Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fietspompen test

whs
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:06

whs 15 sep 2008 21:21

N.B. Deze tekst wordt door mij bijgewerkt met www verwijzingen, meer details en plaatjes, afhankelijk van mijn zin en ook of er interesse is (tot nu toe is de respons erbarmelijk!). Mocht er iemand een pompje willen uitlenen (even langskomen voor een test, Alphen a.d. Rijn), zou ik de resultaten daarvan kunnen toevoegen. Of meet de de binnendiameter van de zuiger en meldt de resultaten! Daarmee is ook al de haalbare druk bij gegeven maximale kracht te bepalen (buitendiameter kan evt. ook). I.h.b. de pompen genoemd aan het einde van dit verhaal zou ik wel willen testen. Opmerkingen, suggesties, etc. als commentaar of PM welkom.

N.B. 2: Ik plaats deze test en de komenden in de afdeling racefietsen hoewel ze voor alle soorten fietsen van interesse zijn.



Mijn fietspompen test:

Dit is een test van fietspompen en aanverwante zaken die ik ben tegengekomen, behandeld op een manier zoals hij zou moeten, met zaken die ik nergens in testen en i.h.b. in het blad 'Fiets' tegenkom (b.v. de krachten die spelen en plaatjes van de pompen op de fiets). Ik wilde er nog een paar doen, met de volgende 'Fietsverlichting' (met i.h.b. de Schmidt Edelux LED lamp met Cree Q5 en Schmidt naafdynamo) maar gezien de desinteresse zal ik dat mogelijk niet doen en het elders publiceren. Let wel dat ik tot nu toe alleen heb getest wat ik zelf ben tegengekomen! Als ik hier voor betaald zou worden, dan zou ik alle pompen die mij interessant lijken testen, de meetmethodes beter doen (met echt geijkte apparatuur danwel zelf wat bouwen om te ijken, niet al te moeilijk voor luchtdruk, licht is een stuk ingewikkelder).

Goed, allereerst bespreek ik de SKS airchecker die ik gebruikt heb om de luchtdruk redelijk nauwkeurig te bepalen. Volgens SKS wijkt de weergegeven luchtdruk maximaal +/- 0,1 bar af van de echte. Het apparaat geeft druk in stappen van 0,05 bar weer, wat in ieder geval (ondanks +/- 0,1 bar mogelijke afwijking van de echte druk) een tamelijk nauwkeurige vergelijking geeft (hier neem ik aan dat de +/- 0,1 bar niet in kleine stappen verandert, d.w.z. als 2,60 bar als 2,50 bar gemeten wordt, dat dan niet 2,70 bar als 2,80 bar gemeten wordt; hier ga ik verder niet op in behalve te zeggen dat zulke schommelingen onwaarschijnlijk zijn).

Dan een test van pompen die ik ben tegengekomen, met de druk die ik ermee kan behalen, en bij een paar heb ik de druk bepaald die mijn zus ermee kan halen. Dit om een beetje een beeld te krijgen hoeveel armkracht je nodig hebt en wat redelijkerwijs voor een gemiddeld persoon te halen is.

Vervolgens een lijstje pompen die mogelijk aan te raden zijn. Dit heb ik bepaald met informatie van andere testen van internet/tijdschriften en ervaringen op forums.

Dan nog een voorbeeld berekening met de krachten benodigd om een bepaalde druk te halen.



1. De SKS Airchecker:

[img=http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/pompen ... cker-1.jpg]
[img=http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/pompen ... cker-2.jpg]

SKS Airchecker (groot plaatje 1)
SKS Airchecker (groot plaatje 2)


De instructies zijn erbarmelijk slecht. Ik dacht dat mijn exemplaar defect was omdat hij alleen 0,00 bar aangaf, maar je moet het volgende doen: Aandoen, wachten tot het scherm 0,00 bar aangeeft (dit wordt ook gesignaleerd met een piepje). Dan pas de airchecker op het ventiel zetten. In het begin zette ik de Airchecker direct na het aanzetten (voordat hij 0,00 bar toonde en piepte) of zelfs voor het aanzetten op het ventiel, en dat werkt dus niet. Hierna moest ik nog wat experimenteren z.d.d. de druk gemeten wordt zonder dat de band leegloopt (bij Presta ventielen tenminste). Je moet de Airchecker hard op het ventiel drukken en gedrukt houden. Bij de SKS Rennkompressor hoef je de slang met rubbertje maar op het ventiel te drukken en hij blijft zitten, hier is dat niet zo. Als je dit hebt gedaan krijg je na korte tijd een piepje en de druk wordt getoond. Meermaals erafhalen en opnieuw meten liet zien dat het drukverlies bij goed gebruik verwaarloosbaar is (vele keren meten geeft elke keer dezelfde druk).

