Zoals ik schreef in het voorsteltopic zou ik elders op het forum wat uitgebreider ingaan op het project (de reden waarom ik nu eventjes niet fiets). Gelijk kwam de tip om een nieuw onderwerp op te starten, met veel foto's omdat men daar blij van wordt
Enige tijd geleden (onderweg naar de Amstel Gold 2009) ontdekte ik op mijn 'oude' alan dat in de verbinding van het balhoof naar de boveste buis een scheur zat, bekend probleem volgens mij, en er zijn zwakkere plekken in het frame te bedenken. Het was voor mij ook niet een reden om direct op zoek te gaan naar iets anders.
Na de AG ben ik toch eens gaan surfen op het www, en (vraag me niet hoe) ik kwam steeds meer uit bij de oude klassieke alan's uit de jaren 80. Vooral de zilveren mdellen, een enkele blauwe (zoals ikzelf had) en tot mijn verbazing ook carbon frame's. En vooral bij die laatse bleef ik hangen. En toen ik op Flickr een prachtige foto rapportage tegenkwam wist ik dat het zoiets moest worden.
Nog geen week later (toeval?) kwam ik op 2ehands.be (belgie) een kaal frame tegen, gelijk contact gemaakt, en voor een zee(eee)r vriendelijke prijs (en een autoritje van een paar uur) kon ik hem overnemen.
Toen kwam het afbouw denken, een italiaanse fiets, daar moet natuurlijk italiaanse afbouw op, dus afscheid nemen van het shimano spul wat ik tot dan toe gebruikte omdat het zo prettig reed. campagnolo record, en laat campagnolo nou net diehele mooie Delta remmen heben, ook die vond ik 2 weken later. en zo zijn er nog een aantal onderdelen die ik wel heb, maar zeker ook nog wat onderdelen die tekort komen. Hopelijk dat dit forum daarin uitkomst kan bieden.
Zoals hierboven te lezen is het opbouwen begonnen, dus om een goed beeld te geven maar enkele foto's:
[img=http://i634.photobucket.com/albums/uu66 ... 215501.jpg]
[img=http://i634.photobucket.com/albums/uu66 ... 1944-1.jpg]
Meer foto's volgen (ook op verzoek).
Wat heb ik: (zie foto)
- frame - uiteraard alan carbonio
- remmen - campagnolo Record delta
- stuurpen - ttt Alan
- zadelpen - Campagnolo Alan
- Achterderailleur - Campagnolo Victory (vanwege de gravure, dus geen record)
- Voorderalleur - Campagnolo Record
- Commandeurs - Campagnolo Record (9-speed), buiscommandeurs
- Remgrepen - Campagnolo (Victory?)
- wielen Mavic velgen + campagnolo (?) naaf
- Stronglight Balhoofd (met scheur helaas)
- Crankstel - Campagnolo Record (jaren 80!),
Wat wil ik nog:
- Remgrepen - Campagnolo Record (jaren 80, kabels binnenlangs!!),
- Balhoofd - Campagnolo
- Snelspannaaf achter en voor - Campagnolo Record (met ringetje),
Nou dat was de aftrap, als er mensen zijn met tips, tricks, op- en aanmerkigen, lovende woorden en een kritieke noot, laat het dan maar weten, alles voor het eindresultaat!
Project Alan Carbonio
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Heb die Alan carbonio's altijd mooie (maar wel slappe) frames gevonden.
Zou er niet al te fanatiek mee gaan rijden. Had er meerdere in onderhoud maar stuk voor stuk gaven na veroop van tijd de lijmverbindingen de geest. Kan wel een mooie showfiets worden.
Zou er niet al te fanatiek mee gaan rijden. Had er meerdere in onderhoud maar stuk voor stuk gaven na veroop van tijd de lijmverbindingen de geest. Kan wel een mooie showfiets worden.
Een kleine update...
Eerst een foto: Bijna af?
Voor de afbouw was ik op zoek naar een mooi crankstel, gevonden: geen record wel een Gran Sport. Lijkt erg veel op de records.
