Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

2dehans degelijke en stevige zwarte omafiets

wil52
Forum-lid

wil52 17 aug 2008 02:24

hoi

vraag: 1
hebben jullie er ervaringen met goedkope oma's fietsen
ik wil geen nieuwe goedkope omafiets , heb ik negatieve verhalen over gehoord en gelezen. hebben jullie een keer een goedkope oma fiets gehad , dat die het goed deed of dat die snel kapot ging
omdat de prijs zo goedkoop is, lijkt mij dat de kwaliteit niet goed is en de onderdelen snel kapot gaan.

vraag : 2
het liefste wil ik , een degelijke en stevige , zwarte omafiets.
wil ik graag , 2dehans Gazelle. zonder versnellingen.

belangerijk

ik hou van een stevig gebouwde kwaliteit van een fiets , tegen een stootje kan. en degelijkheid , de onderdelen niet snel kapot gaan.
het Rijcomfort, vindt ik ook belangrijk . dat die lekker rijd en CONVERTABEL , dat die goed op de weg ligt , bij alle snelheden hard en zacht fiesten

foosho
Forum-lid

foosho 17 aug 2008 05:51

Ik zeur niet gauw over niet lopende teksten, spelfouten, grammatica-fouten, onjuiste uitdrukkingen, ontbrekende interpunctie, etc, maar....

Anyway, ik weet niet precies wat je onder goedkoop verstaat, maar als 'die' niet goed zijn koop je toch gewoon een 2dehands?

-divo-
Forum-lid

-divo- 17 aug 2008 17:20

Tja dit is feitelijk meer een forum gericht op specifiek sportieve fietsen (race en mtb zoals je dat ook in de titelbanner hier vind)
"De race en MTB website"

Maar hier heb je toch wat advies waar je wat mee kunt hoop ik:

In het aprilnummer 2006 van de Consumentengids heeft de Consumentenbond twaalf omafietsen aan een test onderworpen.

Als je geen lid bent van de Consumentbond kun je naar een biblioteek gaan en kijken of ze dat nr in het archief hebben. Even een kopietje maken zodat je het thuis rustig nogmaals kunt bekijken. Zo weet je waar je op moet letten bij de aanschaf van zo'n (tweedehands) fiets.
Goedkoop hoeft overigens niet altijd rommel te zijn.

Hier een extract van die test >>

In het aprilnummer 2006 van de Consumentengids heeft de Consumentenbond twaalf omafietsen aan een test onderworpen. De 'Gazelle Toer populair' (zie foto) kreeg met 72 punten de meeste waardering. Deze omafiets werd vooral geprezen om z'n rijcomfort en -eigenschappen. Het Gazellemodel was met een adviesprijs van € 500,- wel de duurste van het stel. Tweede werd in het testoordeel met 70 punten de Gazelle Basic (€ 400,-). De Halfords fiets Limit Classic omafiets 28'' (adviesprijs € 190,-) kreeg met 52 punten de 'kooptip' als 'voordelige keus'.

Redelijk tot goed
Naast bovengenoemde fietsen werden de volgende merken/typen Omafietsen getest: Locomotief Basis (69 punten; € 325,-), Union Climax (69 punten; € 370,-), Batavus Old Dutch, 67 punten; € 400,-), Grandeur Classic (65 punten; € 300,-), Altra Tour (65 punten; € 360,-), Sparta Granny (64 punten; € 400,-), Raleigh Young Mrs Grace (57 punten; € 330,-), Ranger Discovery (53 punten; € 160,- en Avancer Authentic (53 punten; € 280,-).
De conclusie van de test luidt: "De twaalf geteste omafietsen doen het over het algemeen redelijk tot goed. Het rijcomfort en de rijeigenschappen zijn bij sommige fietsen niet zo goed en de uitrusting is soms karig. De constructie en weerbestendigheid is in orde".

-end-

ted038
Forum-lid

ted038 17 aug 2008 17:30

[quote="-Divo-"]Hier een extract van die test >>

De Halfords fiets Limit Classic omafiets 28'' (adviesprijs € 190,-) kreeg met 52 punten de 'kooptip' als 'voordelige keus'.

