Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Waarom fietsen wij?

scrymm
Forum-lid

scrymm 30 okt 2008 21:36

Ik begin in Februari met de studie filosofie in A'dam en ik dacht laat ik t maar ns op t forum gooien: waarom fietsen wij?

Wat is de diepere betekenis achter het feit dat wij fietsen? Is de achterliggende gedachte, dat we gezond willen blijven, is het het competatieve, is fietsen in de mate waarin veel forumleden het doen wel zo gezond? Veel mensen zullen zeggen dat ze fietsen omdat ze er plezier aan beleven maar iedereen heeft natuurlijk van die dagen dat hij/zij er geen zin in heeft, waarom gaan we dan toch?

Kortom het waarom van het fietsen, geen idee wat van deze discussie gaat worden maar we zien t wel..
Vandaag is morgen alweer gisteren

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 30 okt 2008 21:40

Voor mij is het om gewoon lekker los te komen van de dagelijkse beslommeringen!
Ik heb weleens de kreet gelezen "Fietsen haalt een gummetje door je hersens" en voor mij is dat echt zo, even lekker alles kwijt. Alleen de fiets en verder even niets!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

bazz
Forum-lid

bazz 30 okt 2008 21:40

Je word er gewoon aan verslaafd

masterb
Forum-lid

masterb 30 okt 2008 21:41

Oja soms stap ik idd met tegenzin de fiets op. Vaak als het koud is op zondag morgen. Maar ik weet dat als ik eenmaal op de fiets zit, ik niet meer te stoppen ben. Als je klaar bent dat ben je voor de dag helemaal voldaan en dat is een heerlijk gevoel...endorfine?

scrymm
Forum-lid

scrymm 30 okt 2008 21:43

Bij mij is t raar, ik heb vaak (vooral nu in de winter) weinig zin om te trainen en alleen fietsen kan ik me al helemaal niet voor motiveren. Maar toch ga ik.. Waarom? Omdat ik t lekker vind om gezond en in conditie te zijn, het gummetje speelt inderdaad ook wel mee. Fietsen als meditatie? Soms wel voor mij...
Vandaag is morgen alweer gisteren

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 30 okt 2008 21:47

Geen antwoord maar: is het de weg/route of het doel waar we naar op zoek zijn? TS geeft wel stof tot nadenken in deze donkere dagen :D.
What makes the boat go faster?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 okt 2008 21:50

endorfine. iets tussen de benen hebben. buiten zijn. het landschap dat onder je door glijdt. strijd tegen de elementen. het betere bochtenwerk. afdalen aan hoge snelheid. adrenaline. strak in het pak. zon op je smoel. warme douche na de koude regen. afstand overbruggen. eigen kracht voelen. jezelf tonen. jezelf wegcijferen. aan de kop trekken. cafe na de rit. gezelligheid. daar komen waar je zonder fiets niet/moeilijk/nooit komt. heldendom. fitheid. gevoel van vergankelijkheid. een beetje doodgaan. uitzicht boven op de berg. auto's inhalen. competitie. het wonder van de mechaniek. variatie in omstandigheden (landschap, weer, je komt altijd wat tegen).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

w0uter
Forum-lid

w0uter 30 okt 2008 21:55

amen! Mag ik daar aan toevoegen: een idee van vrijheid, de manier om rust in je hoofd te krijgen en het voorkomen van een dikke pens?

timper
Forum-lid

timper 30 okt 2008 21:56

Voor mij is het ook verslavend. Hoe meer je het doet, hoe beter het gaat en hoe plezanter het dan ook wordt...het meer je het weer doet enz enz.

Ook het gevoel van je eigen "motor" te zijn en vooruit gestuwd te worden door je eigen lichaam en energie (beroepsmisvorming waarschijnlijk als kine) is machtig.

Onderweg zie je vanalles want je legt nogal wat afstanden af. Ik kan nog altijd genieten (zelfs als ik intensief rij) van een eend die landt in het water, een reiger die mee vliegt...

Het fietsen is ook dubbel : je hebt de hobby sporten en de factor materiaal. Beide zijn schitterend.

Het sociale aspect uiteraard, hoewel ik meestal alleen rij.

Het is enorm gezond, zonder het lichaam overmatig te belasten (cfr. voetbal, tennis enz)

En ik doe het gewoon graag; fietsen heeft me een andere voldoening dan bijv. langere afstanden lopen (maar da's waarschijnlijk mijn persoonlijke voorkeur).

Je kunt effectief als 'toerist' legendarische routes rijden, dat zorgt soms al voor kippenvel. Laatst reed ik sedert lang weer de Kwaremont op en de paterberg...kicken !!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

simen
Forum-lid

simen 30 okt 2008 22:53

Omdat er fietsen zijn
Zij is ook tegen

sjefjanssen
Forum-lid

sjefjanssen 30 okt 2008 23:06

Het is inderdaad verslavend.In 1979 stopte ik met voetballen(na 19jaar te hebben gevoetbald) omdat ik fietsen veeeeeeel leuker vond.Tot heden fiets ik nog altijd met veel plezier.Soms heb ik wel eens minder zin, of ben vermoeid.Als ik dan toch eenmaal op de fiets zit geeft het voldoening en ben ik blij dat ik ben gaan fietsen.De vermoeidheid is weg en ik voel met fit.Tijdens het fietsen vergeet je alle beslommeringen van de dag en voel je je prettig.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 30 okt 2008 23:11

Ik heb om alle bovenstaande genoemde redenen plezier in het fietsen, weer of geen weer.
Wat ik me dan wel weer afvraag is waarom ik altijd probeer om mijn rondje zo snel mogelijk af te leggen..................?????????????????
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie