Merk afgeplakt op Oympische Spelen
De Olympische regels schrijven voor dat er alleen een framenaam op het frame mag staan! Op alle andere items niet. Dus ook niet op de velgen.
Grappig is het feit dat er vaak wel een sponsornaam op de zadels vermeld staat.
Maar wordt vooralsnog niets van gezegd en terecht!
Grappig is het feit dat er vaak wel een sponsornaam op de zadels vermeld staat.
Maar wordt vooralsnog niets van gezegd en terecht!
Gerardo
Gerardo schreef:De Olympische regels schrijven voor dat er alleen een framenaam op het frame mag staan! Op alle andere items niet. Dus ook niet op de velgen.
Grappig is het feit dat er vaak wel een sponsornaam op de zadels vermeld staat.
Maar wordt vooralsnog niets van gezegd en terecht!
Als je de Olympische gedachte kent dan is dat niet terecht. Het is natuurlijk mierenneukerij om zo'n kleine naam, maar toch.
Op de Olympische Spelen staat de topsport centraal en moet het aller aller beste uit de sporter gehaald worden. Dit evenement is het enige evenement ter wereld dat niet gecommercialiseerd mag worden en vandaar dus de strikte regels.
Dit omdat sporters nog wel eens de dupe worden van wensen van sponsoren. Om dit tegen te gaan en dus de weg vrij te maken voor de sporters zijn die regels ingevoerd.
Train ze!
Evers schreef:Dit evenement is het enige evenement ter wereld dat niet gecommercialiseerd mag worden
(niet om JOU uit te lachen), maar mag ik even héél verschrikkelijk hard lachen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Scepticus schreef:Evers schreef:Dit evenement is het enige evenement ter wereld dat niet gecommercialiseerd mag worden
(niet om JOU uit te lachen), maar mag ik even héél verschrikkelijk hard lachen?
Tuurlijk mag je dat.. Elk evenement is tot een bepaalde hoogte commercieel. Ook de Olympische spelen. maar bekijk de voetbalwedstrijden vanmiddag eens en vergelijk die eens met een voetbalwedstrijd normaal gesproken.
Kom dan maar eens terug, vertel de verschillen, dan lach ik even hard terug.
Train ze!
De spelen als evenement zijn natuurlijk zo commercieel als maar zijn kan :p
Het idee om de wedstrijden zelf niet te laten beïnvloeden door commerciële (of politieke) belangen snap ik ook wel, maar of dat nou afhangt van het stickertje op je fiets....
Het idee om de wedstrijden zelf niet te laten beïnvloeden door commerciële (of politieke) belangen snap ik ook wel, maar of dat nou afhangt van het stickertje op je fiets....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Scepticus schreef:De spelen als evenement zijn natuurlijk zo commercieel als maar zijn kan :p
Het idee om de wedstrijden zelf niet te laten beïnvloeden door commerciële (of politieke) belangen snap ik ook wel, maar of dat nou afhangt van het stickertje op je fiets....
Vele malen minder als een EK en WK. Reclames rondom een wedstrijd zul je niet tegen komen, sponsoruitingen op de materialen worden zo min mogelijk weer gegeven, dus het evenement zelf is niet zo commercieel als het maar zijn kan.
De bedrijven die zich willen linken met het evenement (zonder de olympische ringen te gebruiken, want dat mag niet) en de partners van het IOC en in Nederlands geval het NOC maken het ER OM HEEN commercieel. De sporters hebben hier geen last van omdat, zoals ik al eerder zei, het evenement zelf in vele mindere maten commercieel is.
Het gaat niet omdat ene stickertje, maar om het geheel. Normaal wordt men doodgegooid met reclameuitingen, hier niet.
Geen reclameborden, geen reclamekaravaan, geen reclamespotjes op de schermen, geen reclame berichten die worden omgeroepen.
Train ze!
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
De olympische spelen is het grootste sportevenement ter wereld en verschrikkelijk commercieël.
Een topsporter heeft totaal geen last van als er een bedrijfsnaam of merk op zijn materiaal of kleding staat. Maar Als je weet dat de zwemmers opeens 's ochtends finales moeten zwemmen (wat ze normaal, al jaren 's middags of 's avonds doen).
En dat alleen omdat de Amerikanen de TV rechten hebben opgekocht, en ervoor hebben gezorgt dat deze 's ochtends kwamen. Dus moesten de zwemmers hun hele ritueel aanpassen voor de commercie.
Commercie is heel belangrijk, want het is de bron van inkomsten van de (top)sporters. Alleen moeten ze wel de kans krijgen om zo goed mogelijk te presteren en niet belemmert worden.
Een topsporter heeft totaal geen last van als er een bedrijfsnaam of merk op zijn materiaal of kleding staat. Maar Als je weet dat de zwemmers opeens 's ochtends finales moeten zwemmen (wat ze normaal, al jaren 's middags of 's avonds doen).
En dat alleen omdat de Amerikanen de TV rechten hebben opgekocht, en ervoor hebben gezorgt dat deze 's ochtends kwamen. Dus moesten de zwemmers hun hele ritueel aanpassen voor de commercie.
