Bottom Bracket kraakt
-
- Forum-lid
Mijn Bottom Bracket kraakt!
Het is alleen als ik met links aanzet, ga ik een helling op dan verdwijnt het geluid.
Het maakt niet uit in welk verzet ik zit, het is telkens op dezelfde plaats van de trapas.
Wie weet wat ik hier aan kan doen? Heb de fiets nog niet zo lang en kan dus terug maar de fietsenmaker, maar als ik het zelf makkelijk kan verhelpen dan graag.
Het is een 2008 TREK 7.6FX met shimano 105
Het is alleen als ik met links aanzet, ga ik een helling op dan verdwijnt het geluid.
Het maakt niet uit in welk verzet ik zit, het is telkens op dezelfde plaats van de trapas.
Wie weet wat ik hier aan kan doen? Heb de fiets nog niet zo lang en kan dus terug maar de fietsenmaker, maar als ik het zelf makkelijk kan verhelpen dan graag.
Het is een 2008 TREK 7.6FX met shimano 105
2008 TREK 7.6FX met MAVIC wielen
Weet je HEEL ZEKER dat het je bottombracket is???
Ik heb precies hetzelfde gehad met een Trek 1500 en zou ook zweren dat het mijn bottombracket was. No way dus. Zand tussen zadelpen en staande buis was het. Zadel eruit, schoonmaken en hupsakee, weg kraak.
Nog geen 3 weken geleden met een fietsmaat gehad. Die zat naast me met een krakende fiets en vroeg wat hij aan dat "gekraak in de bracket moest doen". Ik zei "niets, haal je zadel er eens uit en maak hem schoon". Zo gezegd zo meteen gedaan en hup, kraak weg. Hij was dolgelukkig. Heb ik toch nog iemand gelukkig gemaakt in mijn leven...
Ik heb precies hetzelfde gehad met een Trek 1500 en zou ook zweren dat het mijn bottombracket was. No way dus. Zand tussen zadelpen en staande buis was het. Zadel eruit, schoonmaken en hupsakee, weg kraak.
Nog geen 3 weken geleden met een fietsmaat gehad. Die zat naast me met een krakende fiets en vroeg wat hij aan dat "gekraak in de bracket moest doen". Ik zei "niets, haal je zadel er eens uit en maak hem schoon". Zo gezegd zo meteen gedaan en hup, kraak weg. Hij was dolgelukkig. Heb ik toch nog iemand gelukkig gemaakt in mijn leven...
-
- Forum-lid
Heb ik naar gekeken. Als ik staand fietst kraakt hij ook.
!00% een 'loszittende' linker-bracketcup/lager. Losmaken, schoonmaken en met (veel) vet of montagepasta weer monteren.
Vrijwel ook zeker dat er water in je bracketpot zal staan. Is dit het geval, boor dan gelijk een gaatje onder in het bracket. Voorkomt een hoop ellende.
Vrijwel ook zeker dat er water in je bracketpot zal staan. Is dit het geval, boor dan gelijk een gaatje onder in het bracket. Voorkomt een hoop ellende.
Volgens mij kan het ook nog steeds het pedaal zijn dat de tik veroorzaakt..
-
- Forum-lid
dat is typisch een los balhoofd. even bijstellen en rijden maar.
gaat niet, bestaat niet!
sjaakfietstnaarzijnwerk schreef:Heb ik naar gekeken. Als ik staand fietst kraakt hij ook.
Alleen naar "gekeken" of er ook wat mee gedaan?
Dat hij kraakt als je staat zegt namelijk niks. Hoe verrassend misschien: maar dat was bij mij ook zo en bij die fietsmaat ook.
Dus, totdat je hem eruit hebt gehaald, schoon hebt gemaakt en geconcludeerd hebt of het wel of niet weg is, kan je er NIETS over zeggen.
1 voor 1 de dingen uitsluiten en op een gegeven moment is het weg en heeft het dus aan het laatste onderdeel gelegen. In de IT noemen ze dat debuggen
-
- Forum-lid
Inderdaat niets mee gedaan, zal hem er even uit halen.
Mijn pedaal heb ik wel extra aangedraaid, maar dit was het ook niet.
Als het de zadelpen niet is gaat hij toch terug naar de FM, ik heb de fiets pas twee weken.
Mijn pedaal heb ik wel extra aangedraaid, maar dit was het ook niet.
Als het de zadelpen niet is gaat hij toch terug naar de FM, ik heb de fiets pas twee weken.
-
- Forum-lid
Body, of spaken aan achternaaf kunnen ook soms klinken als gekraak aan de bracket..
Ik heb ooit eens een nieuwe BB gestoken na hels gekraak waar later bleek dat het m'n achterwiel was.. Probeer eens snel met een ander achterwiel.
CP.
Ik heb ooit eens een nieuwe BB gestoken na hels gekraak waar later bleek dat het m'n achterwiel was.. Probeer eens snel met een ander achterwiel.
CP.
1e verdachte blijft bij mij de bracket. Zeker als de fiets pas twee weken oud is. Bij ons in de werkplaats komt deze klacht zo vaak voor. In de fabriek heeft Trek blijkbaar geen pot vet of montagepasta want de bracketlagers zitten er vrijwel altijd droog in. Ook werkt er iemand met kippenkracht want de lagers zitten nooit goed vast.
Als wij nieuwe Treks afleveren trek ik altijd de bracketlagers er uit om ze daarna met montagepasta goed vast te draaien. Ook het balhoofd doe ik gelijk invetten want die staan ook altijd zo goed als droog. Dit allemaal om dit soort problemen en ergernis te voorkomen.
Mocht dit het gekraak niet verhelpen kun je andere dingen gaan uitsluiten, maar ik zou bij het bracket beginnen.
Als wij nieuwe Treks afleveren trek ik altijd de bracketlagers er uit om ze daarna met montagepasta goed vast te draaien. Ook het balhoofd doe ik gelijk invetten want die staan ook altijd zo goed als droog. Dit allemaal om dit soort problemen en ergernis te voorkomen.
Mocht dit het gekraak niet verhelpen kun je andere dingen gaan uitsluiten, maar ik zou bij het bracket beginnen.