Ik heb hiermee gekeken hoe de druk op mijn SKS Rennkompressor en een Profil staande pomp (type/plaatje volgt nog) afwijken. De Rennkompressor gaf de druk met 0,35 bar te hoog aan (gemeten bij 2,0 / 3,0 / 4,0 / 5,0 bar, waar de Airchecker 1,65 bar / 2,65 bar etc. aangaf), de Profil gaf de druk met 0,7 bar te hoog aan (ook bij lage drukken), wat een erg grote afwijking is.



2. Pompen: Ik begin met de beste pompen en eindig met wat pompen die ik ook gebruikt heb maar niet aanraad. Ik geef ieder pomp ook een LKF waardering (Larie Koek Factor) die aangeeft hoe onzinnig de beweringen over de pomp met betrekking tot haalbare druk zijn.


2.1 Quickex: Quicker pro: 180 g, 200 g met frame clips. Grootte: 18,7 cm lang x 3,5 cm. Prijs: ca. 30 euro
Diameter binnenste cylinder: ?
Constructie kwaliteit: 9/10

[img=http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/pompen ... _pro-1.jpg]
[img=http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/pompen ... _pro-2.jpg]

Quickex quicker pro (groot plaatje 1)
Quickex quicker pro (groot plaatje 2)


De druk is af te lezen in de binnenste cylinder, wat je moet doen bij het uittrekken, dit geeft een kort moment waarop je de druk kunt aflezen, maar het werkt best goed. Je moet wel het wiel/ventiel zo positioneren dat je de bar en niet PSI te zien krijgt (wanneer worden we nou eens verlost van die 19e eeuwse engelse eenheden?)

Ik heb op mijn racefiets een aantal keer tot ca. 7,50 a 7,65 bar opgepompt (gestopt toen de drukmeter van de Quicker pro een druk aangaf die ik hoog genoeg vond). Dit was zo eenvoudig, dat ik de instructies (die nu zeggen dat de pomp 12 bar kan halen, dat was met een vorige versie 11 bar) een LKF = 0 geef.

Maximaal haalbare druk voor gewone man?: Een echt idee heb ik niet want ik heb geen banden die tot 12 bar gaan, maar de benodigde kracht bij bijna 8 bar is zo laag, dat 12 bar me haalbaar lijkt zonder absurde krachtinspanning.

Mijn zus heb ik een band laten oppompen en zij kwam tot 4,70 bar. Meer was mogelijk (ze vond het nog gemakkelijk gaan) maar ze had last van de test met de Lezyne pressure drive dus zijn we hier gestopt. Wordt volgende keer vervolgd.

Conclusie: Fantastische pomp voor ieder type fiets. Tamelijk klein (kort, wel redelijk dik) maar wel wat zwaarder dan de superlichte pompen.


2.2 Lezyne: Pressure drive S: 89 g, 99 g met frame clip. Grootte: 18,5 cm x 2,65 cm. Prijs: ca. 25 euro.

[img=http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/pompen ... ve_s-1.jpg]
[img=http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/pompen ... ve_s-2.jpg]

Lezyne pressure drive s (groot plaatje 1)
Lezyne pressure drive s (groot plaatje 2)

Diameter binnenste cylinder: 19,5 mm
Constructie kwaliteit: 9/10

Tot ca. 4,5 bar is gemakkelijk pompen, daarna wordt het moeilijker bij 6 bar houdt het eigenlijk wel op zonder extreme inspanning. Wat betreft de haalbaarheid van 8 bar die Lezyne noemt: De afdichtingen zullen het wel houden, maar dan moet je ofwel Arnold Schwarzenegger zijn om dat te halen of oppassen dat je geen last van je schouders krijgt o.i.d.
LKF = 5 (reden hiervoor ondanks dat 6 bar dicht bij 8 bar zit: 8 bar is voor de racefiets gewenst, maar dat haal je normaliter niet, en voor andere fietsen is 8 bar niet nodig. Hiermee zegt Lezyne dat deze pomp prima geschikt is voor de racefiets, maar dat is hij slechts in beperkte mate)

Maximaal haalbare druk voor gewone man?: 6 bar.

