.

Hoe zoiets in de praktijk zou moeten werken is een lastiger verhaal.

quarante
Forum-lid

quarante 10 aug 2009 22:34

Een maximum aantal punten dat te behalen is per renner? Op basis van het aantal profs en dan een of andere formule erdoorheen gooien? :p

simen
Forum-lid

simen 11 aug 2009 00:15

Wielrennen moest toch mondialiseren?
Dan wordt succes halen normaal gesproken alleen maar moeilijker, getalsmatig gezien dan.
Komt bij dat Neder(ig)land klein is en dus moeilijker sponsoren genereert dan de grotere landen.
Verder werkt onze overbekende "nuchterheid" en "niet boven het maaiveld uit mogen steken mentaliteit" ons ook nog eens tegen in dezen.
Sterke jongen /meid die het dan toch lukt.
Want we willen het eigenlijk ook nog eens roomser doen dan de paus.
Zij is ook tegen

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 12 aug 2009 02:02

simen schreef: Verder werkt onze overbekende "nuchterheid" en "niet boven het maaiveld uit mogen steken mentaliteit" ons ook nog eens tegen in dezen.

Nooit geweten, gemerkt, gezien of gehoord dat Hollanders zich zo opstellen.
Ik vergelijk het maar gemakshalve met voetballen. Toppers genoeg maar als het er op aan komt... Misschien allemaal terug in het mandje en "onze" plaats weten.
Niet blijven teren op het succes uit het verleden. Hoevaak wordt het EK succes van Oranje van 1988! er niet bijgehaald. En mocht er onverwacht in de nabije toekomst toch succes geboekt worden er dubbel van genieten! Pessimist? Nee, realist.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

pierre92
Forum-lid

pierre92 12 aug 2009 08:32

Het wielrennen zit nu even in een dipje denk ik!

Als ik zeg wielrennen zegt iedereen in mijn naaste omgeving O ja Michael Boogaard!!!!

Er is geen kroonprins! Waar Thomas Dekker die zou worden, zal RG het stokje dadelijk overnemen! Als hij de stijgende lijn doortrekt wint hij volgend jaar een grote koers! (dauphine, touretappe, AGR)

Temeer door zijn karakter (een echte nederlander), zal nederland weer gaan wielrennen!
Het moet iets zijn wat in de cultuur zit! Net zoals in zeg ff Italie, Frankrijk.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie