Racefiets 66cm - 185mm
Hallo,
Wie kan me helpen/vertelen welke racefiets voor mij geschikt is?
Ik ben 2 meter lang en weeg ongeveer 100kg.
Daarom zoek een 66cm frame met 185mm crankset.
Liefst een triple 52/42/30 met een 11-25 casette.
Of een compact 53/39 met 11-34.
De fiets is bedoeld voor zowel de bergen als het vlakke.
Mvg,
Slowly
Wie kan me helpen/vertelen welke racefiets voor mij geschikt is?
Ik ben 2 meter lang en weeg ongeveer 100kg.
Daarom zoek een 66cm frame met 185mm crankset.
Liefst een triple 52/42/30 met een 11-25 casette.
Of een compact 53/39 met 11-34.
De fiets is bedoeld voor zowel de bergen als het vlakke.
Mvg,
Slowly
Een 66cm Alu frame is met wat speurwerk wel te vinden.
Lastiger is het crankstel.
De gangbare merken gaan max tot 180mm en dat zijn over het algemeen de duurdere groepen. En dan moet je ze vaak nog speciaal laten bestellen.
Ze bestaan wel langer maar zijn dan speciaal gemaakt.
http://zinncycles.pinnaclecart.com/inde ... ent=2&pg=1
En in compact of triple wordt het nog lastiger, meestal zijn het gewone dubbele...
De hoge (66cm) frames zijn meestal Alu, of maatwerk en daardoor (erg) prijzig.
Lastiger is het crankstel.
De gangbare merken gaan max tot 180mm en dat zijn over het algemeen de duurdere groepen. En dan moet je ze vaak nog speciaal laten bestellen.
Ze bestaan wel langer maar zijn dan speciaal gemaakt.
http://zinncycles.pinnaclecart.com/inde ... ent=2&pg=1
En in compact of triple wordt het nog lastiger, meestal zijn het gewone dubbele...
De hoge (66cm) frames zijn meestal Alu, of maatwerk en daardoor (erg) prijzig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Kijk eens naar het roubaix frame dat skimons in de aanbieding heeft. Zeer groot frame maar gaat geheid passen. een iemand van 2.00 meter kan zeker als hij een tripple wil prima uit de weg met een 175 crankstel (tot 15 jaar terug reden hele volksstammen met 170 mm en ook toen ging er niets mis.
Naast de hierboven genoemde fiets zou je ook kunnen kijken bij Roseversand op http://www.rose.nl. Die heeft ook 66cm alu frames in het assortiment, zoals bv deze.
Daarnaast heeft ook Canyon alu frames in die maat, zoals deze.
Met een beetje meer speurwerk kom je hierin vast nog wat merken tegen, waarschijnlijk wel meestal van aluminium.
Zoals hierboven ook is gezegd is het wel een heel stuk lastiger 185mm cranks te vinden. Behalve op de aangegeven site zou je ook kunnen kijken op deze website:
TA Specialites.
Daarnaast heeft ook Canyon alu frames in die maat, zoals deze.
Met een beetje meer speurwerk kom je hierin vast nog wat merken tegen, waarschijnlijk wel meestal van aluminium.
Zoals hierboven ook is gezegd is het wel een heel stuk lastiger 185mm cranks te vinden. Behalve op de aangegeven site zou je ook kunnen kijken op deze website:
TA Specialites.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Momenteel fiets ik op een 66cm Koga Grandracer. En met een triple 175 crankstel kom ik inderdaad overal.
Ik merk alleen dat ik een te kleine cirkel draai. Net alsof je hardloop met de veters van beide schoenen aan elkaar vastgebonden.
Met kleine pasjes kom je wel overal, maar echt hardlopen zit er dan niet in.
Ik heb 2 linker handen, dus sleutelen laat ik graag over aan de fietsspecialist.
Canyon heeft tot 175mm crankstel en
Salden levert tot 180mm
Ik merk alleen dat ik een te kleine cirkel draai. Net alsof je hardloop met de veters van beide schoenen aan elkaar vastgebonden.
Met kleine pasjes kom je wel overal, maar echt hardlopen zit er dan niet in.
Ik heb 2 linker handen, dus sleutelen laat ik graag over aan de fietsspecialist.
Canyon heeft tot 175mm crankstel en
Salden levert tot 180mm
Slowly schreef:Momenteel fiets ik op een 66cm Koga Grandracer. En met een triple 175 crankstel kom ik inderdaad overal.
Ik merk alleen dat ik een te kleine cirkel draai. Net alsof je hardloop met de veters van beide schoenen aan elkaar vastgebonden.
Met kleine pasjes kom je wel overal, maar echt hardlopen zit er dan niet in.
Ik heb 2 linker handen, dus sleutelen laat ik graag over aan de fietsspecialist.
Canyon heeft tot 175mm crankstel en
Salden levert tot 180mm
Ik rijd met 180 en dit gaat echt super. Je hebt trouwens PM
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Misschien is het ook een beetje mindset. Zouden die 5 of 10 mm extra echt zoveel verschil maken. Dan zitten je veters ietsjes losser, maar echt groot worden de passen nog steeds niet.
Vraag me af of dat opweegt tegen het feit dat je serieus lasterig door bochten komt met 185 mm cranks.
Vraag me af of dat opweegt tegen het feit dat je serieus lasterig door bochten komt met 185 mm cranks.
Het zou goed kunnen dat sommigen hier geen verschil in ervaren. Maar als ik voor mezelf spreek kan ik (1.92m) zeggen dat ik absoluut het verschil voelde toen ik jaren geleden van 172.5mm naar 175mm ging. Ik rijd nu nog steeds met veel plezier 175mm, maar overweeg toch om eens een keer 180mm uit te proberen.joeptimmermans schreef:Misschien is het ook een beetje mindset. Zouden die 5 of 10 mm extra echt zoveel verschil maken. Dan zitten je veters ietsjes losser, maar echt groot worden de passen nog steeds niet.
