hallo,
Ik ben van plan om te gaan mountainbike in de bossen. Ik ben op zoek naar een leuke fiets om op te starten, zodat ik kan kijken of het iets voor mij is. Daarnaast wil ik met de fiets ook tochten over paden maken met mijn gezin. Een cross hybride lijkt mij dus het meest geschikt, maar ik heb er niet heel veel verstand van. Heeft iemand van jullie misschien tips (waar moet ik op letten bijv.), leuke aanbiedingen gezien of zelf een leuke (start) fiets in de aanbieding. Ik wil voor mijn eerste fiets nog niet al te veel geld uitgeven, maar heb nog geen idee hoeveel dan eigenlijk wel.
gr. rene
ATB, MTB, Crosshybride?
Tja, ik heb zelf een crosshybride gereden (fitnessfiets), maar eerlijk gezegd zag ik mezelf hier niet het asfalt mee verlaten. Nu heeft ook de ene hybride een verende voorvork, de ander een stijve vork.
Als ik jouw verhaal goed begrijp wil je eigenlijk offroad gaan fietsen en daarnaast met het gezin op stap. Ik zou dan persoonlijk gaan voor een MTB met asfaltbanden (Schwalbe Marathon bv). Je hebt het ook over niet al teveel geld uitgeven (heel begrijpelijk als je eerst wilt kijken of MTB'en wat voor je is), dus dan gaan mijn gedachten eigenlijk direct naar merken als Cube, Focus, misschien Trek.
Kijk bv eens naar deze fiets, een Cube AIM: http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK4324
Wel belangrijk om de fietsen te gaan proberen op zitcomfort en natuurlijk framemaat ; een verkeerde keuze hier kan je fietsplezier compleet verknallen.
Succes met de keuze en laat ons svp weten wat het geworden is.
Als ik jouw verhaal goed begrijp wil je eigenlijk offroad gaan fietsen en daarnaast met het gezin op stap. Ik zou dan persoonlijk gaan voor een MTB met asfaltbanden (Schwalbe Marathon bv). Je hebt het ook over niet al teveel geld uitgeven (heel begrijpelijk als je eerst wilt kijken of MTB'en wat voor je is), dus dan gaan mijn gedachten eigenlijk direct naar merken als Cube, Focus, misschien Trek.
Kijk bv eens naar deze fiets, een Cube AIM: http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK4324
Wel belangrijk om de fietsen te gaan proberen op zitcomfort en natuurlijk framemaat ; een verkeerde keuze hier kan je fietsplezier compleet verknallen.
Succes met de keuze en laat ons svp weten wat het geworden is.
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
een mtb heeft geen slicks nodig om op het asfalt te fietsen helemaal niet om een gemiddeld gezinnetje bij te houden kan je ook wel met gewone mtb banden doen (een peleton wielrenners in gaan halen is andere kost, maar er zullen er hier ook genoeg zijn die dat gedaan hebben )
Dus met een MTB is in principe niks mis, alleen mis je dan wel ev. bergingsnodigheden als bagagedrager en fietsverlichting, maar ook daar zijn erg simpele oplodssingen voor (rugtas/zadeltas/ opkliklichtjes)
maar een crosshybride kan ook, afhankelijk van kwaliteit vaak wat minder bos en meer gezin, maar er zijn ook hardcore crosshybrides (tot volwaardige veldrij-fiets), waarbij een geveerde MTB pure luxe is :p
... en adviezen over welke specifieke fiets zijn lastig, als je zelf nog niet weet wat je wilt ....
Daarnaast : wat is je budget (fietsplan werk?) , vooral een merk-fiets of juist een "noname" met betere onderdelen voor zelfde geld, via internet of toch uit buurtwinkel (en alle varianten daartussenin) , nieuw of tweedehands ?
(om zo maar wat vragen neer te typen)
Dus met een MTB is in principe niks mis, alleen mis je dan wel ev. bergingsnodigheden als bagagedrager en fietsverlichting, maar ook daar zijn erg simpele oplodssingen voor (rugtas/zadeltas/ opkliklichtjes)
maar een crosshybride kan ook, afhankelijk van kwaliteit vaak wat minder bos en meer gezin, maar er zijn ook hardcore crosshybrides (tot volwaardige veldrij-fiets), waarbij een geveerde MTB pure luxe is :p
... en adviezen over welke specifieke fiets zijn lastig, als je zelf nog niet weet wat je wilt ....
Daarnaast : wat is je budget (fietsplan werk?) , vooral een merk-fiets of juist een "noname" met betere onderdelen voor zelfde geld, via internet of toch uit buurtwinkel (en alle varianten daartussenin) , nieuw of tweedehands ?
(om zo maar wat vragen neer te typen)
Banden zijn natuurlijk een persoonlijke keuze, ik haalde de Schwalbe's aan, omdat ik ze zelf met veel plezier gebruik en de Schwalbe RR/NN combo teveel kabaal vind maken op asfalt (plus dat het zonde is vd slijtage van die banden).
Maar dat kan alleen de TS bepalen adv het gebruik.
Maar dat kan alleen de TS bepalen adv het gebruik.
Cube AMS Comp 2010
rhoef schreef:hallo,
Ik ben van plan om te gaan mountainbike in de bossen. Ik ben op zoek naar een leuke fiets om op te starten, zodat ik kan kijken of het iets voor mij is.
Las net bovenstaande zin nog een keer .....
Als je dat nog niet weet, wellicht ook wel handig om eens een " fiets" te huren / lenen om te kijken of je het wat vind VOORDAT je er 500+ euro's tegenaan gooit ?
Ik heb, toen ik met MTB begon, eerst een 2e hands gekocht, die ik de loop der tijd ge-upgrade, en daarna nog wat jaren met veel plezier op rond gereden.
Toenmijn Santos, ook 2e hands gekocht, en wederom zelf aan verbouwd.
Deze staat nu te verstoffen(en te koop), want een 2e hands Epic S-Works gekocht, waar nu al weer het nodige aan veranderd is.
Voordeel van 2e hands, vind ik, je kan je budget wat drukken, en wat overhouden voor je fiets wat persoonlijker te maken.
Een hybride zou ik niet kopen, vanwege de velgen die, naar mijn idee, slapper zijn voor wat ruwer fiets werk.
Toenmijn Santos, ook 2e hands gekocht, en wederom zelf aan verbouwd.
Deze staat nu te verstoffen(en te koop), want een 2e hands Epic S-Works gekocht, waar nu al weer het nodige aan veranderd is.
Voordeel van 2e hands, vind ik, je kan je budget wat drukken, en wat overhouden voor je fiets wat persoonlijker te maken.
Een hybride zou ik niet kopen, vanwege de velgen die, naar mijn idee, slapper zijn voor wat ruwer fiets werk.