Commercie is heel belangrijk, want het is de bron van inkomsten van de (top)sporters. Alleen moeten ze wel de kans krijgen om zo goed mogelijk te presteren en niet belemmert worden.
De regels rond sponsornamen bestaan enkel omdat de officiële sponsors van de spelen zich blauw betalen en niet willen dat allerlei andere merken (vrijwel) gratis in beeld komen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Uiteindelijk zijn die Olympische regels behoorlijk belachelijk, als je 't mij vraagt. En vooral omdat het de sporters NIET ten goede komt. Voor tal van sporten zijn de Olympische Spelen hét belangrijkste sportevent in 4 jaar (in het wielrennen zijn er commercieel interessanter wedstrijden, in het zwemmen bv. niet). Als je dan op je belangrijkste wedstrijd je sponsor niet kan/mag tonen, schiet je daar als sporter een pak geld bij in... meer nog, sommige sporters zien daardoor wellicht de kans verloren gaan om hun sport professioneel te beoefenen!
Neem nu het Belgisch nationaal hockeyteam. Zij worden gesponsord door Volkswagen, maar daar is op de Olympische Spelen niets van te merken. Denk je dan dat VW een extra premie voor kwalificatie voor de OS of voor een bepaald resultaat op de OS zal uitloven? Als het VW-logo op het shirt had mogen staan op de OS, was de sponsoring wellicht aanzienlijk groter geweest! Dit had dus die spelers (momenteel geen professionelen, als ik me niet vergis) en de hockeysport ten goede gekomen...
Idem voor triathlon "olympic distance". Alle world cups en ETU cups het hele jaar door moeten van de ITU (Internat. Triathlon Union) verplicht in nationaal pak, met een beperkte mogelijkheid om 1 sponsor te vermelden. Dit zorgt ervoor dat de "olympic distance" nog veel meer het kleine broertje van de Ironman triathlons wordt. Die OD-triatleten zijn commercieel gewoon niet interessant: hun triathlons krijgen minder aandacht en je ziet ze bovendien nooit met de sponsor rondlopen.
Nog een voorbeeld. Ik vind het schrijnend dat een Kim Gevaert, jaren keihard ondersteund door Nike, op de OS truitjes van Adidas moet dragen omdat die een contract hebben met het BOIC ( Belgisch Olympisch comité ), die voorts bitter weinig voor Gevaert doen. Dit was trouwens de reden dat Kim Clijsters weigerde om naar de OS in Athene te gaan: ode aan Clijsters die het contract met haar sponsor (Fila, meen ik) wou respecteren!!
Het lijkt hierboven wel leuk om de commercialisering van de sport af te breken maar als je 't mij vraagt is dat nu net een zegen voor de sport!
Neem nu het Belgisch nationaal hockeyteam. Zij worden gesponsord door Volkswagen, maar daar is op de Olympische Spelen niets van te merken. Denk je dan dat VW een extra premie voor kwalificatie voor de OS of voor een bepaald resultaat op de OS zal uitloven? Als het VW-logo op het shirt had mogen staan op de OS, was de sponsoring wellicht aanzienlijk groter geweest! Dit had dus die spelers (momenteel geen professionelen, als ik me niet vergis) en de hockeysport ten goede gekomen...
Idem voor triathlon "olympic distance". Alle world cups en ETU cups het hele jaar door moeten van de ITU (Internat. Triathlon Union) verplicht in nationaal pak, met een beperkte mogelijkheid om 1 sponsor te vermelden. Dit zorgt ervoor dat de "olympic distance" nog veel meer het kleine broertje van de Ironman triathlons wordt. Die OD-triatleten zijn commercieel gewoon niet interessant: hun triathlons krijgen minder aandacht en je ziet ze bovendien nooit met de sponsor rondlopen.
Nog een voorbeeld. Ik vind het schrijnend dat een Kim Gevaert, jaren keihard ondersteund door Nike, op de OS truitjes van Adidas moet dragen omdat die een contract hebben met het BOIC ( Belgisch Olympisch comité ), die voorts bitter weinig voor Gevaert doen. Dit was trouwens de reden dat Kim Clijsters weigerde om naar de OS in Athene te gaan: ode aan Clijsters die het contract met haar sponsor (Fila, meen ik) wou respecteren!!
Het lijkt hierboven wel leuk om de commercialisering van de sport af te breken maar als je 't mij vraagt is dat nu net een zegen voor de sport!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Geldt die regel in elke sporttak ? Want ik zie in het zwemmen vb het Speedo-logo wel heel dikwijls verschijnen op een zwemmer:
-paar keer op het pak (borst - benen)
-beide kanten van de badmuts
-10tal keer op de elastiek van het brilletje
-op de glazen van het brilletje
-op het neusstuk van het brilletje
Dat lijken dus een stuk soepelder regels als in het wielrennen
-paar keer op het pak (borst - benen)
-beide kanten van de badmuts
-10tal keer op de elastiek van het brilletje
-op de glazen van het brilletje
-op het neusstuk van het brilletje
Dat lijken dus een stuk soepelder regels als in het wielrennen