Hi there,
Klinkt misschien voor de hand liggend, maar ik heb sinds kort de rennkompressor in bezit, met die nieuwe thumblever + presta adapter. Je duwt de adapter erin, duwt de lever dicht, en je hebt hetzelfde principe als de messing kop. Oftewel op het ventiel zetten, en pompen maar.
Nu de vraag, als ik op bovenstaande manier mijn bandjes op 8 bar pomp, en vervolgens de slang van het ventiel haal, houdt ik nog maar een kleine 7 bar over. Door de druk die je verliest bij het wegtrekken van de slang.
Betekent dit dat ik eigenlijk een bar extra moet pompen, om het gewenste aantal te bereiken, in dit geval dus 9 bar? Oftewel, houden meer mensen hier rekening mee? Ikzelf namelijk voorheen nog nooit...
Rennkompressor
-
- Forum-lid
Da's merkwaardig. De lucht die je in je band hebt gepompt kan er normaalgesproken niet meer uit, het ventiel zou onmiddelijk moeten dichtslaan na elke slag die je pompt. Bij het wegtrekken van de slang ontsnapt weliswaar lucht, maar die zou afkomstig moeten zijn van de druk in de pomp zelf.
Lijkt mij ook, dat harde gesis dat je dan hoort komt uit de slang heb ik altijd gedacht. Hoe weet je trouwens dat er dan nog maar 7 bar overblijft?
Overigens heb ik laatst de Avacs kop van mijn Rennkompressor vervangen voor de traditionele kop omdat de Avacs niet genoeg grip had op ventielen zonder doorlopende schroefdraad (zoals bij bijv. Michelin biba's). Vanaf een bar of 7,5 begon de lucht te ontsnappen. De ouderwetse messing kopt werkt erg fijn en kan wel alle ventielen aan. De kop schuift er gewoon veel verder overheen. Alleen loshalen kost logischerwijs wat meer kracht.
Overigens heb ik laatst de Avacs kop van mijn Rennkompressor vervangen voor de traditionele kop omdat de Avacs niet genoeg grip had op ventielen zonder doorlopende schroefdraad (zoals bij bijv. Michelin biba's). Vanaf een bar of 7,5 begon de lucht te ontsnappen. De ouderwetse messing kopt werkt erg fijn en kan wel alle ventielen aan. De kop schuift er gewoon veel verder overheen. Alleen loshalen kost logischerwijs wat meer kracht.
ik zou als ik jou was niet te ver boven je maximale aangegeven bandenspanning gaan, daar zijn ze niet echt voor gemaakt en kunnen dus klappen.
het is niet bepaald een fijn geluid als je binnen staat te pompen en je krijgt een klapband (ervaring... een uur met een piep in m'n oor rondgelopen).
bovendien vind ik het ook een raar verhaal dat er een hele bar aan lucht uit gaat als je slang weg trekt...
het is niet bepaald een fijn geluid als je binnen staat te pompen en je krijgt een klapband (ervaring... een uur met een piep in m'n oor rondgelopen).
bovendien vind ik het ook een raar verhaal dat er een hele bar aan lucht uit gaat als je slang weg trekt...
accepteren kun je leren!
Thomas1974 schreef:Da's merkwaardig. De lucht die je in je band hebt gepompt kan er normaalgesproken niet meer uit, het ventiel zou onmiddelijk moeten dichtslaan na elke slag die je pompt. Bij het wegtrekken van de slang ontsnapt weliswaar lucht, maar die zou afkomstig moeten zijn van de druk in de pomp zelf.
Ik heb dit gecheckt door na het losttrekken van de pomp, en na het gesis, de pomp weer op het ventiel te zetten. Toen gaf de pomp 7 bar aan
Misschien dat die nieuwe adapter toch niet helemaal geweldig werkt, en dat de messingkop toch misschien de betere optie is.
Of het is misschien een gaar ventiel? De binnenbanden die er nu inzitten zijn al een jaartje of 1,5 :p
-
- Forum-lid
Als je de kop weer terug op het ventiel zet druk je soms per ongeluk het ventiel een beetje in en ontsnapt er wat lucht, die dan de slang in loopt. Dat zou je moeten kunnen horen.
Zodra je de slang eraf hebt gehaalt is de slang drukloos. Als je die er weer opzet moet je eerst de slang weer op druk brengen. Bovendien kun je je bij het aanbrengen van de slang het ventiel indrukken zodat de slang (deels)volloopt met lucht uit de band.
Denk dat dit genoeg informatie is om in te zien dat je de pomp niet als aparte drukmeter kunt gebruiken, met name door de slang.
Denk dat dit genoeg informatie is om in te zien dat je de pomp niet als aparte drukmeter kunt gebruiken, met name door de slang.