Racefiets met recht stuur
-
- Forum-lid
Ik zelf rijd al jaren met veel plezier op een Jan Janssen Nemo.
Min of meer qua lay-out, gewicht, bouw en dikte v/d banden,
meer een racefiets met recht stuur.
Heb in het verrre verleden wel 100% echte racefietsen gehad maar als ik dan bedenk hoe weinig je voor een gewone toerrijder, diep in de beugels fiets, verbaasd het mij, dat je dit soort fietsen nog vrij weinig ziet.
Verdere voordelen van het recht stuur, vind ik de veiligheid.
Meer controle en vooral, de remgrepen veel vlotter binnen handbereik.
Kwestie van looks en imago ?
Min of meer qua lay-out, gewicht, bouw en dikte v/d banden,
meer een racefiets met recht stuur.
Heb in het verrre verleden wel 100% echte racefietsen gehad maar als ik dan bedenk hoe weinig je voor een gewone toerrijder, diep in de beugels fiets, verbaasd het mij, dat je dit soort fietsen nog vrij weinig ziet.
Verdere voordelen van het recht stuur, vind ik de veiligheid.
Meer controle en vooral, de remgrepen veel vlotter binnen handbereik.
Kwestie van looks en imago ?
-
- Forum-lid
Meer controle? Al eens naar een veldrit gekeken?
En véél meer hand posities.Ik zou bv geen 150 km willen doen met mijn handen 5 a 6 uren op dezelfde plaats,en niet eens wat dieper of wat rechter kunnen zitten. Je moet daarvoor zelf niet in de beugel gaan ,gewoon eens op de remgrepen om eens te rekken is al eens fijn.
En véél meer hand posities.Ik zou bv geen 150 km willen doen met mijn handen 5 a 6 uren op dezelfde plaats,en niet eens wat dieper of wat rechter kunnen zitten. Je moet daarvoor zelf niet in de beugel gaan ,gewoon eens op de remgrepen om eens te rekken is al eens fijn.
Denk dat het een gevoelskwestie is. Heb in het verleden ook veel op een sportfiets met recht stuur gezeten. Bij een traditioneel stuur zijn de mogelijkheden toch veel groter. Je kunt je handen plaatsen waar je maar wilt. Dat is bij een recht stuur wat moeilijker. Het punt van de veiligheid. Kan daar nou niet direct het voordeel van zien.
Maar als jij je beter voelt met een recht stuur; waarom niet?
Maar als jij je beter voelt met een recht stuur; waarom niet?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Ik heb op het rechte stuur ook nog bar-ends(ergo-grips)
en dus ook meer mogelijksheden om van positie te veranderen.
Het feit altijd snel bij de remmen te kunnen vind ik zelf
het grootste pluspunt.
Maar ja, zal wel een gevoelskwestie zijn ?
en dus ook meer mogelijksheden om van positie te veranderen.
Het feit altijd snel bij de remmen te kunnen vind ik zelf
het grootste pluspunt.
Maar ja, zal wel een gevoelskwestie zijn ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Door de bar-ends kom je op 2 posities, op een racefiets heb je er nog altijd zoveel meer.
Zolang je maar gewoon goed vooruit kijkt hoef je je remgrepen niet in vast te hebben. Daarnaast kan je met sturen meestal net zoveel oplossen als met remmen.
Zolang je maar gewoon goed vooruit kijkt hoef je je remgrepen niet in vast te hebben. Daarnaast kan je met sturen meestal net zoveel oplossen als met remmen.
In de stad met druk verkeer is een recht stuur waarbij je je vingers altijd bij de remgrepen hebt gewoon het veiligst. Buiten de stad gaat de persoonlijke voorkeur meespelen en zal de één kiezen voor een recht stuur (met bar-ends) en de ander voor een racestuur.
Vergeet niet dat je deze vraag stelt in het raceforum en dat de kans dus groot is dat je enigszins eenzijdige reacties krijgt (i.e. racestuur).
Vergeet niet dat je deze vraag stelt in het raceforum en dat de kans dus groot is dat je enigszins eenzijdige reacties krijgt (i.e. racestuur).
-
- Forum-lid
ik denk dat toch naast de vele verschillende posities op het racestuur ook uiterlijk en imago mee speelt.
Laat ik dan anders zeggen, ik weet wel zeker dat uiterlijk en imago een rol spelen. Kijk maar hoeveel toerfietser hier op het forum zitten met een carbon racemonster, met zelfs en setje 30+mm wielen erin. Dat is natuurlijk (mijn mening) grote onzin, het is echter wel mooi om naar te kijken, wat ik dan ook met veel plezier doe.
Bij zo'n stuur is het hetzelfde verhaal, je gaat geen recht stuur op je pinallero prince zetten. Als toerfietser wil je natuurlijk zo kenmerken dat je een 'toerfietser' bent, dus geen recht stuur er op.
Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.. Vooral doen wat jezelf prettig vindt!
Laat ik dan anders zeggen, ik weet wel zeker dat uiterlijk en imago een rol spelen. Kijk maar hoeveel toerfietser hier op het forum zitten met een carbon racemonster, met zelfs en setje 30+mm wielen erin. Dat is natuurlijk (mijn mening) grote onzin, het is echter wel mooi om naar te kijken, wat ik dan ook met veel plezier doe.
Bij zo'n stuur is het hetzelfde verhaal, je gaat geen recht stuur op je pinallero prince zetten. Als toerfietser wil je natuurlijk zo kenmerken dat je een 'toerfietser' bent, dus geen recht stuur er op.
Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.. Vooral doen wat jezelf prettig vindt!