Goede woon-werk mountainbike voor �700?
Mijn huidige fietsen zijn een normale standaard Batavus Allergo en een oude Batavus racefiets. Op dit moment rijd ik nog maar 20km in de week/2 weken, maar dat gaat van de zomer veranderen naar 25km per dag (nog altijd veel te weinig denk ik volgens jullie ).
Ik zit erover te denken om de Woon-werkfiets en racefiets te verkopen en er een mountainbike achtige fiets voort terug te kopen. Daarmee bedoel ik: Een mountainbike emt smallere banden, zodat je niet op verharde wegen moet trappen als een zotte om de rolweerstand te laten verminderen
[img=http://www.giant-bicycles.com/_generate ... m-XR-1.jpg]
Is een voorbeeld van wat ik bedoel.
Ik weet dat een fiets met derailleur meer onderhoud nodig heeft dan een fiets met naafversnelling, en daar houd ik ook rekening mee.
Heb eigenlijk bijna geen eisen, behalve dat er eventueel een bagagedrager achterop zou kunnen, mocht het nodig zijn (je hebt toch losse bagagedragers te koop?)
Er rijdt nooit iemand bij mij achterop, dus daar heb ik niet veel last van
Alvast bedankt, Maarten.
Ik zit erover te denken om de Woon-werkfiets en racefiets te verkopen en er een mountainbike achtige fiets voort terug te kopen. Daarmee bedoel ik: Een mountainbike emt smallere banden, zodat je niet op verharde wegen moet trappen als een zotte om de rolweerstand te laten verminderen
[img=http://www.giant-bicycles.com/_generate ... m-XR-1.jpg]
Is een voorbeeld van wat ik bedoel.
Ik weet dat een fiets met derailleur meer onderhoud nodig heeft dan een fiets met naafversnelling, en daar houd ik ook rekening mee.
Heb eigenlijk bijna geen eisen, behalve dat er eventueel een bagagedrager achterop zou kunnen, mocht het nodig zijn (je hebt toch losse bagagedragers te koop?)
Er rijdt nooit iemand bij mij achterop, dus daar heb ik niet veel last van
Alvast bedankt, Maarten.
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
Los van de vraag of je idd niet beter een racer, crosser of hybride moet aanschaffen: als je het voor woon-werk doet zou ik zeker niet voor verende onderdelen gaan. Schijfremmen passen sowieso niet binnen het budget, maar ook dat lijkt me minder.
Ik zou proberen te voorkomen dat je een bagagedrager nodig hebt, maar als je elke keer een laptop of idd moet meenemen snap ik het wel weer. (Hoewel van specifiek de laptop de levensduur wel achteruit gaat)
Ik zou proberen te voorkomen dat je een bagagedrager nodig hebt, maar als je elke keer een laptop of idd moet meenemen snap ik het wel weer. (Hoewel van specifiek de laptop de levensduur wel achteruit gaat)
Kun je gebruik maken van een fietsplan, zodat je belastingvoordeel hebt? Wellicht dat dat je budget verruimt.
Veel merken hebben wel een fitnessbike in het assortiment: een racefiets met recht stuur. Voor 700,-: klik. Het is maar een voorbeeld, het is niet zo dat er geen betere is. Ik denk wel dat de prijs/kwaliteit goed in balans is. Daarbij heeft deze fiets de mogelijkheid om er een tourng-kit op te zetten. Die kit bestaat uit een bagagedrager en een setje spatborden. Voor deze uitbreiding zijn voorzieningen getroffen op het frame, het is dus makkelijk en netjes aan te brengen.
Veel merken hebben wel een fitnessbike in het assortiment: een racefiets met recht stuur. Voor 700,-: klik. Het is maar een voorbeeld, het is niet zo dat er geen betere is. Ik denk wel dat de prijs/kwaliteit goed in balans is. Daarbij heeft deze fiets de mogelijkheid om er een tourng-kit op te zetten. Die kit bestaat uit een bagagedrager en een setje spatborden. Voor deze uitbreiding zijn voorzieningen getroffen op het frame, het is dus makkelijk en netjes aan te brengen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
Corniel schreef:Los van de vraag of je idd niet beter een racer, crosser of hybride moet aanschaffen: als je het voor woon-werk doet zou ik zeker niet voor verende onderdelen gaan. Schijfremmen passen sowieso niet binnen het budget, maar ook dat lijkt me minder.
Je verhaal over vering sluit ik me bij aan, je tweede is echter niet waar. Er zijn genoeg bikes te vinden met redelijke schijfremmen voor dat geld, zeker wanneer je de vering laat voor wat het is. Of je het nodig hebt is een tweede.
