Setje 'klimwielen' voor zwaardere rijder
-
- Forum-lid
Daar gaan we weer, eind augustus staat de Stelvio voor de deur. Buiten flink trainen wil ik ook de fiets optimaal hebben. Mijn gewicht staat op 87 maar daar gaat / moet nog iets van af. Nu wil ik graag stevige maar lichte wielen, met een zo laag mogelijke velg. Rij nu met premium SL maar deze vindt ik te zwaar / log om echt mee te klimmen. PS, rij op een canyon CF pro, campa record afgemonteerd. Alle suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom. Thx.
Even de wijsneus uithangen: een zeer aerodynamisch wiel levert in de meeste gevallen meer tijdswinst op dan een wiel dat 200 gr. lichter is. Leesvoer.
Heel veel lichter dan pak 'm beet 1400 gram ga je niet komen met draadbanden. Neutron's of een handgespaakt setje met Open Pro velgen meer ultra lichte naven kom je redelijk in de buurt.
Wil je lichter ga je naar tubes. Kun je meteen ook de aerodynamica aanpakken. Een hoog carbon setje is er in de prijsklasse vanaf 650 tot vele duizenden euro's. Genoeg keus dus...
Heel veel lichter dan pak 'm beet 1400 gram ga je niet komen met draadbanden. Neutron's of een handgespaakt setje met Open Pro velgen meer ultra lichte naven kom je redelijk in de buurt.
Wil je lichter ga je naar tubes. Kun je meteen ook de aerodynamica aanpakken. Een hoog carbon setje is er in de prijsklasse vanaf 650 tot vele duizenden euro's. Genoeg keus dus...
-
- Forum-lid
[quote="havana"]Even de wijsneus uithangen: een zeer aerodynamisch wiel levert in de meeste gevallen meer tijdswinst op dan een wiel dat 200 gr. lichter is.
Ook bergop ???
Scheelt nog altijd dikke 500 gram met de mavics denk ik. Zijn neutron's geschikt voor de genoemde kilo's.
Ook bergop ???
Scheelt nog altijd dikke 500 gram met de mavics denk ik. Zijn neutron's geschikt voor de genoemde kilo's.
Leightweigts schijnen zowel earodynamisch als gewichtstechnisch een grote verbetering te zijn. 

-
- Forum-lid
Dan kan ik de naam van het topic beter in ;"Sponsor gezocht" veranderen......
Neutrons kunnen jouw gewicht zeker aan.
Als je LW's te duur vindt kun je natuurlijk ook een setje no-name carbon tube wielen kopen van bijvoorbeeld Kuiper.
Die zijn wel 400 gram zwaarder dan de LW's, maar zijn wel een pak aerodynamischer dan de Neutrons.
Als je LW's te duur vindt kun je natuurlijk ook een setje no-name carbon tube wielen kopen van bijvoorbeeld Kuiper.
Die zijn wel 400 gram zwaarder dan de LW's, maar zijn wel een pak aerodynamischer dan de Neutrons.
@patmaessen: Ik snap ook best dat lw's buiten budget vallen. (Anders had je ze wel gekocht en de vraag niet gesteld)
Maar je gaat niet heel veel tijd winnen door je wielen 400 gram lichter te maken. Zoals in de laatste Fiets nog voorgerekend levert dat op een totaal gewicht (berijder + fiets) slechts een marginale winst op, die naar beneden weer grotendeels verloren gaat.
Als je echt schokkend sneller wilt moet je er 10 kg afhongeren, maar dat is én ongezond, én gaat wellicht tenkoste van je vermogen (en je humeur).
De grootste invloed van nieuwe wielen in deze zal gok ik de winst aan moraal zijn. (en het is goed voor de economie, dus koop ze vooral
)
Maar je gaat niet heel veel tijd winnen door je wielen 400 gram lichter te maken. Zoals in de laatste Fiets nog voorgerekend levert dat op een totaal gewicht (berijder + fiets) slechts een marginale winst op, die naar beneden weer grotendeels verloren gaat.
Als je echt schokkend sneller wilt moet je er 10 kg afhongeren, maar dat is én ongezond, én gaat wellicht tenkoste van je vermogen (en je humeur).
De grootste invloed van nieuwe wielen in deze zal gok ik de winst aan moraal zijn. (en het is goed voor de economie, dus koop ze vooral

-
- Forum-lid
Point taken..... 10 kg minder pfffff.
Zijn de Easton Circuits [tegenwoordig EA70?] niet iets dan? Zijn iets hoger dan lage velgen, maar niet extreem en wegen iets van 1600gr. Supersterk. Ook geschikt voor de zwaardere rijder dus, waar ik zelf ook bij hoor.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
10 kg lijkt me misschien onmogelijk, maar dat is het niet.
Probeer eens 2 weken een 1000 kcal/dag dieet aan te houden en nog wat H/D1 trainingen te doen (intensief lukt toch niet op zo'n dieet).
Ik denk dat je versteld zult staan van het resultaat....
Of het gezond is, is een weer een heel ander verhaal.
Probeer eens 2 weken een 1000 kcal/dag dieet aan te houden en nog wat H/D1 trainingen te doen (intensief lukt toch niet op zo'n dieet).
Ik denk dat je versteld zult staan van het resultaat....
Of het gezond is, is een weer een heel ander verhaal.
De ts wil in augustus naar boven gaan rijden, ik heb het vermoeden dat hij rond de 1.85 is(framemaat), 87kg is dan echt niet het minimale gewicht wat een beetje gezond is. In die maanden zal er zonder zwaar dieet ook wel 5 kg af kunnen, met een gezond eetpatroon en genoeg lichaamsbeweging. Dat laatste zal niet zo het probleem zijn en het eerste kan ik verder niets over zeggen natuurlijk.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.