Redelijk tot goed
Ranger Discovery (53 punten; € 160,-
[/quote]

???????

ranger heeft meer punten EN is goedkoper, blijkbaar betaalt Halfords beter ;)

-divo-
Forum-lid

-divo- 17 aug 2008 18:23

Je moet ook nooit blind van een test uit gaan en zeker niet van een extract van zo'n test zonder te weten hoe men tot conclusies komt. Zo'n test geeft echter wel een goede eerste indicatie.

Ik zette dit dan ook hier neer als startpunt in de informatie zoektocht van de topicopener.

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 17 aug 2008 18:37

Wat is CONVERTABEL? Wil je er ook nog mee varen en vliegen?
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 aug 2008 18:45

[quote="Specliffeddes"]Wat is CONVERTABEL? Wil je er ook nog mee varen en vliegen?[/quote]

Hoi,

Hahahaha...dat vroeg ik me ook al af. De TS wil waarschijnlijk de Oma Fiets kunnen converteren naar een 10 speed racer :D door een klik op de knop.

Maar zoals eerder vermeld is dit een Race/MTB Forum.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

lior63
Forum-lid

lior63 18 aug 2008 10:34

Volgens mij kanje zo'n fiets in Amsterdam wel uit de gracht vissen.
Daar hebben wij op dit forum geen ervaring mee.

Even serieus. Dit is een vraag voor het forum van de Fietsersbond. Dit is de onderkant van de markt, daar zijn wij op dit forum niet echt mee bezig.

bigm
Forum-lid

bigm 18 aug 2008 11:23

als je naar de banner kijkt bovenaan dit forum kan je al zien waar dit forum over gaat ,maar een poging wagen kan je altijd ,met succes zie ik

nickyfietstips
Forum-lid

nickyfietstips 02 nov 2010 00:16

Ik zou een Batavus old dutch nemen, een echte kwaliteits omafiets. Ik heb er zelf ook één, ze fietsen heerlijk en zijn stevig. Het enige minpunt is dat de fiets snel krast. Elke keer als ik mijn fiets plaats op een fietsenrek, krijg ik er weer een kras bij. En omdat dit in verhouding een dure omafiets is, vind ik het zonde.

Je kunt een Old Dutch 2dehands kopen:)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 nov 2010 21:15

[quote="NickyFietsTips"]Ik zou een Batavus old dutch nemen, een echte kwaliteits omafiets. Ik heb er zelf ook één, ze fietsen heerlijk en zijn stevig. Het enige minpunt is dat de fiets snel krast. Elke keer als ik mijn fiets plaats op een fietsenrek, krijg ik er weer een kras bij. En omdat dit in verhouding een dure omafiets is, vind ik het zonde.

Je kunt een Old Dutch 2dehands kopen:)[/quote]

[quote="klimmer"]Omafietsen zijn vooral COMFORTABEL omdat de frames zo slap zijn, meeveren dus, althans de stalen types. Ze zwabberen. Niet mijn voorkeur om zo te moeten fietsen. Ook niet om iemand achterop te nemen. Kans op framebreuk zeker niet denkbeeldig. Er zijn er ook steeds meer in aluminium. Die zijn veel stijver, maar nog altijd niet hard en ONCOMFORTABEL. Goedkoop is duurkoop. Wanneer je je voorstelt jaren op die fiets en probleemloos te fietsen, neem geen Halfords of andere rotzooi, volg Nickyfietstips' advies. De Batavus BUB is beslist een aanrader, ook eenvoudig en met een degelijke bagagedrager kun er ook nog knus met z'n tweeën op fietsen. Maar je moet wel openstaan voor nieuwe vormgeving.
Op je eerste vraag antwoord ik dus: slechte ervaring met goedkope omafietsen.[/quote]

Kijkt er ook iemand naar de datum van laatste reactie op de topic 18-8-2008 :rolleye: !
What makes the boat go faster?

mispoes
Forum-lid

mispoes 02 nov 2010 21:16

Zo, even de swiffert gepakt en het topic afgestoft?
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie