hoge carbon velg en wind
Vraagje aan de heren/dames die met hoge carbonvelgen (50mm) rijden.
Zijn zo'n wielen windgevoeliger dan gewone wielen?
Ik kan me haast niet van de indruk ontdoen dat zoiets de stabiliteit van de fiets beïnvloed bij zijwind.
Tot hoeveel beaufort valt er eigenlijk nog te fietsen met hoge velgen (50mm).
4 bft is hier dagelijkse kost, als blijkt dat 4 bft zowat het maximum haalbare is met hoge velgen, dan lijkt deze aankoop mij zinloos.
Daar ik aan 't twijfelen ben over de aanschaf van hoge carbonvelgen had ik graag hierop een antwoord gekregen van degenen die ermee rijden.
Aan cijfertjes allerhande heb ik niets.
Ik woon aan de kust waar het nogal stevig kan waaien, en het altijd meer waait in vergelijking met het binnenland.
Deze vraag lijkt me dan ook gerechtvaardigd alvorens deze investering te doen.
Ik veronderstel dat een klein stukje kassei onderweg geen probleem mag zijn voor zo'n wielen.
Ik overweeg m'n nieuwe fiets met Fulcrum Racing Speed af te monteren.
Zijn zo'n wielen windgevoeliger dan gewone wielen?
Ik kan me haast niet van de indruk ontdoen dat zoiets de stabiliteit van de fiets beïnvloed bij zijwind.
Tot hoeveel beaufort valt er eigenlijk nog te fietsen met hoge velgen (50mm).
4 bft is hier dagelijkse kost, als blijkt dat 4 bft zowat het maximum haalbare is met hoge velgen, dan lijkt deze aankoop mij zinloos.
Daar ik aan 't twijfelen ben over de aanschaf van hoge carbonvelgen had ik graag hierop een antwoord gekregen van degenen die ermee rijden.
Aan cijfertjes allerhande heb ik niets.
Ik woon aan de kust waar het nogal stevig kan waaien, en het altijd meer waait in vergelijking met het binnenland.
Deze vraag lijkt me dan ook gerechtvaardigd alvorens deze investering te doen.
Ik veronderstel dat een klein stukje kassei onderweg geen probleem mag zijn voor zo'n wielen.
Ik overweeg m'n nieuwe fiets met Fulcrum Racing Speed af te monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34
Hoi Max,
Uiteraard zal je wanneer een velg hoger is meer last hebben van eventuele zijwind. Hoe harder de wind hoe meer last je zal hebben van "duwtjes" in je zij. Tot windkracht 5 bij 50mm is dit overigens nog niet enorm storend maar lekker is anders. Zelf heb ik een jaartje op 50mm carbon wielen gereden maar moet eerlijk zeggen dat ik mijn huidige 38mm lekkerder en zekerder vind rijden. Zeker een stuk minder last van de zijwind en dat merk je dan vooral in afdalingen bij +60kmpu. Elk zwabbertje kan er dan één teveel zijn....
Uiteraard zal je wanneer een velg hoger is meer last hebben van eventuele zijwind. Hoe harder de wind hoe meer last je zal hebben van "duwtjes" in je zij. Tot windkracht 5 bij 50mm is dit overigens nog niet enorm storend maar lekker is anders. Zelf heb ik een jaartje op 50mm carbon wielen gereden maar moet eerlijk zeggen dat ik mijn huidige 38mm lekkerder en zekerder vind rijden. Zeker een stuk minder last van de zijwind en dat merk je dan vooral in afdalingen bij +60kmpu. Elk zwabbertje kan er dan één teveel zijn....
Quote: Origineel geplaatst door Carbonfreaks op 29 Maart 2007
Zeker een stuk minder last van de zijwind en dat merk je dan vooral in afdalingen bij +60kmpu. Elk zwabbertje kan er dan één teveel zijn....
Dat lijkt mij inderdaad eigenlijk belangrijker.... als je gewoon met 30 over de dijk rijdt is een beetje wind niet zo snel een probleem, maar als je met 70 een berg af zeilt (en ondertussen ook nog probeert te herstellen / eten etc) kan een onverwachte windvlaag uit een zijdal wél een groot probleem zijn.
Zeker een stuk minder last van de zijwind en dat merk je dan vooral in afdalingen bij +60kmpu. Elk zwabbertje kan er dan één teveel zijn....
Dat lijkt mij inderdaad eigenlijk belangrijker.... als je gewoon met 30 over de dijk rijdt is een beetje wind niet zo snel een probleem, maar als je met 70 een berg af zeilt (en ondertussen ook nog probeert te herstellen / eten etc) kan een onverwachte windvlaag uit een zijdal wél een groot probleem zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
He max8450, ik woon in oostende dus jij en ik hebben met datzelfde briesje te maken. Zelf heb ik 38's en last ondervind ik niet. Ik vraag me vooral af wat je gewicht is? Wn je maar 55kg weegt en met 50'igers gaat rijden hier in de polder dan kan ik er wel inkomen dat je wegwaaid. Wn je 'gemiddeld' gebouwd ben lijkt het me niet dat je problemen zult ondervinden. --> nu, ik mag eigenijk niets zeggen want ik heb geen 50'igers . Maar ik ken het briesje en dat valt wel mee hoor.
Spaken zijn zo mogelijk een nog grotere storende faktor bij harde wind. Platte spaken (Cosmic Carbone of Lightweight) maken deze wielen boven ca. wiindkracht 5 gewoon onrijdbaar.
Overigens geld dit voornamelijk voor het voorwiel. Door een lager voorwiel te steken kun je vervolgens makkelijk tot winkracht 8 met dze combi doorrijden.
Overigens geld dit voornamelijk voor het voorwiel. Door een lager voorwiel te steken kun je vervolgens makkelijk tot winkracht 8 met dze combi doorrijden.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 30 Maart 2007
Spaken zijn zo mogelijk een nog grotere storende faktor bij harde wind. Platte spaken (Cosmic Carbone of Lightweight) maken deze wielen boven ca. wiindkracht 5 gewoon onrijdbaar.
Overigens geld dit voornamelijk voor het voorwiel. Door een lager voorwiel te steken kun je vervolgens makkelijk tot winkracht 8 met dze combi doorrijden.
Die indruk heb ik ook. Met Bora's in mijn fiets (oude type) heb ik meer last van zijwind dan met de XentiS Mark 1 (die ietsje lager zijn). Met de Xentissen rijd ik zelfs nog als het heel hard waait, de Bora's gaan al veel eerder uit de fiets.
Spaken zijn zo mogelijk een nog grotere storende faktor bij harde wind. Platte spaken (Cosmic Carbone of Lightweight) maken deze wielen boven ca. wiindkracht 5 gewoon onrijdbaar.
Overigens geld dit voornamelijk voor het voorwiel. Door een lager voorwiel te steken kun je vervolgens makkelijk tot winkracht 8 met dze combi doorrijden.
Die indruk heb ik ook. Met Bora's in mijn fiets (oude type) heb ik meer last van zijwind dan met de XentiS Mark 1 (die ietsje lager zijn). Met de Xentissen rijd ik zelfs nog als het heel hard waait, de Bora's gaan al veel eerder uit de fiets.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
ik heb met m'n Eurussen (2006) ook wel wat meer last van zijwind dat met m'n cpx33's, zitten van die platte alu spaken in. De velgen zijn geeneens zo hoog. Af en toe maak ik toch wel een flinke slinger bij een windvlaag.
Dus ja, neem ook mee wat voor spaken erin zitten. Kun je anders niet eens proefrijden ofzo, of heb je vrienden die met zulke wielen rijden?
Dus ja, neem ook mee wat voor spaken erin zitten. Kun je anders niet eens proefrijden ofzo, of heb je vrienden die met zulke wielen rijden?
Ik woon ook aan de kust en met 4 beaufort gaan bij mij de Lightweights en Bora's er zeker uit.
Voornamelijk het voorwiel zorgt voor problemen,vooral bij windstoten.
De fiets zwiept dan makkelijk tot over de helft van de rijweg (als je hem al kan houden bij echte rukwinden), wat toch iets te gevaarlijk is zowel op training als in de race.
Meestal rijd ik dan met een combinatie van een Hyperon voor en een Bora achter. Voor de kust een heel geschikte set !