Mijn zus kreeg met deze pomp een band tot 4,15 bar opgepompt, maar ze had daarna wel last van haar schouder. Ik ook overigens toen ik een raceband tot 6,10 bar had opgepompt. Je moet enorm oppassen dat je niet iets verkeerd beweegt bij deze krachten.

Conclusie: Uitstekend voor mountainbike of stadsfiets (mits met Presta of Schraeder ventiel). Op een racefiets bruikbaar (ik heb ruim 10 jaar met 6 bar in de 23 mm Conti grand prix gereden, meer vond ik op de fiets die ik toen gebruikte niet comfortabel. 6 bar is ruim genoeg om niet lek te rijden door snakebite) maar als je geen weight weenie bent moet je gewoon een Quicker pro nemen dan kun je ook gemakkelijk 8 bar pompen.

2.3 BBB BMP-17 Windgun: 130 g, 143 g met frame clip. Prijs: 20 euro.
Continental Top touring 30 mm: 170 slagen om tot 2,65 bar te komen, na 200 was de druk 2,95 bar.
3,15 bar is heel moeilijk en zeer oncomfortabel. Dit komt gedeeltelijk omdat bij 36 spaaks wielen je je de pomp niet goed kunt tegenhouden. (zie plaatje)

Diameter binnenste cylinder: 22,9 mm
Constructie kwaliteit: 7/10

Je kunt de druk alleen aflezen tijdens het pompen, en dat gaat niet zo gemakkelijk. De rode streep die de druk aangeeft verdween na korte tijd na gewoon schoonmaken met zeep.

De instructies zeggen dat je tot 7 bar kan pompen... Ja ja, de afdichtingen lijken hier prima toe in staat, maar er zullen bijna geen mensen zijn die dat met deze pomp kunnen, zonder trucs uit halen (ik heb gelezen dat sommigen het wiel zo leggen dat het pomp einde op een steen kan rusten z.d.d. je met je gewicht op de pomp kan drukken. Dat zijn nogal absurde capriolen om de beperkingen in een pomp te omzeilen. Dan moet je ook oppassen dat je je ventiel niet beschadigt).
LKF = 9

Maximaal haalbare druk voor gewone man?: 3,0 bar.

Conclusie: Weggooien, zoals ik heb gedaan. Evt. weggeven voor noodgebruik bij een stadsfiets.

2.4 Zefal Mini double shot: 92 g, 104 g met frame clips. Prijs: Niet meer leverbaar, ik neem deze mee in de test puur omdat dit de eerste was die ik had.
Diameter binnenste cylinder: 22,7 mm (17,7 van de kleinste)
Constructie kwaliteit: 4/10


Ik kan hiermee tot ca. 3,15 bar pompen. Meer is niet mogelijk want de afdichting/pomp rubber slaat door bij hogere druk. Deze pomp kreeg ik bij een abbonement bij Fiets, in 1992 (of misschien 1993). Leuk dacht ik, maar hij bleek nutteloos bij het gebruik van racebanden... Ik dacht niet dat dat werd vermeld. Wie heeft de desbetreffende uitgave van Fiets nog? Het zou leuk zijn het zeker te weten...

Maximaal haalbare druk voor gewone man?: 3,15 bar (meer is onmogelijk).
LKF: kweenie, heb de instructies niet meer :)

Conclusie: Weggooien, of weggeven voor noodgebruik bij een stadsfiets (voor gevallen zoals wanneer idioten voor de lol de lucht uit je banden laten). Daarvoor is het nog wel een aardig apparaat, lekker licht, kun je in een tasje wegstoppen.

3. Andere pompen die ik niet heb (gezien/getest) maar wel veel aangeraden worden en/of interessant lijken:
Lezyne Road drive: Aha, Lezyne heeft gemerkt dat de 8 bar die ze opgeven voor de pressure drive toch niet haalbaar is zonder absurde krachtinspanningen. De pomp ziet er goed uit. Kleinere diameter, maar welke druk is er redelijkerwijs mee te halen? Oftewel, wat is de binnenste diameter?