Bij het plaatsen op de bracket as bleek dat het binnenste tandblad tegen het frame aanliep. Ook met een iets langere as bleek dit het geval. In het forum onderdelen heb ik hier al een vraag over gesteld "lengte trapas bepalen".
Nog steeds wil ik de kabels onder mijn stuurlint door hebben, zijn er nog remhendels (nieuw?) te verkrijgen zonder schakelmechanisme? Waar en wat kast dat?
Voor mijn stuur wil ik ook een klassieke look, ik had bedacht dat dit met een leren stuurlint wel te doen was, Brooks bijvoorbeeld. Alleen bruin of lichtbruin...
Tot zo ver de update, gauw op zoek naar een geschikte bracket as!!
Gr.
Maarten
Eerst een foto: Bijna af?
Voor de afbouw was ik op zoek naar een mooi crankstel, gevonden: geen record wel een Gran Sport. Lijkt erg veel op de records.
Bij het plaatsen op de bracket as bleek dat het binnenste tandblad tegen het frame aanliep. Ook met een iets langere as bleek dit het geval. In het forum onderdelen heb ik hier al een vraag over gesteld "lengte trapas bepalen".
Nog steeds wil ik de kabels onder mijn stuurlint door hebben, zijn er nog remhendels (nieuw?) te verkrijgen zonder schakelmechanisme? Waar en wat kast dat?
Voor mijn stuur wil ik ook een klassieke look, ik had bedacht dat dit met een leren stuurlint wel te doen was, Brooks bijvoorbeeld. Alleen bruin of lichtbruin...
Tot zo ver de update, gauw op zoek naar een geschikte bracket as!!
Gr.
Maarten
Italiaanse fietsen hebben (vrijwel) altijd een Italiaans maat bracketpot en geen BSA. De lengte van de bracketas voor een dubbel cranckstel is dan 111 mm. Sommige assen zijn niet symetrisch, hierbij dient de langste aszijde door de cup aan de aandrijfzijde te worden geplaatst.
Record Aero-remgrepen (uit de C-Record-serie) kun je wellicht nog bij Mario Verhoeven (http://www.defietsenmaker.nl) kopen. Ik heb ze daar zelf ook 2e hands gekocht met een stel nieuwe remgreep rubbers.
Wat ik zelf leuk vind aan fietsen uit de jaren '80 is dat ze meestal in vrij bonte kleuren werden opgetuigd, qua stuurlint, buitenremkabels en gekleurde zadels. Ik zou er persoonlijk dus geen bruin leren stuurlintje opdoen...
Veel succes, leuk project!
Record Aero-remgrepen (uit de C-Record-serie) kun je wellicht nog bij Mario Verhoeven (http://www.defietsenmaker.nl) kopen. Ik heb ze daar zelf ook 2e hands gekocht met een stel nieuwe remgreep rubbers.
Wat ik zelf leuk vind aan fietsen uit de jaren '80 is dat ze meestal in vrij bonte kleuren werden opgetuigd, qua stuurlint, buitenremkabels en gekleurde zadels. Ik zou er persoonlijk dus geen bruin leren stuurlintje opdoen...
Veel succes, leuk project!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Frigo schreef:Wat ik zelf leuk vind aan fietsen uit de jaren '80 is dat ze meestal in vrij bonte kleuren werden opgetuigd, qua stuurlint, buitenremkabels en gekleurde zadels. Ik zou er persoonlijk dus geen bruin leren stuurlintje opdoen...
Frigo, Dat klopt, HIER zag ik dat ook al. Maar ik vind eigenlijk dat het frame zich niet echt leent voor een bonte opbouw, zie ook mijn INSPIRATIEBRON.
Misschien als ik de smaak echt te pakken heb ga ik nog wel eens iets bonts bouwen, maar DIT ging mij voor nu iets te ver.
Croce d'Aune was gepositioneerd tussen Chorus en C-Record, het was de één na duurste racegroep van Campagnolo in de 2e helft van de jaren '80. De cranck van de C-record had vier spindels en het vijfde bladboutje was 'blind' bevestigd onder de cranckarm.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!