welke pedalen?
Hallo,
Ik heb een vraagje betreffende stevige klikpedalen.
Eerst maar de totstandkoming van die vraag:
Zaterdag j.l. ben ik tijdens de eindsprint van een koersje uit mijn pedaal geschoten met een valpartij als gevolg.
Schoenplaatjes waren nog goed (~2 maandjes oud, nauwelijks op gelopen)
Pedalen stonden zeer strak afgesteld en er was geen slijtage in het systeem.
Naar mijn idee sprintte ik (redelijk) goed rechtuit, zonder rare zijwaartse bewegingen. Zijwaarts uit het pedaal klikken lijkt mij dus onwaarschijnlijk.
Ik heb altijd gereden met de goedkoopste shimano spd-sl pedalen (PD-R540), zonder enige problemen.
Nu ben ik echter wel bang geworden om een volgende keer weer een sprint vol aan te gaan, omdat ik niet de oorzaak weet van het losschieten uit mijn pedaal.
Daarom ben ik op zoek naar een nieuw setje pedalen, dat goed bestand is tegen flink wat getrek en geduw en moeilijk los te krijgen is.
Bied een duurder model van spd-sl uitkomst of is het beter te kijken naar andere merken? (Time, Speedplay, Look etc.)
Alvast bedankt!
Ik heb een vraagje betreffende stevige klikpedalen.
Eerst maar de totstandkoming van die vraag:
Zaterdag j.l. ben ik tijdens de eindsprint van een koersje uit mijn pedaal geschoten met een valpartij als gevolg.
Schoenplaatjes waren nog goed (~2 maandjes oud, nauwelijks op gelopen)
Pedalen stonden zeer strak afgesteld en er was geen slijtage in het systeem.
Naar mijn idee sprintte ik (redelijk) goed rechtuit, zonder rare zijwaartse bewegingen. Zijwaarts uit het pedaal klikken lijkt mij dus onwaarschijnlijk.
Ik heb altijd gereden met de goedkoopste shimano spd-sl pedalen (PD-R540), zonder enige problemen.
Nu ben ik echter wel bang geworden om een volgende keer weer een sprint vol aan te gaan, omdat ik niet de oorzaak weet van het losschieten uit mijn pedaal.
Daarom ben ik op zoek naar een nieuw setje pedalen, dat goed bestand is tegen flink wat getrek en geduw en moeilijk los te krijgen is.
Bied een duurder model van spd-sl uitkomst of is het beter te kijken naar andere merken? (Time, Speedplay, Look etc.)
Alvast bedankt!
Alles is relatief 

Zelf rijd ik met look keo classic pedalen , nog nooit eruitgeschoten .
dat heb ik alleen wel een paar keer gehad, maar dan licht het aan versleten
schoenplaatjes.
voor de rest vind ik het prima pedalen, waar je goed in en uitklikt en ze zijn veilig.
dat heb ik alleen wel een paar keer gehad, maar dan licht het aan versleten
schoenplaatjes.
voor de rest vind ik het prima pedalen, waar je goed in en uitklikt en ze zijn veilig.
ik rij zelf ook met Look Keo. Zowel de carbon als de classis. Nooit problemen met sprinten. Look heeft ook nog de Spint Keo. Deze schijnen nog wat strakker te staan.
Live fast; die young. mijn blog
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Ik rij al jaren met de ultegra's, nooit geen problemen mee gehad. Denk dat ik er één keer per jaar nieuwe plaatjes ondergooi en dan mn pedalen gemiddeld 1,5-2 seizoenen meegaan.
Oke, bedankt voor de reacties.
Weet misschien iemand of er ook wel eens pedalen getest zijn? (door tour e.d.)
Bij bike-components kwam ik nog wat aparts tegen:
shimano pdr540: auslöserwiderstand 17-27 Nm
Look Keo Carbon: auslöserkraft 10-18 Nm
Look Keo Sprint: auslöserkraft 9-15 Nm
Look Keo Classic: auslöserkraft 8-12 Nm
Nou neem ik aan dat auslöserkraft en auslöserwiderstand hetzelfde betekend, maar dan zou dit al zeggen dat mijn oude pedaaltjes de strakste van het stel zijn???
Nu ben ik wel benieuwd naar of er ergens meer van dit soort resultaten bekend zijn.
Weet misschien iemand of er ook wel eens pedalen getest zijn? (door tour e.d.)
Bij bike-components kwam ik nog wat aparts tegen:
shimano pdr540: auslöserwiderstand 17-27 Nm
Look Keo Carbon: auslöserkraft 10-18 Nm
Look Keo Sprint: auslöserkraft 9-15 Nm
Look Keo Classic: auslöserkraft 8-12 Nm
Nou neem ik aan dat auslöserkraft en auslöserwiderstand hetzelfde betekend, maar dan zou dit al zeggen dat mijn oude pedaaltjes de strakste van het stel zijn???
Nu ben ik wel benieuwd naar of er ergens meer van dit soort resultaten bekend zijn.
Alles is relatief 

