Hallo,
Ik ben nieuw in de wielersport en ik ben 16j.
Sinds een maand geleden heeft de wielermicrobe mij te pakken gekregen en begon ik te starten met fietsen; ik heb een nieuwe fiets gekocht (ridley basic), wieleroutfit etc. ...) Ik doe deze sport ook heel graag. Ik train nu ongeveer 1x per week een afstand van 50km en op zondag ga ik met de club mee.
Nu vraag ik me eigenlijk een paar dingen af;
* Welke doelen kan ik bereiken met deze sport(kan ik aan koersen meedoen etc?)
* Hoeveel keer per week moet je trainen om aan kermiskoersen mee te kunnen doen en hoelang?
* Hoe train je je snelheid op? (ik rijd nu ongeveer 25km/h en ik heb gehoord dat ze op kermiskoersen rond de 40km/h rijden, hoe kan ik ook zo snel fietsen?)
Ik hoop dat ik antwoord op al deze vragen krijg, want ben hier namelijk heel erg geïnteresseerd in!
Dankje!
Nieuweling & Training
wel ik ben 1 jaartje vroeger begonnen, en in het begin is het heel zwaar, echt lang kon ik het peloton niet volgen, en na half koers moest je dan ook stoppen.
om echt wedstrijden te rijden moet je je in schrijven bij de wielerbond.
en dan kan je met of zonder ploeg rijden ( financieel enzo is een ploeg beter natuurlijk)
hoeveel trainen: ik train elke dag, en om de 2 weken 1 dag rust. maar kan natuurlijk ook anders.
welke trainingen: interval, duur training, snelheids training, los rijden.
je snelheid opdrijven is vooral meer kracht, en in groep rijd je zowiso sneller dan alleen.
in groep rijden moet je dan ook leren.
als je nog vragen hebt PM aar gerust.
veel succes
om echt wedstrijden te rijden moet je je in schrijven bij de wielerbond.
en dan kan je met of zonder ploeg rijden ( financieel enzo is een ploeg beter natuurlijk)
hoeveel trainen: ik train elke dag, en om de 2 weken 1 dag rust. maar kan natuurlijk ook anders.
welke trainingen: interval, duur training, snelheids training, los rijden.
je snelheid opdrijven is vooral meer kracht, en in groep rijd je zowiso sneller dan alleen.
in groep rijden moet je dan ook leren.
als je nog vragen hebt PM aar gerust.
veel succes
- de zwarten
- Forum-lid HC
Stap 1: sluit je aan bij een club!
Verder enkele tips:
er is een verschil tussen snelheid en vermogen.
Een goed voorbeeld is in groep of alleen rijden. Alleen rij je gemiddeld 10km/h trager dan in groep, omdat je in een groep uit de wind zit, en dus kan je in een groep snelheid opbouwen.
Vermogen is wat jij alleen kan leveren. Als je alleen rijdt moet je het zelf weten te redden, en heb je dus veel vermogen nodig om de snelheid hoog te houden.
In wedstrijden heb je zowel training op snelheid nodig (spieren reageren anders bij hoge omwentelingssnelheden), als vermogen (je moet gewoon ook hard kunnen trappen). Daar komt nog een deel explosiviteit bij, omdat er in wedstrijden altijd wordt geremd/opgetrokken wegens bochten/accordeongedrag van een peloton.
Trainen: niet teveel en niet te weinig. Teveel trainen en je bent helemaal leeg en overtraind, (geen recuperatie) te weinig en je hebt geen basis (vermogen) of geen explosiviteit.
Nogmaals, als je serieus wilt fietsen sluit je je beter aan bij een club die je advies kan geven, anders leer je het met (veel) vallen en opstaan!
Verder enkele tips:
er is een verschil tussen snelheid en vermogen.
Een goed voorbeeld is in groep of alleen rijden. Alleen rij je gemiddeld 10km/h trager dan in groep, omdat je in een groep uit de wind zit, en dus kan je in een groep snelheid opbouwen.
Vermogen is wat jij alleen kan leveren. Als je alleen rijdt moet je het zelf weten te redden, en heb je dus veel vermogen nodig om de snelheid hoog te houden.
In wedstrijden heb je zowel training op snelheid nodig (spieren reageren anders bij hoge omwentelingssnelheden), als vermogen (je moet gewoon ook hard kunnen trappen). Daar komt nog een deel explosiviteit bij, omdat er in wedstrijden altijd wordt geremd/opgetrokken wegens bochten/accordeongedrag van een peloton.
Trainen: niet teveel en niet te weinig. Teveel trainen en je bent helemaal leeg en overtraind, (geen recuperatie) te weinig en je hebt geen basis (vermogen) of geen explosiviteit.
Nogmaals, als je serieus wilt fietsen sluit je je beter aan bij een club die je advies kan geven, anders leer je het met (veel) vallen en opstaan!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Bij een groep aansluiten is inderdaad essentieel. Je zegt dat ze bij kermis koersen 40 km/h wordt gereden, tel hier maar flink wat bij, en je moet ook rekening houden met topsnelheden tegen de 60.
Je zult toch echt wel wat meer moeten gaan trainen. Nieuwelingen koersen zijn vaak al 60 á 70 km lang. Hoe je snelheid traint? Gedeeltelijk door het zelf te ervaren tijdens wedstrijden (trainen in groep kan ook) en door zelf ook op snelheid te trainen (intervallen).
