Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Te kleine fiets aangesmeerd door Salden

flipke
Forum-lid

flipke 14 aug 2007 16:36

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een fiets bij Salden in Limbricht. Na rugklachten heb ik mij laten opmeten bij Bullen in Kinrooi. Hieruit bleek dat de fiets die ik gekocht heb, veel te klein was. Ik heb dit kader op aanraden van salden gekozen(ik wou zelf eigenlijk een groter kader). Zij blijven nu bij hoog en bij laag beweren dat de fiets niet te klein is en willen hem dus ook niet terugnemen.
Iemand een voorstel?

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 14 aug 2007 16:45

heb je de resultaten van de test op papier? dan heb je degelijke bewijzen, en als het goed is staat in de paspoort/ ID kaart je lengte van een bepaalde tijd terug, kunnen ze gelijk zien of je gegroeid ben en anders hoeveel ( weet je leeftijd niet). Dan kan je evt. iets proberen, maar die garantie heb je zelfs nog niet,,,

hoeveel maten scheelt het, wat voor kader is het? als Slooping frame is kan je het nog een beetje tegemoet komen met langere stuurpen enzo,,,
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 14 aug 2007 16:49

wat is 'veel te klein'? Gewoon even facts & figures...Dus: hoe groot zou je frame moeten zijn en hoe groot is het nu? + welk merk/model?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

flipke
Forum-lid

flipke 14 aug 2007 16:55

Het is een trek 1500 63cm C/T, 60 C/C.
Ik ben 1m98 en mijn beenlengte is 98,5
Volgens Bullen, Cyclefit(het programma van Salden) en Bikefitting heb je dan een kader 64 C/C nodig.
De zadelpen is te kort, de framelengte is te kort en de stuurpen is te kort afgezaagd zodat het stuur ook niet hoger kan.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2007 17:47

64 C/C bestaat niet, geen enkel merk gaat volgens mij verder dan 66 C/T. Trek maakt 1 van de langste frames met een bovenbuis van 60,4 cm. Ik heb even snel een aantal merken nagelopen (o.a. Jan Janssen, Cannondale, Canyon) daarvan had enkel de Canyon een bovenbuis die wel geteld 1 mm langer was. De andere hadden in de grootste maat allemaal een kortere bovenbuis. De grootste maat Colnago heeft bijv maar een bovenbuis van 59,2 cm.
Zadel kan je zo hoger zetten, desnoods met een iets langere pen, kost je 3 tientjes.
Hoelang is je stuurpen nu? Al 14 cm (wat ik me niet voor kan stellen), zo nee dan kan je er een langere stuurpen opzetten (kost je wederom de kop niet).
Stuurpen is misschien nog om te draaien.

Ik ben wel benieuwd welk merk Bullen wil adviseren als ze deze Trek niet groot genoeg vinden. Salden bashen is wel makkelijk in deze, maar volgens mij hebben ze je echt niet een foute fiets verkocht. Je zegt zelf dat je een grotere had gewild, ik ben bang voor je dat je die alleen niet gaat vinden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 14 aug 2007 17:54

flipke schreef:Ongeveer een jaar geleden kocht ik een fiets bij Salden in Limbricht. Na rugklachten heb ik mij laten opmeten bij Bullen in Kinrooi. Hieruit bleek dat de fiets die ik gekocht heb, veel te klein was. Ik heb dit kader op aanraden van salden gekozen(ik wou zelf eigenlijk een groter kader). Zij blijven nu bij hoog en bij laag beweren dat de fiets niet te klein is en willen hem dus ook niet terugnemen.
Iemand een voorstel?

Als je slim was geweest , had je eerst een meting moeten laten uitvoeren , en daarna pas een fiets kopen. Ik zag dat je een 60 cc had gekocht bij Salden terwijl uit meting blijkt dat je een 64 cc of zelf een 65 cc kan gebruiken( beetje afhankelijk van de bovenbuis lengte). Ook meld je dat je liever een groter kader had gekocht dan deze ......waarom heb je dat dan niet gedaan. Als ik een blauwe auto nieuw wil kopen laat ik me niet afschepen met een gele of groene...Dat is n.l. een voordeel van een nieuwe aankoop , je kan kiezen.

Ik snap ook niet dat je de fiets gekocht heb , en nu na een jaar ga zeuren bij Salden. Als ik Salden was had ik er ook niets aan gedaan ( in iedergeval geen nieuwe geven), zou wel je fiets inruilen tegen een normaal bedrag. je hebt tenslotte 1 jaar al op de fiets gefietst , en er ook " fietsgenot " gehad van deze fiets . Onderdelen slijten enz.
Misschien kan je voorstellen je huidige frame in te ruilen en een nieuw frame wat wel op maat is te kopen bij Salden en dan af te dwingen dat hij de onderdelen overzet voor een superlage prijs.

