achteruitlopend wiel
hallo,ik heb eigenlijk twee vragen,als ik mijn fiets ophang en ik draai de trappers naar links,dus in tegenover gestelde trap beweging, gaat mijn wiel meedraaien,als ik niet meer aan de trappers draai blijft mijn achterwiel nog een tijde in tegenovergestelde draairichting lopen,vraag 1 wat is de oorzaak,en vraag 2 kan dit kwaad,ik vind het zelf nogal vreemd.bijvoorbaat bedankt vr.gr.Ben
-
- Forum-lid
ik ben nog niet zo up to date in de fietstechniek, maar volgens mij is het je freewheel die een beetje weerstand geeft en daardoor dus niet helemaal "free" is .. Of het echt kwaad kan, geen idee, denkt dat dat er een beetje van afhangt hoe "free" het is .. Of er ook echt iets kapot is .. ook geen idee..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Is normaal hoor. In je freewheel zitten een aantal palletjes die aangrijpen als je vooruit trapt en die weggeduwd worden en weer terugschieten als je terugtrapt (het tikkende geluid). Dit wegduwen levert weerstand, zoals hendrikjan al aangeeft, waardoor je wiel bij flink terugtrappen achteruit gaat draaien.