Tegenwoordig zijn meer en meer GSM telefoons geschikt voor navigatie via GPS. Nu heb ik ook zo'n telefoon aangeschaft en wil de GPS functionaliteit op de fiets gaan gebruiken. Het is een Nokia met het Symbian besturingssysteem.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee:
1) Welke software is er voorhanden?
2) Hoe monteer je zoiets het beste op je stuur?
GPS op je GSM
-
- Forum-lid
Thunderhorse schreef:Tegenwoordig zijn meer en meer GSM telefoons geschikt voor navigatie via GPS. Nu heb ik ook zo'n telefoon aangeschaft en wil de GPS functionaliteit op de fiets gaan gebruiken. Het is een Nokia met het Symbian besturingssysteem.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee:
1) Welke software is er voorhanden?
2) Hoe monteer je zoiets het beste op je stuur?
1. Er is heel veel software , zelf heb ik Tomtom draaien om te navigeren en dat werkt heel erg goed.
2. Kijk eens bij PDA shop , deze heeft meestal wel veel voorhanden v.w.b houders voor GSM telefoons.
http://www.pdashop.nl
Succes
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
Rene schreef:
2. Kijk eens bij PDA shop , deze heeft meestal wel veel voorhanden v.w.b houders voor GSM telefoons.
Er zijn veel houders voor in de auto te koop. Hoe monteer je zoiets op de stuur van de racefiets? Daar zul je dan toch wel zelf een verloopje voor moeten maken.
Ik heb Garmin mobile XT op mijn PDA (windows mobile, maar werkt ook op Symbian heb ik begrepen). Is ook in te stellen voor de fiets. Prima voor navigatie, maar minder geschikt voor registratie van ritten en het narijden van bestaande routes. Daarvoor zijn de specifieke fietscomputers van Garmin toch echt gemaakt.
Er zijn universele fietshouders, maar of je toestel veilig blijft zitten als je door een kuil rijdt durf ik niet te zeggen.
Er zijn universele fietshouders, maar of je toestel veilig blijft zitten als je door een kuil rijdt durf ik niet te zeggen.
www.gpsj..eu, heeft een vrij simpel programma. Ik gebruik de demo al een tijdje op mijn waterdichte nokia 5500. Werkt prima! Ik weet niet hoe de kaart werkt, maar die gebruik ik toch niet aangezien het scherm van mijn gsm niet heel erg groot is.
Gebruik met enige regelmaat een Windows Mobile smartphone (HTC) met ofwel TomTom ofwel gpsVP. Laatste is freeware en gebruikt Googlemaps als kaartbron waarop route wordt ingetekend.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
W0uter schreef:, heeft een vrij simpel programma. Ik gebruik de demo al een tijdje op mijn waterdichte nokia 5500. Werkt prima! Ik weet niet hoe de kaart werkt, maar die gebruik ik toch niet aangezien het scherm van mijn gsm niet heel erg groot is.
in je link staat en punt te veel. Ik neem aan dat je http://www.gpsj.eu bedoelt.
Nokia heeft zelf ook GPS tracking software. Je kunt daarmee geen route uitvoeren maar je kunt wel je gefietste route vastleggen en naderhand uploaden naar Google Earth. Ook krijg je er grafieken uit met snelheid tegen afgelegde afstand enzo. Daarnaast kun je live tracking doen als je ook nog een internet abo op je telefoon hebt. Via GPRS/UMTS worden dan de coördinaten doorgestuurd naar het internet en ben je live te volgen op google maps.
Deze software en de dienst is gratis: Nokia sports tracker (http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do)
Deze software en de dienst is gratis: Nokia sports tracker (http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do)
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
-
- Forum-lid
Ik heb een N95 van nokia. Ik vertrouw het absoluut niet om hem op een stuurhouder te monteren. Ik heb het geprobeerd door het toestel met de slider open in de achterzak te stoppen, maar de ontvangst is dan te zwak. Om ritten te registreren of te navigeren zijn die dingen niet echt gemaakt. De software van nokia is ok, daar ligt het zeker niet aan.
Wel handig natuurlijk om op onbekend terrein je plek te bepalen en/of weg te zoeken, daar is ie dan weer uitstekend voor geschikt. Plus dat je meteen ook je mp3 speler en fototoestel bij de hand hebt. En je kunt er nog mee bellen ook.
Kortom: deze gps ontvangers kunnen niet op tegen bv. de Garmin toestellen, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Wel handig natuurlijk om op onbekend terrein je plek te bepalen en/of weg te zoeken, daar is ie dan weer uitstekend voor geschikt. Plus dat je meteen ook je mp3 speler en fototoestel bij de hand hebt. En je kunt er nog mee bellen ook.
Kortom: deze gps ontvangers kunnen niet op tegen bv. de Garmin toestellen, het zijn twee totaal verschillende dingen.