Even een " kort" weekend-verslagje van mijn eerste klimervaring, na jaren allen rond om het vrijwel vlakke Zwolle gefietst te hebben.
Ik was dus afgelopen weekend in de Eifel, en wel het gebied vlak onder Aken, met pension in Rurberg dus strak aan de Rursee.
Doel was niet alleen fietsen, maar ook smiddags met familie op stap (zo heb ik naast de hieronder beschreven ritten ook de rursee met de MTB rondgefietst, de kermeter-berg bij Gemund wandelend beklommen en bij een erg mooi wildpark geweest, en uiteraard s'avonds goed gedineerd etc).
In ieder geval : ik had alleen de ochtenden om te fietsen, helaas was de zaterdagochtend te slecht weer om er op uit te trekken, dus bleven er 2 racefiets ritten over.
Ik moet zeggen, ik had voor mezelf wat pittige routes gemaakt en die heb ik gekregen

Donderdagavond heen, dus vrijdagochtend de eerste rit : gepland was een route rond de Rursee, bij elkaar zo'n 1.000 hoogtemeters over 3 grote hellingen verdeeld.

Route begon gelijk met klimmen vanaf Rurberg (wat vreemd genoeg erg laaggelegen aan de Rursee ligt) naar de hoofdweg naar Schmidt , was even lastig om in ritme te komen maar ging nog best eenmaal warm gedraaid.
Foto van uitzicht vanaf " bijna" boven :

Op de hoogvlakte aangekomen en richting Schmidt (goed te zien aan de vele mega-windmolens) stond een beste wind en " vlak" is er ook een relatief begrip

Na Schmidt de afdaling naar Heimbach welke nog best eng was, de eerste keer zo lang op onbekende afdaling met vele (haarspeld)bochten en verder nauwelijks ander verkeer op de weg in dit nationale park.
En zo lang je er over doet om boven te komen, des te sneller ben je beneden en staat de volgende klim alweer klaar, de tweede klim is de Kermeter, met mooie bochten en schitterende vergezichten. (had ik bij de eerste klim nog geen energie voor :rolleye: )
En voor je het weet dender je alweer naar beneden naar Gemund, ondertussen een vrachtwagen inhalend en achterlatend, wat een euforisch gevoel gaf.
Dat deze vrachtwagen me weer voorbij stoof bij de 3de en laatste "grote" beklimming, was dan wel weer iets minder :p
Al met al een mooi ochtend-rondje van 52 km, maar met bijna alleen maar klimmen en dalen best zwaar, " echt" bergop reed ik meestal achter op de 27, af en toe 24 en soms even op 21 (voorblad 34), resulterend in klimsnelheden van 10 a 14 km per uur (... en die lage snelheden, dat is echt wennen, maar hartslagmeter geeft al aan op/rond omslagpunt (± 170) te liggen, dus " mag" geen trap harder :/ )
De 2de racefietsrit was zondag 30-04, de bedoeling was een rondje Monschau, echter heb deze schitterende plaats nooit fietsend bereikt, we moesten op tijd van de kamer af en ik wilde toch wel een beetje gewassen in de auto stappen.

Ook deze route thuis gemaakt onder het mom van " ga mezelf eens een pittig ritje bezorgen, en dat heb ik geweten

Vanaf Rurberg de Rur stroomopwaarts gevolgd, echter is dit dan geen vlakke route, maar een opeenvolging van kleinere gemene kuitenbijters, vooral rond dedenborn zijn de wegen schitterend neergelegd over de plaatselijke helling, met een opeenvolging van haarspeldbochten als gevolg. Iets na Hammer, wilde ik eerst via Widdau over Hofen naar Monschau, dat stuk na Widdau staat bekend als de Widdauer Mauer, de steilste beklimming in de buurt van rond de 2 km aan 15 %, met uitschieters naar 18 %.

"Gelukkig" was deze weg afgesloten, dus toen de omleidingsweg gevolgd, deze was echter ook " 15 % a 2 km :rolleye: Ik heb mijn best gedaan, ben denk ik 500 meter ver gekomen, waarvan de laatste 100 meter zigzaggend over de weg, maar ik moet hierin mijn meerdere erkennen, er zat niet anders op om om te keren

Terug over de zelfde weg, echter wilde toch die dag wel even " echt" geklommen hebben, dus ipv rechtstreeks naar pension, toch even die 250 hoogtemeters geklommen :p Wel geheel op de 34 voor en 27 achter, want had de benen al aardig op van de afgelopen dagen....
En bovenop weer schitterend uitzicht op de rursee, met de veerboot welke de plaatselijke lijnbus vervangt.

Eenmaal weer bij het Pension bleek ik " maar" 36 km gereden te hebben, maar ze voelden aan als 100 km, na al die activiteiten eerder dat weekend

Dus al met al een erg actief weekend gehad

Over zo'n 6/7 weken gaat mijn fietsclub ook fietsen in deze omgeving (vanuit Gemund) en ik wilde ook beetje weten of ik dat wel aankon, maar in theorie denk ik wel klaar te zijn voor dat fietsclub-weekend, zolang we niet "die" beklimming naar Monschau nemen :/

De omgeving was nu al schitterend, kan in de komende tijd alleen maar mooier worden. Was er nog erg rustig, dat zal wel wat drukker (en dus ook gezelliger) worden, zondag was het wel mooi weer en gelijk giga-druk in Rurberg.