Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Van draad naar draadloos

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 12 jun 2008 14:50

Hier is vast al vanalles over geschreven, maar kan met de zoekfunctie het gezochte antwoord niet vinden.

Wil eigenlijk in mijn stalen frame een draadloze carbonvork hebben (wil een tweedehands zoeken, en die zijn toch vnl draadloos).

Is dat nu wel of niet makkelijk voor elkaar te krijgen?

Bij FGG zie je wel fietsen waarbij dat is aangegeven, dus het zou moeten kunnen.

Maar wat moet je daarvoor doen?
- kwam een topic tegen waarbij je de balhoofdbuis gaat vervangen, maar zo ver wil ik niet gaan);
- in een catalogus zag ik een converter, maar die is specifiek voor ultegra.

Alvast bedankt.

Erik
Forum-lid

Erik 13 jun 2008 14:43

Wanneer je een draadloos balhoofdstel monteert is dat geen enkel probleem. Het zit hem nl niet in het frame, maar in he balhoofd.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 13 jun 2008 19:31

je hebt ook adaper ringen waarbij je alleen het schroef gedeelte van het balhoofd vervangt. Ik heb zelf een draarvork vervangen in mn alu frame en wil nu mn oude stalen frame van een draadloze vork gaan voorzien.

Ik heb nog een 1 inch full carbon voorvork liggen

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 14 jun 2008 02:21

Bedankt voor de reacties, dan kan ik daar verder mee.

Als er adapter ringen zijn, dan heeft dat even mijn voorkeur om daar even een tijd mee te rijden. Waar zijn die ringen te koop?

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 20 dec 2008 00:09

Eindelijk de tijd om met eens verder te gaan met de vork-conversie. Als ik de handleiding goed lees, zou dit de goede volgorde van de te gebruiken onderdelen moeten zijn:

[img=http://lh5.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SUwFE ... 010154.jpg]

Waar ik mee zit is de 'aansluiting' op de vorkkroon:

[img=http://lh6.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SUwFV ... 010153.jpg]

Dat gapende gat is het niet helemaal, en de laatste ring ligt niet mooi vlak op de vork. Dat laatste zal wel te verhelpen zijn met wat schuurwerk, maar die kloof, wat moet ik daar nu mee?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 20 dec 2008 00:18

lolbroek. De lager zit omgekeerd op de baseplate :D

(op foto 1 zit de baseplate omgekeerd, maar dat heb je gelukkig nog hersteld).
Dus de vork eruit, lager omkeren, rest laten zitten en klaar ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

perik
Forum-lid

perik 20 dec 2008 00:21

Op het bovenste plaatje zit de baseplate juist verkeerd om. Zit er niet al een oude baseplate op je vork? Volgens mij zien we op de tweede foto namelijk een gemonteerde baseplate met daar bovenop de baseplate behorende bij het balhoofd die verkeerd om zit?

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 20 dec 2008 12:08

Bedankt voor het meekijken, dat is nodig ook! Pas sinds ik aan de slag ben gegaan met doortrappers, ga ik iets verder dan banden plakken/vervangen. Met alle gevolgen van dien :rolleye: .

Gelukkig zit de vork nog niet onder de fiets, dus draaien/wisselen is geen probleem.

Aan de vork zit inderdaad al een baseplate, daar bovenop had ik de baseplate van het balhoofdstel verkeerd om gelegd. Dacht dat het lager op een vlakke ondergrond moest liggen, maar dat moet blijkbaar op een schuine kant.

De baseplate die op de vork zit is te groot voor de cup. Leg ik het lager op de baseplate, dan ligt de cup op de baseplate. De oplossing lijkt me om de ene baseplate te vervangen door de andere. De baseplate op de vork lijkt echter muurvast te zitten (verlijmd?), moet deze in principe echter los zitten?

Als alternatief heb ik nog de ene baseplate op de andere gelegd, in de goeie richting, dan wordt het gat minder, maar het draait wel. Wat er het beste uitziet, is het lager op de baseplate van de vork leggen, en de andere baseplate tussen het lager en de cup. Maar lijkt me geen goeie constructie.

tim95
Forum-lid

tim95 21 dec 2008 14:46

die oude baseplate moet eraf. Dat is de enige goede manier. Hij zit er op geperst en kan er af getikt worden.
Als d\'r maar wielen onder zitten.

drtrppr
Forum-lid

drtrppr 22 dec 2008 12:40

Met wat tikken komt die er nog niet af. Met wat meer slagkacht ook niet. Ben daar maar mee gestopt omdat ik vrees voor de staat van de vork. Nu nog maar proberen met een bankschroef, en anders de zaag erin?

(eclecticos wordt drtrppr, probeer weer wat orde te krijgen in mailboxen met bijbehorende gebruikers).

frigo
Forum-lid

frigo 22 dec 2008 13:14

Bankschroef zou ik niet proberen met een full carbon vork, als je het te strak vastzet heb je grote kans op een barst in je vorkbuis. Ik zou de vork (op zijn kop) op een vlakke ondergrond (werkbank o.i.d.) zetten en met behulp van een stukje hout en een hamer proberen de baseplaat eraf te tikken...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Plaats reactie