Sinds dit jaar rijd ik op Zipp 404 Clinchers met Continental GP4000S. Deze band is een 700 x 23C.
Ik vraag mij af of er mensen met smallere banden rijden, i.i.g. aan het voorwiel. Wat zijn de ervaringen? Welke banden?
Bandenkeuze voor Zipp 404 Clincher
Ik heb een aantal jaren geleden een paar setjes met de attack force combi gereden, ik vond dat je ze erg snel "vierkant" reedt. Rij nu met de vredestein fortezza, daarmee heb ik daar geen last van. Waarom zou je voor smaller willen rijden?
Andre schreef: Waarom zou je voor smaller willen rijden?
Om frontale weerstand en draaiende massa te verkleinen. Band steekt iets uit t.o.v. de velg. Een smallere band zou beter aansluiten op de aerodynamische velgrand.
richard-w schreef:Ik rij met 22 mm banden ben er erg over te spreken. Ik merk geen verschil met 23 mm.
Heel veel 23mm banden zijn eigenlijk 22mm bleek uit een test van Fiets....
't blijven boefjes de bandenfabrikanten

Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Pas op voor Schwalbe...
Zelf rij ik ook met GP4000S en die bevallen mij, op de wat snelle slijtage na, prima. Antilek, grip, comfort, gewicht(205gr) en pasvorm (op Zonda's) dik in orde. De GP's pomp je verantwoord tot 8,5 bar .
Smallere banden betekent ietsje harder oppompen en dus ietsje minder comfort, wil je gelijke rolweerstand houden. Ik meen dat je wel tot 18mm terug kan...

Smallere banden betekent ietsje harder oppompen en dus ietsje minder comfort, wil je gelijke rolweerstand houden. Ik meen dat je wel tot 18mm terug kan...
Fiets... ook eens 11 speed!
Dit zegt Zipp er zelf over:
"I can tell you that we are recommending to our pro teams as well as pro-triathletes to run 21mm tires with both 808's and 404's, and NOT to run 18 or 19mm tires. We have seen no repeatable aero advantage in using 19 or even 18mm tires with these new rim shapes (though with the new 404, there was a slight tendency for increased drag with the 19mm tire, and feel that the increased ride harshness, reduced contact patch, increased rolling resistance and so on associated with narrower tires just can't really be justified on either of these rims. "
"I can tell you that we are recommending to our pro teams as well as pro-triathletes to run 21mm tires with both 808's and 404's, and NOT to run 18 or 19mm tires. We have seen no repeatable aero advantage in using 19 or even 18mm tires with these new rim shapes (though with the new 404, there was a slight tendency for increased drag with the 19mm tire, and feel that the increased ride harshness, reduced contact patch, increased rolling resistance and so on associated with narrower tires just can't really be justified on either of these rims. "
Hans schreef:richard-w schreef:Ik rij met 22 mm banden ben er erg over te spreken. Ik merk geen verschil met 23 mm.
Heel veel 23mm banden zijn eigenlijk 22mm bleek uit een test van Fiets....
't blijven boefjes de bandenfabrikanten
die van mij niet ik hoef bij mij de snelspanners niet op te doen en bij 23 mm wel dus er zit wel verschil in rij met deze continental banden. Na 5000 km nog niet lek gereden.