Topeak micro rocket: Sommigen schijnen er 8 bar mee te halen, maar met welke krachtinspanning? Oftewel, wat is de binnenste diameter?

Barbieri Carbone: (deze pomp wordt onder verschillende merknamen verkocht, b.v. ook Xtreme Carbolino van Rose Versand), ik schat dat deze pomp een buiten diameter van 18 mm of minder heeft. Je zou er dus zeker 6 bar of iets meer mee kunnen halen, maar heeft geen slangetje dus dat maakt dat je moeilijker veel kracht kunt zetten.

Topeak Road morph/Road morph G: Met slangetje, en de G versie heeft een drukmeter.Je kunt er waarschijnlijk dezelfde druk als een Quicker pro mee halen omdat je de pomp op de grond zet en er dus op kan leunen. Mogelijke nadelen: Het voetje breekt snel af heb ik gelezen. Verder is dit is een bakbeest van een pomp (35 cm x 5,7 x 2,8 cm), die ook nog eens zwaarder dan de Quicker pro is (220 g zonder frame clips). Deze pomp beschouw ik dan ook als inferieur.

Cyclaire plus: Een heel ander type pomp, die een slangetje heeft, en je pompt door aan een koord te trekken. Nadelen zijn: Groter en hoger gewicht dan de Quicker pro, niet zo goed op te bergen (frametasje zit er wel bij; dat gaat mogelijk rammelen of schuren aan je frame?), het koord geeft schijnbaar nogal sterke trillingen en er wordt zelfs aangeraden niet te lang te pompen! Tja, ik zie geen enkel voordeel t.o.v. de Quicker pro. Nou ja, de druk meter is beter (afleesbaar).



4.Berekeningen:
Om met de BBB Windgun een band tot 3 bar op te pompen, moet je de volgende kracht zetten: F = Pi * (0,0229 m/2)^2 *3,0 E5 Pa (1 bar = 1E5 Pa) = 124 N. Dit komt overeen met het optillen van een gewicht van 124/9.81 = 12,6 kg. Deze kracht moet je met beide handen uitoefenen! Om met een zelfde kracht 6 bar te kunnen pompen zou de binnenste diameter van de pomp 22,9 mm * SQRT(3,0/6,0) = 16,2 mm of minder moeten zijn. Met het slangetje van de Lezyne pomp kun je er meer uithalen doordat je beter kracht kunt zetten (voor 6,1 bar is de equivalente kracht het optillen van 18,6 kg). Om 8 bar te kunnen pompen met dezelfde inspanning (dus met een pomp die je direct op het ventiel zet zoals de BBB windgun), is een binnenste diameter van ca. 14 mm of minder vereist...



5. Verwijzingen: Wat betreft de Road drive en ander nieuwe spullen van lezyne, er is nog niet veel informatie maar zie hier eens:

http://addix.tistory.com/34?srchid=BR1h ... y.com%2F34

en hier:

http://addix.tistory.com/34?srchid=BR1h ... y.com%2F34



6. Verkrijgbaarheid:
Quicker pro: moeilijk te vinden, dit zijn 2 adressen die ik ken:
http://www.fietspret.nl/ en kies: Produkten -> Onderhoud
of
http://www.speelmans.com

Ik las ergens dat iedere Gazelle handelaar deze pompen kan bestellen, maar toen ik het probeerde bij 'Gek van fietsen' in Alphen a.d. Rijn, kreeg ik uiteindelijk te horen dat het mogelijk was, maar minimale afname was 10 stuks (wilden ze niet doen omdat ze de Topeaks verkopen (begrijpelijk, maar die zijn wat mij betreft inferieur aan Lezyne (klein/licht) en Quicker pro (hoge druk zonder veel pompslagen)).

Lezyne: is zonder problemen her en der te verkrijgen. Voor verzendhandel b.v. bike-components.de en chainreactioncycles.com

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 21 sep 2008 00:59

Ik zag in de Roadbike een andere testuitslag voor het Lezyne pompje.
Enig idee waarom zij tot een andere conclusie komen?
In dezelfde test werd de Alloy Drive M van Lezyne uitgeroepen tot "Test Sieger".

