Derallieurwieltjes te los?
Gister in de prachtige omgeving van Groesbeek schoot een derallieurwieltje los. Gelukkig ter plekke kunnen herstellen.
Maar hoe voorkom je dit? Als ik de bout te strak aandraai, krijg ik de ketting niet goed rond (en klemt bij achteruit trappen). Maar te los en je verliest 'm.
Doe ik iets fout? Graag jullie gewaardeerde adviezen!
P.S. het gaat om Campa Veloce
Maar hoe voorkom je dit? Als ik de bout te strak aandraai, krijg ik de ketting niet goed rond (en klemt bij achteruit trappen). Maar te los en je verliest 'm.
Doe ik iets fout? Graag jullie gewaardeerde adviezen!
P.S. het gaat om Campa Veloce
De oplossing:
Klassieke derailleur wieltjes vervangen door gelagerde derailleur wieltjes (van bijv TACX). De klassiek oplossing is in mijn ogen gewoon knudde. Met gelagerde derailleur wieltjes kun je bout gewoon vast zetten en lopen de wieltjes soepel. Kosten ongeveer 10-15 euro. Tenzij je hoofdprijs wil betalen en met keramische lagers wil rond rijden, maar dat lijkt mij een beetje overkill.
Klassieke derailleur wieltjes vervangen door gelagerde derailleur wieltjes (van bijv TACX). De klassiek oplossing is in mijn ogen gewoon knudde. Met gelagerde derailleur wieltjes kun je bout gewoon vast zetten en lopen de wieltjes soepel. Kosten ongeveer 10-15 euro. Tenzij je hoofdprijs wil betalen en met keramische lagers wil rond rijden, maar dat lijkt mij een beetje overkill.
Live fast; die young. mijn blog
Dag Rob, bedankt voor je reactie. Ik snap nu waarom er in mijn donor derailleur geen metalen ringetjes zaten (Tacx wieltjes) in vergelijking met mijn Campagnolo wieltjes. De Tacx die ik eerst gemonteerd had liepen alleen niet lekker (alsof de ketting niet goed over de tandjes viel).
Is er veel verschil in soorten wieltjes? Zijn de wieltjes ook identiek? Is er verschil (linksom/rechtsom of boven/onder)? Dank voor de info.
P.S. ik heb een Campa Veloce 8s
Is er veel verschil in soorten wieltjes? Zijn de wieltjes ook identiek? Is er verschil (linksom/rechtsom of boven/onder)? Dank voor de info.
P.S. ik heb een Campa Veloce 8s
Tacx maakt onderscheid tussen upper en lower wieltjes, niet tussen de draairichting. Bij een setje krijg je een heleboel ringetjes. Voor elke type derailleur is er een ander ringetje. Als je ketting ergens tegenaan liep, heb je of verkeerd om gemonteerd of de verkeerde ringetjes gebruikt.
[img=http://img22.imageshack.us/img22/3113/afbeelding2l.jpg]
[img=http://img230.imageshack.us/img230/3171/afbeelding3.jpg]
[img=http://img401.imageshack.us/img401/3239/afbeelding1.jpg]
[img=http://img22.imageshack.us/img22/3113/afbeelding2l.jpg]
[img=http://img230.imageshack.us/img230/3171/afbeelding3.jpg]
[img=http://img401.imageshack.us/img401/3239/afbeelding1.jpg]
Rob bedankt voor je foto's.
En tsjonge, over ieder onderdeel van een fiets kun je een encyclopedie vullen. Tijd voor een wiki.fiets.nl?
De Tacx wieltjes zaten op een via marktplaats gekochte donor derailleur, dus ja, ik weet niet of de vorige eigenaar de goede ringetjes gebruikt heeft. Ik kom door verder lezen en je foto's er ook achter dat ik 10 tandjes nodig heb, i.t.t. 11 die je nu ook ziet.
En tsjonge, over ieder onderdeel van een fiets kun je een encyclopedie vullen. Tijd voor een wiki.fiets.nl?

De Tacx wieltjes zaten op een via marktplaats gekochte donor derailleur, dus ja, ik weet niet of de vorige eigenaar de goede ringetjes gebruikt heeft. Ik kom door verder lezen en je foto's er ook achter dat ik 10 tandjes nodig heb, i.t.t. 11 die je nu ook ziet.
Ik zou de loctiie achterwege laten.
Mijn crankstel is op aanraden van FSA met loctite vastgezet. Alleen met een HELE GROTE sleutel en HEEL VEEL kracht kwam die weer los. Als je niet perse loctite hoeft te gebruiken, gewoon NIET doen
Mijn crankstel is op aanraden van FSA met loctite vastgezet. Alleen met een HELE GROTE sleutel en HEEL VEEL kracht kwam die weer los. Als je niet perse loctite hoeft te gebruiken, gewoon NIET doen
rob74 schreef:Ik zou de loctiie achterwege laten.
Zever, je moet gewoon weten welke Loctite wanneer te gebruiken en hoe. Het is echt een wondermiddel, maar je moet ermee kunnen werken.
De Roze borgt en kan je eenvoudig terug loszetten.
Blauwe borgt goed en is met het juiste gereedschap (en met ietsje meer kracht) eenvoudig los te krijgen.
Groene zet gewoon vast en moet je al series wringen, sleuren breken, heetstoken... om weer los te krijgen.
Je moet ook niet veel gebruiken, een klein drupje is meer dan geoeg.
voorstad schreef: Maar hoe voorkom je dit? Als ik de bout te strak aandraai, krijg ik de ketting niet goed rond (en klemt bij achteruit trappen). Maar te los en je verliest 'm.
Als je het wieltje door te strak aandraaien van het boutje niet meer rond draait, dan is het niet goed meer. Deze boutjes van shimano zijn bijvoorbeeld standaard al van een borgpasta voorzien. Middelvast zou genoeg moeten zijn.
jsparie schreef:voorstad schreef: Maar hoe voorkom je dit? Als ik de bout te strak aandraai, krijg ik de ketting niet goed rond (en klemt bij achteruit trappen). Maar te los en je verliest 'm.
Als je het wieltje door te strak aandraaien van het boutje niet meer rond draait, dan is het niet goed meer. Deze boutjes van shimano zijn bijvoorbeeld standaard al van een borgpasta voorzien. Middelvast zou genoeg moeten zijn.
Iderdaad, de boutjes zijn standaard voorzien van meestal blauwe borgingspasta. Loctite heeft ook zo van die stiften, maar is eigelijk hetzelfde als het vloeibare spul.
Bedankt voor al jullie reacties en tips! Vanavond lekker rustig kunnen sleutelen nu het regent.
Voor mijn Campa Veloce heb ik nu 2 Tacx wieltjes (10 tandjes, 1 upper en 1 lower) waarbij ik de boutjes gewoon goed kan aandraaien zonder de wieltjes te klemmen. Het loopt weer soepel! Weer wat geleerd.
Nu ga ik uitvlooien hoe het zit met de ketting, maar daarvoor zal ik een nieuw draadje openen. Nogmaals dank.
Voor mijn Campa Veloce heb ik nu 2 Tacx wieltjes (10 tandjes, 1 upper en 1 lower) waarbij ik de boutjes gewoon goed kan aandraaien zonder de wieltjes te klemmen. Het loopt weer soepel! Weer wat geleerd.
Nu ga ik uitvlooien hoe het zit met de ketting, maar daarvoor zal ik een nieuw draadje openen. Nogmaals dank.