Daarbij moet je ook rekening houden met optrekken/remmem, m.a.w. in een groep of peleton rijden is een vak op zich.
Echt, je zult wat meer moeten trainen (zowel duur als interval) maar zoals eerder werd gezegd elke dag te trainen vind ik een beetje overdreven, dat is voor mij persoonlijk onmogelijk omdat ik school ook belangrijk en recuperatie minstens even belangrijk is.
Je zult toch echt wel wat meer moeten gaan trainen. Nieuwelingen koersen zijn vaak al 60 á 70 km lang. Hoe je snelheid traint? Gedeeltelijk door het zelf te ervaren tijdens wedstrijden (trainen in groep kan ook) en door zelf ook op snelheid te trainen (intervallen).
Daarbij moet je ook rekening houden met optrekken/remmem, m.a.w. in een groep of peleton rijden is een vak op zich.
Echt, je zult wat meer moeten trainen (zowel duur als interval) maar zoals eerder werd gezegd elke dag te trainen vind ik een beetje overdreven, dat is voor mij persoonlijk onmogelijk omdat ik school ook belangrijk en recuperatie minstens even belangrijk is.
-
- Forum-lid
Elke dag trainen bij de nieuwelingen, pfffffffff.
Gewoon twee keer in de week en in het weekend een wedstrijdje. Bij de junioren er een dagje bijdoen en de dag voor de wedstrijd een uurtje losrijden.
Dan kun je bij de beloften altijd nog 6 dagen in de week gaan trainen.
Gewoon twee keer in de week en in het weekend een wedstrijdje. Bij de junioren er een dagje bijdoen en de dag voor de wedstrijd een uurtje losrijden.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
wroosmalen schreef:Elke dag trainen bij de nieuwelingen, pfffffffff.
Dat is absoluut veel te weinig, tenzij je er niet serieus mee bezig bent.
Ik ben dit jaar begonnen als tweedejaars nieuweling en heb inmiddels 4 echte wedstrijden en 5 trainingswedstrijden gereden. Ik train 4 of 5 keer per week en 1 wedstrijd. Dus minimaal 5 of maximaal 6 dagen per week op de fiets (hangt af van soort en intensiteit van de trainingen. Ik rijd tot nu toe in de middenmoot van het peloton en ik heb nog moeite met de start (in Nederland vertrekken ze als gekken). Mijn trainer, vader en ploeggenoten zeggen dat ik hierin nog hardheid moet opdoen en dat het lichaam zich als het ware moet aanpassen aan de wedstrijden. Ik train dus serieus en ook qua voeding houd ik rekening met het feit dat ik wielren.
Chips bijv. eet ik hooguit 1x in de twee weken. Sowieso veel boterhammen met stroop, jam en honing eten. Voldoende fruit en groenten en de dag voor de wedstrijd een flink bord spaghetti en op tijd naar bed. Hier is op internet veel informatie over te vinden. (bijv. http://www.wieleradvies.com).
Wielerwedstrijden rijden vergt dus meer dan bijvoorbeeld voetbal, dat is zeker.
Als je serieus wedstrijden wilt gaan rijden zou ik zo snel mogelijk bij een club gaan en een trainingsschema vragen van je trainer. Voorheen trainde ik maar wat, afhankelijk van mijn lesrooster op school bepaalde ik de lengte van de training. Van interval of duurtraining had ik nog niet gehoord, nu train ik gevarieerd en boek ik elke week weer wat progressie.
Wedstrijden rijden heeft dus best een impact op je manier van leven (als je het goed wilt doen), het is dus niet iets wat je in een impuls moet gaan doen. Het kost energie, geld en tijd.
2x trainen lijkt mij idd heel weinig.
maar hangt van persoon tot persoon af natuurlijk.
sommige mensen hebben veel training nodig andere meer recuperatie.
best even eerst een uithoudings test gaan doen bij een sport dokter en dan met de uitslag naar een trainer gaan, bevoorbeeld via een club.
maar hangt van persoon tot persoon af natuurlijk.
sommige mensen hebben veel training nodig andere meer recuperatie.
best even eerst een uithoudings test gaan doen bij een sport dokter en dan met de uitslag naar een trainer gaan, bevoorbeeld via een club.
wroosmalen schreef:Elke dag trainen bij de nieuwelingen, pfffffffff.
ik train al 4x per week met 250 km. als toerfietser, ik denk dat je toch wel wat
meer moet trainen als wedstrijd rijder.
Ik ben nu 2de jaars nieuweling en rijdt voor voor het 2de jaar wedstrijden. Tot nu toe heb ik nooit meer als 2 keer in de week getraind en toch bijna alle wedstrijden in de middenmoot uitgereden. Ik denk ook dat 6 keer trainen eigenlijk maar 3 of 4 keer echt trainen is, maandag en de dag voor de wedstrijd hoor je ook los te rijden, dit is gewoon lekker een half uurtje tot uur rustig op een klein verzet wat rond fietsen. Dit hoeft zeker niet hard te gaan en kan beter ook rustig zijn. Wat ik wel weet is dat je als je meer en doelgerichter traint je snel beter gaat worden en je dit ook gaat zien in de wedstrijden, wat ook leuker is na op het begin de hele tijd er worden afgereden.