Zie onderstaand:

Afbeelding

Alle Lezyne producten die nu op de markt worden prima beschreven op http://www.bike2build.nl en op http://shop.rivosports.nl
Better do it right once

whs
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:06

whs 27 sep 2008 10:06

Tutti schreef:Ik zag in de Roadbike een andere testuitslag voor het Lezyne pompje.
Enig idee waarom zij tot een andere conclusie komen?
In dezelfde test werd de Alloy Drive M van Lezyne uitgeroepen tot "Test Sieger".


Dit komt denk ik goed overeen met wat ik heb beschreven. Als met Effizienz tenminste de moeite bedoeld wordt om hoge druk te halen.

Maar welke test was dit? In roadbike uitgave juni 2008 werden een paar pompen getest, en daar was 'effizienz' van de Pressure drive S 5 uit 5. Hebben ze voor de website de zaken toch maar aangepast omdat je bij meer dan zeg 5,5 bar al een enorme kracht moet zetten?

Toevoeging: De volgende pompen werden in roadbike 6/2008 getest:
- Crank brothers power pump
- Lezyne pressure drive S
- SKS sub 40
- Specialized air tool carbon
- Topeak pocket rocket DX
- Zefal Xlight.

Vergeleken met die pompen is het geen verassing dat de pressure drive 'Testsieger' was.
Alle Lezyne producten die nu op de markt worden prima beschreven op http://www.bike2build.nl en op http://shop.rivosports.nl


'Prima' zou ik niet zeggen. De zuiger diameter wordt niet vermeldt wat essentieel is om te bepalen wat de echt haalbare druk is, en de haalbare druk die vermeld wordt is natuurlijk niets anders dan science fiction (behalve voor de Terminator).

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 jan 2009 19:27

Ik zal dit topic eens een schopje geven, aangezien ik het toch wel een goed idee vind om hier je ervaringen te posten.

Zelf heb ik een micro rocket gekocht op advies van meerdere mensen hier op het forum. Ik moet zeggen dat ik niet echt enthousiast ben over deze handpomp. Je bent een half uur aan het pompen en als je er dan eindelijk een aantal bar in hebt kost het veel moeite om de band op spanning te krijgen.

Momenteel maak ik gebruik van co2 patronen en heb mijn pompje nog bij voor als ik echt veel pech heb. Ik zit er nu aan te denken om een ander pompje te kopen maar ben er nog niet helemaal uit welke dit gaat worden.

De één vind een pompje namelijk helemaal fantastisch en de ander vind het niets. De ideale pomp voor mij is de volgende:
1. minder dan 150 gram
2. bij voorkeur te gebruiken op meerdere ventielen
3. niet al te lang (doe hem meestal achter in mijn jas)
4. pomp een band redelijk snel op (paar min)
5. je hoeft niet enorm veel kracht te zetten

Als iemand deze handpomp gevonden heeft laat het me even weten :). Anders laat even weten wat jou ervaring is met een handpomp.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 30 jan 2009 19:31

Ik snap dat gepruts met die handpompjes niet. Een of twee biba's en patroontjes mee, klaar? Maar goed, ik zal het topic voor de echte liefhebber van het betere handwerk niet verstoren...... :-)

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 09 mar 2011 18:10

Even dit topic weer een kick geven. Naast mijn co2-pomp ben ik nog steeds op zoek naar een handpompje.

Tot nu toe de volgende gehad:
- toppeak micro rocket - duurt erg lang voordat er lucht in de band zit
- lezyne pressure drive - prima pomp maar de bevestiging past niet op de continental banden
- blackburn - prima pomp maar na 5.5 bar houd het echt op.

Ik vraag me af of er nog meer mensen ervaring hebben met de quicker. Een nadeel lijkt me dat er geen verloopstuk aan de pomp zit (ventiel afbreken). Verder staat er nog een test op internet maar die is van dezelfde meneer als hierboven. Ik wil hem wel proberen maar heb geen zin om wederom een miskoop te begaan.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 09 mar 2011 19:13

gaisdergerman schreef:- lezyne pressure drive - prima pomp maar de bevestiging past niet op de continental banden

Hoezo past dat niet? Ik heb ook een pressure drive en gebruik bijna altijd Continental binnenbanden. Of komt het door ventielverlengers ofzo..? Overigens krijg ik er met die pomp ook niet veel meer dan 5.5 bar in, vandaar dat ik nog een keer een Road drive wil aanschaffen. Het systeem met een slangetje dat je op het ventiel draait bevalt me erg goed.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 09 mar 2011 19:39

