Ik sukkel momenteel met een bijbalontsteking. Ik ben nu wel bijna genezen(na anderhalve week geen fiets) en hoop tegen het einde van de week de fiets terug op te mogen van de dokter(uroloog). Ze hebben geen bacterie gevonden in mijn urine of bloed dus volgens de dokter moet de ontsteking veroorzaakt zijn door wrijving op mijn zadel/in mijn koersbroek. Dus de kans dat ik het in de toekomst terugkrijg is reëel. Nu ben ik van plan om zoveel mogelijk te doen om het te voorkomen en had ik graag jullie raad over enkele dingen:
1) zadel: mijn zadel gaat al een jaar mee, toch al meer dan 10000km en is dus mss wel aan vervanging toe, nu vroeg ik mij af of bepaalde zadels(bv die met een gat in) beter zijn voor je 'edele delen' :p
2)zeemvel: we rijden in onze ploeg met broeken van vermarc en dit jaar hebben we een nieuwe soort zeemvel gekregen, ik weet niet wat voor type het is, maar het is een rode en vorig jaar hadden we een blauwe(het is niet gewoon een andere kleur want de nieuwelingen hebben nog gewoon blauwe zeemvellen, wij(juniors) rode). Zou de ontsteking hieraan kunnen liggen? Nochtans vind ik die zeemvellen minstens even goed zitten als de vorige.
3)gebruik van broekvet e.d.: ik zou nu ook iets in m'n broek willen smeren, om wrijving tegen te gaan. Zou Born Cyclist Powder hier goed voor zijn? Ik las ook dat desinfecterende zalf zou kunnen helpen tegen ontstekingen of na de training/wedstrijd wassen met desinfecterende zeep
4) Nog andere suggesties?
- Zijn er hier nog andere wielrenners die al een bijbalontsteking hebben gehad? Zo ja, is het bij jullie teruggekomen? Deel je ervaringen

Alvast bedankt.