Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

handgreep verwijderen

ramon100
Forum-lid

ramon100 28 mei 2011 14:05

Hallo allen,

Kan iemand mij vertellen hoe ik zonder breekwerk het buitenste deel van de handgreep van het stuur kan verwijderen.

http://i1038.photobucket.com/albums/a46 ... atavus.jpg

Groeten,
Ramon

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 mei 2011 14:13

Met een schroevendraaier een klein kiertje maken tussen de gripshift en de handgreep zodat je een beetje ruimte krijgt tussen stuur(buis) en het rubber van de handgreep.
Daar water in laten lopen en met wat wrikken krijg je hem er wel af.
Als je een compressor hebt lucht zetten bij die kier, dat gaat bijna altijd goed.

Terugmonteren: laten drogen, beetje haarlak of haarwax op je stuur (niet teveel!!!!!!) en er weer opschuiven. Laten drogen en klaar. Of weer die compressor.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

capt.obvious
Forum-lid

capt.obvious 28 mei 2011 22:27

Wat bij mij nog nooit gefaald heeft(en ik vreemd genoeg er nooit bij zie staan):

Van het ertegenaanliggende mechanisme(in dit geval de gripshift) het boutje losdraaien.
Vervolgens met een draaiende beweging aan het plastic gedeelte van de gripshift
de gehele gripshift gebruiken om druk te zetten tegen het handvat.

Op deze manier kan je meer kracht zetten door een groter oppervlak en de druk die je
kan uitvoeren is vervolgens gelijk over de gehele zijkant van het handvat.

Het derde en laatste voordeel; de kracht die je uitvoert blokkeert het handvat niet.
Aan het rubber zelf duwen en trekken(ongemerkt knijpen) terwijl deze aan een stuur
vastzit zorgt er soms alleen maar voor dat er meer wrijving is.

Sterkte ermee
Capt. Obvious to the rescue

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 mei 2011 22:40

Zo Obvious vind ik die oplossing niet.
Als een handvat goed is gemonteerd krijg je hem er op die manier echt niet af. Dan moet je echt met lucht of vocht aan de gang.

regesi
Forum-lid

regesi 28 mei 2011 23:10

Gaatje in andere handvat maken en dan met luchtcompressor erin blazen, dan schiet het handvat er zo af.

capt.obvious
Forum-lid

capt.obvious 28 mei 2011 23:28

Ik kan alleen maar opmerken wat bij mij altijd gewerkt heeft.

Ik was deze tip dus oprecht nooit tegengekomen en wat betreft mijn forumnaam,
ik zal 't maar op een jeugdzonde houden;).
Na de eerste paar posts op het forum heb ik naar mijn weten de sarcasme verder
redelijk achterwege gelaten.

Verder probeer ik elke post zo nuttig mogelijk/uitgebreid mogelijk neer te zetten
en deze tip vind ik dus vooral handig omdat je verder geen hulpmiddelen nodig hebt.
Capt. Obvious to the rescue

ramon100
Forum-lid

ramon100 29 mei 2011 02:39

Nou, het gelukt om de handvatten zonder beschadiging te verwijderen. Geen breekwerk, vloeistof of compressor, maar omzichtig wrikwerk met een schroevendraaier heeft tot het gewenste resultaat geleid.
Vervolgens is een ander stuur gemonteerd, een recht exemplaar, en zijn de handvaten daarop met wat siliconenkit vastgezet.

Groeten,
Ramon

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 29 mei 2011 03:00

Daniel1975 schreef:Met een schroevendraaier een klein kiertje maken tussen de gripshift en de handgreep zodat je een beetje ruimte krijgt tussen stuur(buis) en het rubber van de handgreep.
Daar water in laten lopen en met wat wrikken krijg je hem er wel af.

Het allerbeste werkt om er wat zeepoplossing in te spuiten (met plantenspuit). Dus je gripshift iets openwerken met een schroevendraaier of zo (zoals Daniel zegt) en dan water met dreft (of een ander afwasmiddel) erin spuiten. Beetje wrikken en hij is zo los. Ik kreeg deze tip een paar jaar geleden van een FM en het werkt echt super.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2011 11:42

Nadeel van zeep etc is dat je de boel wel weer heeeeeel goed schoon moet maken anders krijg je hem niet goed vast. Dus als het met schoon water lukt heeft dat IMHO de voorkeur.

Plaats reactie