Corniel schreef:Los van de vraag of je idd niet beter een racer, crosser of hybride moet aanschaffen: als je het voor woon-werk doet zou ik zeker niet voor verende onderdelen gaan. Schijfremmen passen sowieso niet binnen het budget, maar ook dat lijkt me minder.
Ik zou proberen te voorkomen dat je een bagagedrager nodig hebt, maar als je elke keer een laptop of idd moet meenemen snap ik het wel weer. (Hoewel van specifiek de laptop de levensduur wel achteruit gaat)
Even verduidelijken: De fiets hierboven was een voorbeeld; schijfremmen ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van, maar ik zal even een lijstje geven van wensen.
Framemaat: Liefst 28",maar als 26" met langere zadelpen ook goed fietst is dat ook fijn.
Helaas kan ik niet echt onder het gebruik van een bagagedrager uitkomen, maar dar zal waarschijnlijk alleen een rugzak van 2/3 kilo op komen, dus zo'n probleem is dat waarschijnlijk niet.
Ik ben 'slechts" scholier, dus een fietsenplan of iets zit er helaas nog niet in
Schijfremmen zijn zeker niet nodig, ik zie nu dat de fiets die ik als voorbeeld aangeef die heeft, maar met V-Brakes heb ik ervaring, en die vind ik zeker goed genoeg. Op mijn (oude ) racefiets heb ik remblokjes zitten, en nooit het gevoel ge had dat ik kracht tekort kwam, en V-Brakes zijn dacht ik toch wat beter dan "normale" remblokjes dacht ik?
@de link van van Pietr: Ziet er goed uit!
Houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Hoezo adviseren jullie om geen verende onderdelen op de fiets te nemen?
Puur omdat het onnodig is, maar ook omdat het voordeel biedt, of is er een andere reden voor?
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03
Stevens X6
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
JuulH schreef:geen idee of het bestaat maar een flatbar cyclocrosser misschien?
Je bedoelt een racefiets met een recht stuur?
Dan kom je bijna op fixies uit
Is ook interessant, maar ik ben bang dat dat iets te fragiekl is (ook al zie je hordes studenten op oude racefietsen rijden.
Maar ik heb meer een voorkeur voor de bandengrootte van mijn huidige fiets (stadsfiets) of groter, om niet in de winter in de problemen te komen
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Maarten_E schreef:Hoezo adviseren jullie om geen verende onderdelen op de fiets te nemen? Puur omdat het onnodig is, maar ook omdat het voordeel biedt, of is er een andere reden voor?
Vering op een dergelijke fiets levert alleen maar nadelen op (rijdt niet lekker, kost meer, weegt meer, vraagt onderhoud en gaat kapot).
Ik wilde een On-One Pompetamine aanraden als woonwerk fiets, maar ik zie nu dat die wat duurder is geworden.. Nog steeds een erg goede fiets voor dat geld..
Misschien is het interessant om 2ehands fietsen te bekijken? Merken als Kona, Surly en On-One hebben goede betaalbare woon-werk fietsen in het assortiment..
Maarten_E schreef: Dan kom je bijna op fixies uit
Is ook interessant, maar ik ben bang dat dat iets te fragiekl is
...
Fragiel valt wel mee. Vooral onderhoudsarm. Alleen de ketting heeft wat liefde nodig. Ik zou dan wel singlespeed doen, met freewheel dus. Als je een goede koop doet (met voldoende ruimte op de vorken), kun je er bombproof 28 mm banden op doen en heb je alleen problemen met kracht 5 tegen
Als ik jou was zou ik het bij de Batavus Allegro houden. MTB levert geen enkel voordeel bij woon-werk IMHO
Fructus schreef:Maarten_E schreef: Dan kom je bijna op fixies uit
Is ook interessant, maar ik ben bang dat dat iets te fragiekl is
...
Fragiel valt wel mee. Vooral onderhoudsarm. Alleen de ketting heeft wat liefde nodig. Ik zou dan wel singlespeed doen, met freewheel dus. Als je een goede koop doet (met voldoende ruimte op de vorken), kun je er bombproof 28 mm banden op doen en heb je alleen problemen met kracht 5 tegen
Als ik jou was zou ik het bij de Batavus Allegro houden. MTB levert geen enkel voordeel bij woon-werk IMHO
Goed punt.
Alleen heb ik gemerkt, dat ik in de zomermaanden behoorlijk wat kilometers heb gemaakt op de racefiets. Dat kan met de Allergo opzich ook wel, maar ik geef de voorkeur aan de racefiets. Echter heb ik waarchijnlijk niet veel plek voor meerdere fietsen, dus daarom wil ik graag een nieuwe/betere fiets, die ik ook kan inzetten om wat harder mee te rijden, en ook wat om de bossen mee in te gaan
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03