Mijn eerste racefiets kwam van Hopmans in Bergen op Zoom.... Fiets uitgezocht , en 3 dagen later kon ik hem ophalen ...bleek dat ze ipv een 53 cc een 53 ct hadden klaargemaakt , met de woorden ach dat past ook wel , en ze wilde niet de 53 cc klaarmaken ivm zogenaamde drukte. Ik zei "Prima dan verkoop je dus geen fiets aan mij , en weg was ik ". Toen kon wel opeens de fiets klaargemaakt worden in de gewenste maat.

Affin succes , maar je komt wel een beetje laat na 1 jaar... :/

Grote fiets.
Een groter frame kan wel hoor , kijk maar eens bij de huismerken.

Huissoon - Duell - die maken nog frames authentiek op maat.

Grtz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

flipke
Forum-lid

flipke 14 aug 2007 18:23

Ik rijd op dit ogenblik inderdaad al met een stuurpen van 14 cm

Toen ik mijn fiets ging kopen was ik een complete leek(had ik geweten dat je je kon laten meten had ik dit zeker gedaan) en ik ben met 2 fietsen in mijn hoofd naar Salden vertrokken: Trek 1500 63 en een Koga Miyata Flyer 66. Salden heeft mij gemeten en mij die koga ten stelligste afgeraden en ik heb hun advies gevolgd.
Uit de waarden van die meting(die staan op de factuur) blijkt dat die niet overeenstemmen met de geometrie van de Trek(iets wat ik toen nie wist).
Ik heb hen voorgesteld om de fiets in te ruilen(voor een redelijk bedrag) maar dat was onmogelijk.

De resultaten van de meting bij Bullen sluiten bijna volledig aan bij de geometrie van de Koga. Ik heb bij Bullen nooit over de Koga gesproken en hij verkoopt ook geen fietsen.

Kurt

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2007 18:34

Amclassic-fan schreef:64 C/C bestaat niet, geen enkel merk gaat volgens mij verder dan 66 C/T. Trek maakt 1 van de langste frames met een bovenbuis van 60,4 cm.

Die Koga Flyer heeft in maat 66 een bovenbuis van maar liefst 62 cm! Link
Heeeel erg lang dus.
Maar de 60.4 cm van de Trek mt 63 zou toch ook wel lang genoeg moeten zijn???

Mss ter vergelijking: ik ben 1m97, BBL 96 cm en rijd op een 63 cm Trek 2300, bovenbuis 60.0 cm, stuurpen 13,5 cm, zadelpen zonder setback, en ik zit redelijk gestrekt. Dan kan ik me toch moeilijk voorstellen dat die Trek 1500 voor jou echt extreem veel te klein is....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sharkman
Forum-lid

sharkman 14 aug 2007 22:38

Die trek is wel pas te krijgen, desnoods met een nieuwe vork (hoeft niet de wereld te kosten (ik heb nog een ongezaagde EC70 liggen die je zo over kunt zetten). met een langere zadel en stuurpen laat zich dan een hoop regelen.

flipke
Forum-lid

flipke 14 aug 2007 22:59

Waar ik het vooral moeilijk mee heb, is dat Salden zich in alle mogelijke bochten wringt om niet te moeten toegeven dat de fiets te klein is.
Hun advies: koop maar een langere zadelpen

sharkman
Forum-lid

sharkman 14 aug 2007 23:15

Ik denk dat de fiets op maat te maken is (waarop Salden voor de verandering eens gelijk heeft). Als de fiets al te klein is is dit max 2 cm. De door Bullen opgemeten maten zijn gebaseerd op een ouderwetse meting. Vroegah :-) reed iedereen op te grote frames met 10 cm zadelpen. Dit tijd is geweest en ook een trek kun je met 19 cm zadelpen rijden. Helemaal ideaal wordt het nooit maar de zal de opgementen fiets ook niet zijn.

luna
Forum-lid

luna 15 aug 2007 10:27

bullen heeft mij anders goed opgemeten, heeft mijn fiets perfekt afgesteld, en me juist helemaal niet een groter frame geadviseerd, terwijl elke andere fietsenmaker wel een grotere fiets wilde aansmeren.
blijft natuurlijk vervelend dat je met een kleine fiets zit.
Salden heeft waarschijnlijk de fiets met de meeste winst je aangeraden, zo werkt het nou eenmaal, en je bent als consument mondig genoeg om te zeggen dat je de koga ook wil proberen.

Plaats reactie