Hetzelfde geldt voor een goede vriend van mij (1.96m) toen hij van 175mm naar 185mm ging. Zowel aan kracht (hefboom) als aan souplesse is hij sindsdien, naar eigen zeggen, beduidend op vooruitgegaan. Hij wilt nu nooit meer anders. En bovendien, een vergroting van de cranklengte met 10 mm betekent een vergroting van 20mm in de diameter van je hele pedaalomwenteling. Ik vind dat dat best significant te noemen is.
joeptimmermans schreef:Vraag me af of dat opweegt tegen het feit dat je serieus lasterig door bochten komt met 185 mm cranks.
Misschien dat dat meer een rol speelt als je wedstrijden rijdt, maar als een gewone toerder zie ik het probleem niet als je je binnenste crank op de 12 uur positie zet bij het nemen van de bocht. Of moet het zo zijn dat je met de langere cranks het risico loopt met de neus van je schoen tegen je voorwiel te komen als je de cranks in de 3 uur positie hebt. Daar had ik last van toen ik de langere cranks monteerde omdat mijn frame een criterium geometrie had en daardoor zeer compact was. Bovendien was ie eigenlijk een maatje te klein voor me.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
ik zou zelf kijken of je niet op een kleinere fiets past.
ik ben zelf 1.99 en rij op een 62 cm. maar ik heb dan ook lange benen, de bovenbuislengte van mijn fiets is eigenlijk net goed (als in; had niet langer moeten zijn) met een stuurpen van 10cm (ook relatief weinig).
maar als jij nu op een 66cm frame rijdt en dat gaat prima, dan heb ik niets gezegd.
ik ben zelf 1.99 en rij op een 62 cm. maar ik heb dan ook lange benen, de bovenbuislengte van mijn fiets is eigenlijk net goed (als in; had niet langer moeten zijn) met een stuurpen van 10cm (ook relatief weinig).
maar als jij nu op een 66cm frame rijdt en dat gaat prima, dan heb ik niets gezegd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
+1
Dat zou ik ook doen! Vriend van mij is 193 en zit op een cube 60cm en die vallen klein. Met een 62 of 64cm moet je zeker uit de voeten kunnen. Neem je een 13 of 14cm stuurpen en klaar.
Crank, ik denk zelf het verschil te voelen tussen 172,5 en 175 al zit de 175 op mijn mtb en de 172,5 op mijn racefiets. dus dat zegt ook niet alles.
Kijk naar je BBL 185 is erg lang. Ik heb lange benen maar een 175 is echt wel genoeg. aan de 172,5 zou ik ook best kunnen wennen.
Dat zou ik ook doen! Vriend van mij is 193 en zit op een cube 60cm en die vallen klein. Met een 62 of 64cm moet je zeker uit de voeten kunnen. Neem je een 13 of 14cm stuurpen en klaar.
Crank, ik denk zelf het verschil te voelen tussen 172,5 en 175 al zit de 175 op mijn mtb en de 172,5 op mijn racefiets. dus dat zegt ook niet alles.
Kijk naar je BBL 185 is erg lang. Ik heb lange benen maar een 175 is echt wel genoeg. aan de 172,5 zou ik ook best kunnen wennen.
Ik kan me helaas niet meten met de personen die hieronder staan. Maar onderstaande lijstje op internet gevonden.
Miguel Indurian 180mm (190mm for second Hour record!)
David Millar 175mm (180mm in TT)
Marco Pantani 170mm (180mm in mountains)
Jan Ullrich 177.5mm
Alex Zulle 175mm (180mm in mountains)
Fabien Cancellara 177.5
Tom Boonen 177.5mm
Nu heb ik een moeie fiets gezien de ROSE PRO RS3000/RS4400 66cm, zie http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-rs- ... aid:474997
Er dienen nog wel wat dingetjes gewijzigd te worden maar dat hebben ze wel muv de crank.
Dat blijkt lastig.
Maar ik heb de Crankstel FC-7803 Dura Ace triple 180mm gevonden, zie http://www.triathlonshop.be/catalog/pro ... cts_id=640
Gevraagd of ze deze erop willen monteren, maar het lijkt lastig te worden. Ze verkopen alleen hele fietsen was hun reactie. En opzich als ze
deze crankstel zelf kunnen aanbieden heb ik dat ook liever. Maar ondanks dat ze veel Shimano onderdelen hebben, schijnen ze dit type en lengte niet te kennen.
Wordt vervolgt......
Miguel Indurian 180mm (190mm for second Hour record!)
David Millar 175mm (180mm in TT)
Marco Pantani 170mm (180mm in mountains)
Jan Ullrich 177.5mm
Alex Zulle 175mm (180mm in mountains)
Fabien Cancellara 177.5
Tom Boonen 177.5mm
Nu heb ik een moeie fiets gezien de ROSE PRO RS3000/RS4400 66cm, zie http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-rs- ... aid:474997
Er dienen nog wel wat dingetjes gewijzigd te worden maar dat hebben ze wel muv de crank.
Dat blijkt lastig.
Maar ik heb de Crankstel FC-7803 Dura Ace triple 180mm gevonden, zie http://www.triathlonshop.be/catalog/pro ... cts_id=640
Gevraagd of ze deze erop willen monteren, maar het lijkt lastig te worden. Ze verkopen alleen hele fietsen was hun reactie. En opzich als ze
deze crankstel zelf kunnen aanbieden heb ik dat ook liever. Maar ondanks dat ze veel Shimano onderdelen hebben, schijnen ze dit type en lengte niet te kennen.
Wordt vervolgt......