LVGH schreef:
gaisdergerman schreef:- lezyne pressure drive - prima pomp maar de bevestiging past niet op de continental banden

Hoezo past dat niet? Ik heb ook een pressure drive en gebruik bijna altijd Continental binnenbanden. Of komt het door ventielverlengers ofzo..? Overigens krijg ik er met die pomp ook niet veel meer dan 5.5 bar in, vandaar dat ik nog een keer een Road drive wil aanschaffen. Het systeem met een slangetje dat je op het ventiel draait bevalt me erg goed.


Nou...heel simpel. Als je de slang op een continental binnenband draait dan pakt hij niet goed, hierdoor kan je de band niet goed oppompen. Ik heb het bij verschillende continental binnenbanden geprobeerd en ze deden het allemaal niet. Toen ik bij mijn fm was en ik probeerde andere merken deed hij het wel.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 09 mar 2011 20:17

De duitse test gaat over een pressure drive en niet over een road drive M.
de road drive pomp trouwens makkelijk een 8 a 8,5 bar daarna is het amper te doen om ermee te pompen dus de 11 bar die hun opgeven is redelijk optimistisch misschien de gemiddelde bodybuilder zal het wel halen maar maar dan is 8 bar ruim genoeg om lekker nog wat uurtjes door te rijden :)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 09 mar 2011 21:44

gaisdergerman schreef:
LVGH schreef:
gaisdergerman schreef:- lezyne pressure drive - prima pomp maar de bevestiging past niet op de continental banden

Hoezo past dat niet? Ik heb ook een pressure drive en gebruik bijna altijd Continental binnenbanden. Of komt het door ventielverlengers ofzo..? Overigens krijg ik er met die pomp ook niet veel meer dan 5.5 bar in, vandaar dat ik nog een keer een Road drive wil aanschaffen. Het systeem met een slangetje dat je op het ventiel draait bevalt me erg goed.


Nou...heel simpel. Als je de slang op een continental binnenband draait dan pakt hij niet goed, hierdoor kan je de band niet goed oppompen. Ik heb het bij verschillende continental binnenbanden geprobeerd en ze deden het allemaal niet. Toen ik bij mijn fm was en ik probeerde andere merken deed hij het wel.

Vreemd hoor, ik heb nooit ergens last van (gehad). Is er niet een afdichtingsrubbertje versleten ofzo?

@Peter1981: op bike motion heb ik al eens de medewerkers van Lezyne uitgedaagd hun boude uitspraken over 8.2 en 11 bar waar te maken. "Een van onze medewerkers heeft het geprobeerd en echt 11 bar gehaald." Ik wilde het wel eens zien maar men had geen wiel liggen om het aan te tonen. Ik (man van 1.92m) wierp tegen dat ik met de pressure drive niet verder kwam dan 6 bar en zeker niet onderweg. Dat ik dan al honderden slagen had gedaan en zelfs met de handpalm (loodrecht op de pomp) had gepompt. "Tja niet iedereen kan even veel kracht zetten." Beetje jammer wanneer je als consument nuttige feedback geeft. Helaas zijn andere merken niet veel beter, zo heb ik ook een Topeak die 11 bar moet kunnen halen maar dat houdt ook echt op bij 5.5. Het gaat mij er ook om na een lekke band niet met minder genoegen te moeten nemen. Ik heb al eens een tweede (stoot)lek gereden door een steen in een bocht. Met 8 bar was dat vast niet gebeurd. Het lijkt erop dat de road drive zowat de enige is die dat echt haalt.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 mar 2011 17:19

Zijn er nog meer mensen onder ons die de Quicker pro gebruiken en tevreden zijn?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 27 mar 2011 20:54

De quicker pro is ook niet heilig heb ik al wel gelezen. Heb een ligfietsenforum door zitten spitten en daar waren er een aantal enthousiast maar een heel aantal ook niet.

Ik denk dat ik hem binnenkort toch maar eens gaan proberen. Er zijn niet echt alternatieven naar mijn mening (klein en 8 bar halen).

edit: Ik heb hem net besteld.

Plaats reactie