houten fiets (zelfbouw)
Beste medeforumers,
Ik heb in de planning om zelf een fietsframe en vork te fabriceren. Zie de link voor de geometrie waar ik op gekomen ben, ik sta open voor tips voor aanpassingen en dan met name voor de rijeigenschappen. Ik wil de fiets vooral in Limburg gebruiken, dus het gedrag in afdalingen is redelijk belangrijk(misschien een wat te korte wiel basis daarvoor ). Graag hoor ik ook ander uitingen of kritieken op de geometrie. De twee belangrijkste punten zijn denk ik de voorvorkhoek en de wielbasis.
Oja, de tekening is alleen voor de geometrie bedoeld
Gewicht: 65 kilo
Lengte: 177
Gebied : Limburg en enkele vlakke tochten
Rijgedrag: Mag wat nerveuzer zijn als het de bocht snelheid ten goede komt
Gem snelheid, zonder weerstand, alleen, over 50 km: 34km/u
Ik heb in de planning om zelf een fietsframe en vork te fabriceren. Zie de link voor de geometrie waar ik op gekomen ben, ik sta open voor tips voor aanpassingen en dan met name voor de rijeigenschappen. Ik wil de fiets vooral in Limburg gebruiken, dus het gedrag in afdalingen is redelijk belangrijk(misschien een wat te korte wiel basis daarvoor ). Graag hoor ik ook ander uitingen of kritieken op de geometrie. De twee belangrijkste punten zijn denk ik de voorvorkhoek en de wielbasis.
Oja, de tekening is alleen voor de geometrie bedoeld
Gewicht: 65 kilo
Lengte: 177
Gebied : Limburg en enkele vlakke tochten
Rijgedrag: Mag wat nerveuzer zijn als het de bocht snelheid ten goede komt
Gem snelheid, zonder weerstand, alleen, over 50 km: 34km/u
Laatst gewijzigd door bram21 op 21 aug 2011 09:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter
ik denk het wel, ik hoop hem eind dit jaar helemaal virtueel te hebben, en volgend jaar rijdend. Duurt dus nog wel even, maar al het goede komt langzaam. Dus ik zie wel hoe het gaat.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Kijk t af van een goed raceframe. De grote fabrikanten zouden er wel over nagedacht hebben lijkt mij.
stuurhoek 71 graden, zithoek 73 graden, de meest snelle en toch stabiele combinatie en combinatie met de hoogste trapefficientie. Wielbasis is afhankelijk lengte frame, maar met 177 onder de meter.
japie carbon schreef:Kijk t af van een goed raceframe. De grote fabrikanten zouden er wel over nagedacht hebben lijkt mij.
had ik gedaan en toen kwam ik hier dus op uit
@klimmer:
maar het mag dus nog wat agressiever, ik dacht dat dit al redelijk extreem was(tov trek en bmc).
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hier bij even een update van m'n project, ondertussen de vork,achterbrug en zadel pen al klaar. Ik zal nu nog de buizen en de staande vork moeten tekenen en dan kan het eerste model getest en gesimuleerd worden. ik ben vooral benieuwd naar de stijfheid en gewicht. verdere update's komen later
ps de zadelpenhoek klopt nog niet
ps de zadelpenhoek klopt nog niet
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter
http://imageshack.us/photo/my-images/705/plaatjer.png/" onclick="window.open(this.href);return false;
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter
hier bij de eerste echte beelden van de fiets(digitaal), gewicht nu net onder de 3 kilo met een volledig massief frame en voorvork. ben benieuwd wat het uit eindelijk wordt, ik ga binnenkort een paar simulaties uitvoeren en hem dan nog verder optimaliseren. vork los weegt nu 300 gram.
ook nog even de eisen:
vorkgewicht: 400 gram
frame gewicht: 1500 gram
frame maat: 56
wielbasis 1 meter
standaard bemating van balhoofd, wielen, BB en zadel bevestiging.
materiaal: essen
ook nog even de eisen:
vorkgewicht: 400 gram
frame gewicht: 1500 gram
frame maat: 56
wielbasis 1 meter
standaard bemating van balhoofd, wielen, BB en zadel bevestiging.
materiaal: essen
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter