I wou dit topic nog net niet "Parlee site" noemen... daar zijn we nog niet aan toe. Maar misschien even voorstellen wat hier vandaag in de bus viel, overigens met dank aan Barry van Bespoke Cycling en Tom van Parlee Cycles.
Ziehier dus m'n nieuwste frame, een Parlee Z4.
Parlee is een Amerikaans fietsenmerk, dat zich specialiseert in carbon frames, ook op maat (niet alleen geometrie, maar ook keuze van buizen, extra verstevigingen waar nodig of gewenst... full custom). Toen Tyler Hamilton voor Giro winst bij CSC ging, reed hij op een Parlee Z1, overspoten als een Look. Het enige nadeel aan Parlee is de prijs: een Z1 zit al gauw aan 5.000 euro (frame los, zonder vork). Deze Z4 wordt verkocht rond de 3.100 euro/frameset.
Ik heb steeds meer van blauw in frames gehouden dan van rood, maar blauw als dit zag ik nog nooit eerder op een frame. Het is zacht en intens tegelijk, contrasteert mooi met het nude carbon van het frame. Én het spuitschema op het frame laat de Parlee volledig tot zijn recht komen: schoonheid in alle eenvoud!
Parlee Z4 komt als enige met een voorvork, een Easton EC90 met Parlee logo's.
Maar de fiets is niet alleen schoonheid... hij is ook hi-tech! Een frame in uni-directional carbon:
Voorts combineert de Z4 de beste technieken van Parlee op 1 frame. Tom van Parlee mailde het mij als volgt: "The front triangle is built as monocoque. The seat tube is a roll-wrapped tube (like on the Z1/2/3). The wishbone is borrowed from the Z2/Z3. The chainstays and bottom bracket are built as a monocoque. The seat lug is compression molded. The parts are then joined by a hybrid bonding/wrapping technique which is very clean. Fiber lay-up, aka schedule is 100% borrowed from the Z3 and individually tuned for each of the five sizes."
Net als bij de Scott Addict die ik onlangs monteerde, zijn ook hier de kabelstops volledig in carbon. Toch vind ik deze mooier, en fijne afgewerkt. Ook dieper en vast om kabels in te steken.
Het bracket combineert op een geheimzinnige manier een massief blok carbon met een elegante lichte vorm. Het geeft de indruk stijf te zijn (en dat beweert Jason van FWB ook)... laten we dat binnenkort dan maar eens proberen als ie opgebouwd staat!
De Z4 is voor intern balhoofd gemaakt, met full carbon balhoofdbuis uiteraard.
De wishbones heeft ie dan weer van de Z2/Z3, heel anders dan de fijne van de Z1.
Alu dropouts vangen de Lightweights (wat zou hier anders in horen?) perfect op.
Het heeft m'n dag gemaakt, dit pakketje.
Over de opbouw heb ik nog enkele twijfels. Ik kan gewoon alle componenten van m'n Kuota KOM hierop overzetten, maar tegelijk wil ik dit frame ook meer recht aandoen... nog even sterk over nadenken dus!
Parlee
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
super mooi frame Casran, alleen een minpuntje vind ik de achterpad, zou hem mooier aan de binnenkant van het frame hebben gevonden.
Geheel Campa zou er mooi op staan, zelfs bidonhouders ervan, met Easton stuur, stuurpen en zadelpen, mede omdat je er al een Easton vork in heb zitten (ookal is dat zo niet te zien aan de logo's), en Parlee ook Amerikaans is,,, of als optie SRAM, omdat dat ook amerikaans is,,, (correct me if i'm wrong)
Geheel Campa zou er mooi op staan, zelfs bidonhouders ervan, met Easton stuur, stuurpen en zadelpen, mede omdat je er al een Easton vork in heb zitten (ookal is dat zo niet te zien aan de logo's), en Parlee ook Amerikaans is,,, of als optie SRAM, omdat dat ook amerikaans is,,, (correct me if i'm wrong)
Wow Casran!! Absoluut 1 van mijn absolute droomfietsen, de Parlee's ...echte kunstwerken. Ik heb al regelmatig zitten kwijlen bij het zien van al dat moois op de site van Parlee.
Je ziet ze zeer zelden, erg smaakvol en ingetogen frame met dito spuitschema.
Dit frame verdient inderdaad absolute top afmontage!!
Succes en veel plezier ermee........zal wel lukken denk ik!
Je ziet ze zeer zelden, erg smaakvol en ingetogen frame met dito spuitschema.
Dit frame verdient inderdaad absolute top afmontage!!
Succes en veel plezier ermee........zal wel lukken denk ik!
Gang is alles!!
bluebird1 schreef:Erg fraai.........maar foto's maken is jou ook wel toevertrouwd, waarvoor hulde!
Op zich niet zo moeilijk hoor. Gewoon juiste locaties kiezen: geen drukke achtergrond, zoals ik hier onlangs die De Rosa Idol tegen de achtergrond van een boekenkast zag gefotografeerd, maar een die het object tot z'n recht laat komen. Plus op je toestel het knoppetje weten staan waardoor hij focust op details als je details fotografeert. En al eens een paar foto's meer nemen dan je effectief post, of bijsnijden...
maus_1990 schreef:super mooi frame Casran, alleen een minpuntje vind ik de achterpad, zou hem mooier aan de binnenkant van het frame hebben gevonden.