Volgens mij kun je de shimano Dura Ace behoorlijk wat strakker afstellen. Maar dat zegt ook niet alles. Time of speedplay hebben bijvoorbeeld een ander systeem waar je volgens mij sowiezo minder snel uitschiet maar de nm-etjes mij niet hoger zijn. Maar als shimano je op zich wel bevalt kan DA zeker een oplossing zijn.
Eventueel het oudere model 7800 dat op de PDR 540 lijkt en her en der een stuk goedkoper te verkijgen is als de laatste versie.
Eventueel het oudere model 7800 dat op de PDR 540 lijkt en her en der een stuk goedkoper te verkijgen is als de laatste versie.
@jsparie: bedankt voor de uitleg!
Shimano beviel tot nu toe zeker wel (dat wil zeggen: ik heb er nooit problemen mee gehad) Heb eerder nooit de behoefte gevoeld om over te stappen op een ander systeem, maar nu rezen bij mij nogal wat twijfels.
Ik ga het nog even verder proberen uit te pluizen.
Bedankt!
jsparie schreef: Maar als shimano je op zich wel bevalt kan DA zeker een oplossing zijn.
Shimano beviel tot nu toe zeker wel (dat wil zeggen: ik heb er nooit problemen mee gehad) Heb eerder nooit de behoefte gevoeld om over te stappen op een ander systeem, maar nu rezen bij mij nogal wat twijfels.
Ik ga het nog even verder proberen uit te pluizen.
Bedankt!
Alles is relatief 

bij de r540 zitten van die pastic plaatjes op de body, waren die niet versleten? bij de nieuwe 105/ultegra/dura-ace pedalen zit er een stalen plaatje op die minder snel verslijt.
overigens rij ik al 20.000 km met de ultegra 6620 pedalen, ook wedstrijden. ben er nog nooit uitgeschoten met sprinten, klimmen en weet ik allemaal wat die pedalen mee hebben gemaakt. geen enkel probleem mee gehad, wel heb ik na een jaar m'n schoenplaatjes vervangen.
overigens rij ik al 20.000 km met de ultegra 6620 pedalen, ook wedstrijden. ben er nog nooit uitgeschoten met sprinten, klimmen en weet ik allemaal wat die pedalen mee hebben gemaakt. geen enkel probleem mee gehad, wel heb ik na een jaar m'n schoenplaatjes vervangen.
Ik heb op mijn woon-werk fiets SPD-SL shim. 105 zitten en op mijn "echte" racer de shim. Ultegra SL (ice) versie. Ik merk duidelijk verschil tussen deze twee pedalen. De Ultegra's zitten veel strakker.
Misschien kun je dus wel bij SPD-SL blijven, maar dan de ultegra (of dura ace) versie.
Misschien kun je dus wel bij SPD-SL blijven, maar dan de ultegra (of dura ace) versie.
Cervélo & Cannondale
jsparie schreef:...
Maar als shimano je op zich wel bevalt kan DA zeker een oplossing zijn.
Jeroenr schreef:Misschien kun je dus wel bij SPD-SL blijven, maar dan de ultegra (of dura ace) versie.
Dat ga ik is proberen dan!
Bedankt voor alle tips en adviezen, ben er erg mee geholpen.
Alles is relatief