Geheel Campa zou er mooi op staan, zelfs bidonhouders ervan, met Easton stuur, stuurpen en zadelpen, mede omdat je er al een Easton vork in heb zitten (ookal is dat zo niet te zien aan de logo's), en Parlee ook Amerikaans is,,, of als optie SRAM, omdat dat ook amerikaans is,,, (correct me if i'm wrong)
Er komt Campa op. Sram laat ik nog even z'n kinderziektes uitzweten.
Ik weet nog niet wat ik met de cranks aanvang: óf klassieke Record 2003 carbon cranks, óf Clavicula's. Qua remhoeven twijfel ik tussen AX Lightness Perseus of Record (al heb ik het niet zo voor die Skeleton's).
Easton zadelpennen met setback stralen niets uit en de logo's vloeken. De stuurpennen met gigantische front caps zijn gewoon lomp: klik hier en schrik van het gebrek aan elegantie, om nog maar van de EC70 te zwijgen. Het merk straalt in die onderdelen gewoon niet de klasse uit om hierop gemonteerd te worden.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Mooi frame,
Ben zelf geen fan van blauw maar da's smaak.
Heb twee jaar terug een parlee voor een kennis opgebouwd (gelakt door "the flame wizzard" ).
Persoonlijk zou ik voor Europees gaan (als ik dan toch de keus heb) en zie niet wat dit frame toevoegt aan een Spin maar het blijft mooi en zeker zeer exclusief.
Ben zelf geen fan van blauw maar da's smaak.
Heb twee jaar terug een parlee voor een kennis opgebouwd (gelakt door "the flame wizzard" ).
Persoonlijk zou ik voor Europees gaan (als ik dan toch de keus heb) en zie niet wat dit frame toevoegt aan een Spin maar het blijft mooi en zeker zeer exclusief.
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Wat een waanzinnig mooi frame met dito kleurstelling. Toen ik op Parlee stuitte via een Engelse site was ik meteen verkocht. Al mijn wisselgeld vanaf nu in een grote pot en een Parlee Z4 in......2050. 't Is wel een prijsje hoor. Maar goed, kan ik de komende decennia eerst het lichaam beteren alvorens in het topsegment te winkelen. Mooie foto's ook!
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
Kijk! Nu gaan we pas echt mooie topics krijgen. Parlee, I'm lovin it. De mooiste frames die op de wereld gemaakt worden. altijd al gevonden en voor mij dan ook de absolute droomfiets. Ook de kleuren zoals hij hier word getoond maakt het watertanden. Schitterend!
Ik zou geen claviula's steken. 2003 record cranks met een hip bracket is zoveel mooier.
Verder volledig record en ax remmetjes. Lightweight's zou ik laten voor wat ze zijn. (of als het dan toch moet hooguit de ventoux) Een klasiek setje staat hier mooier bijvoorbeeld, Reynolds Kom, m5, tune, pillar/dt. Of winium, tune, dt.
Een schmolke stuur, syntace stuurpen en ax zadelpen. Als zadel een slr C64 en je bent vertrokken. Een topfietsje als je het mij vraagt
Ik zou geen claviula's steken. 2003 record cranks met een hip bracket is zoveel mooier.
Verder volledig record en ax remmetjes. Lightweight's zou ik laten voor wat ze zijn. (of als het dan toch moet hooguit de ventoux) Een klasiek setje staat hier mooier bijvoorbeeld, Reynolds Kom, m5, tune, pillar/dt. Of winium, tune, dt.
Een schmolke stuur, syntace stuurpen en ax zadelpen. Als zadel een slr C64 en je bent vertrokken. Een topfietsje als je het mij vraagt
Jemig de pemig, wat heb jij een leven, lijkt me super om constant op de creme de la creme te kunnen fietsen van wat er verkrijgbaar is. Dit is alleen natuurlijk wel even van een andere orde dan wat je tot nog toe hebt gehad.
Lijkt me erglastig om dit frame af te gaan monteren. Hij heeft natuurlijk een enigzins klassiek uiterlijk, dus volledig Campa zou hier mooi op staan. Aan de andere kant horen op zo'n Hi tech frame natuurlijk ook lichte hi tech spullen. Ik denk toch dat ik voor het laatste zou kiezen (Clavicula, AX, Lightweight) en de rest gewoon Record. In ieder geval geen carbon kettingbladen. Uiteraard een Schmole stuur (ik wil nooit meer anders, zit perfect!), Syntace stuurpen en zadelpen is ff de vraag. Ax is wel lekker licht natuurlijk voor een zadelpen, maar ook meteen weer zo'n brok door die setback.
Waarom heb je inderdaad zoals Sharkman eigenlijk ook al zei niet voor Spin gekozen. Ze doen niet onder voor Parlee en ik vind ze zéker zo mooi.
Lijkt me erglastig om dit frame af te gaan monteren. Hij heeft natuurlijk een enigzins klassiek uiterlijk, dus volledig Campa zou hier mooi op staan. Aan de andere kant horen op zo'n Hi tech frame natuurlijk ook lichte hi tech spullen. Ik denk toch dat ik voor het laatste zou kiezen (Clavicula, AX, Lightweight) en de rest gewoon Record. In ieder geval geen carbon kettingbladen. Uiteraard een Schmole stuur (ik wil nooit meer anders, zit perfect!), Syntace stuurpen en zadelpen is ff de vraag. Ax is wel lekker licht natuurlijk voor een zadelpen, maar ook meteen weer zo'n brok door die setback.
Waarom heb je inderdaad zoals Sharkman eigenlijk ook al zei niet voor Spin gekozen. Ze doen niet onder voor Parlee en ik vind ze zéker zo mooi.