Mvg,
Cristallo
Voornamelijk het voorwiel zorgt voor problemen,vooral bij windstoten.
De fiets zwiept dan makkelijk tot over de helft van de rijweg (als je hem al kan houden bij echte rukwinden), wat toch iets te gevaarlijk is zowel op training als in de race.
Meestal rijd ik dan met een combinatie van een Hyperon voor en een Bora achter. Voor de kust een heel geschikte set !
Mvg,
Cristallo
ik heb cosmics en fulcrums(die heb ik alleen nog niet kunnen testen jmmr genoeg) maar me cosmics vind k ook wel gaan , je hebt wel eens last van zijwind maar ik ben het eigelijk gewend en in een wedstrijd rijd ik er eigelijk altijd mee, en nu train ik erop, en ben wel wat wind gewend want ik woon in zeeland:)
Bedankt allen voor de info.
Ik heb besloten de hoge carbon velgen toch niet te kopen.
Aangezien ik toch geen wedstrijden rij (voordeel pas vanaf 40km/u las ik ergens) en 4 beaufort hier in de niet-zomermaanden de standaard is, vind ik de meerkost niet te verantwoorden (dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk).
Ook de schrik een eventuele breuk in het wiel te hebben boezemt me angst in (putten in het Belgische wegdek).
Ik ga een setje Fulcrum Racing 1 bestellen voor op de nieuwe fiets.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat indien ik het me finacieel gemakkelijker kon veroorloven, ik het wel gedaan had. Maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Ik heb besloten de hoge carbon velgen toch niet te kopen.
Aangezien ik toch geen wedstrijden rij (voordeel pas vanaf 40km/u las ik ergens) en 4 beaufort hier in de niet-zomermaanden de standaard is, vind ik de meerkost niet te verantwoorden (dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk).
Ook de schrik een eventuele breuk in het wiel te hebben boezemt me angst in (putten in het Belgische wegdek).
Ik ga een setje Fulcrum Racing 1 bestellen voor op de nieuwe fiets.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat indien ik het me finacieel gemakkelijker kon veroorloven, ik het wel gedaan had. Maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Quoten: Origineel geplaatst door max8450 op 30 Maart 2007
Bedankt allen voor de info.Ik heb besloten de hoge carbon velgen toch niet te kopen.Aangezien ik toch geen wedstrijden rij (voordeel pas vanaf 40km/u las ik ergens) en 4 beaufort hier in de niet-zomermaanden de standaard is, vind ik de meerkost niet te verantwoorden (dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk).Ook de schrik een eventuele breuk in het wiel te hebben boezemt me angst in (putten in het Belgische wegdek).Ik ga een setje Fulcrum Racing 1 bestellen voor op de nieuwe fiets.De eerlijkheid gebied me te zeggen dat indien ik het me finacieel gemakkelijker kon veroorloven, ik het wel gedaan had. Maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Hoi,
Ten eerste ondervind ik dat je aan de kust, ik rij regelmatig in de Westhoek, wanneer je eenmaal een kilometer of 5 landinwaarts bent, niet zo bijzonder veel last hebt van de wind.
Ten tweede weet ik uit ervaring dat je met die molenwieken van spaken zoals in de Racing ne, Ksyrim en 06 Eurussen meer last hebt van (voornamelijk)zijwind dan met zeg maar een 38 a 45 mm hoge carbonvelg met minder geprofileerde spaken a la Sapim CX-Ray.
Voor ongeveer de prijs van de Fulcrums heb je bij Corima al de Aero trouwens die ook nog eens lichter is (tubeversie althans).
Als ik het voor het zeggen had ging ik voor de hoge velgen_die breken zeker niet sneller dan een lager profiel wiel, wel integendeel_ en tikte ik ergens een laag profiel voorwiel op de kop voor als het echt serieus waait en je per se toch wil trainen.
Ciao,
Bedankt allen voor de info.Ik heb besloten de hoge carbon velgen toch niet te kopen.Aangezien ik toch geen wedstrijden rij (voordeel pas vanaf 40km/u las ik ergens) en 4 beaufort hier in de niet-zomermaanden de standaard is, vind ik de meerkost niet te verantwoorden (dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk).Ook de schrik een eventuele breuk in het wiel te hebben boezemt me angst in (putten in het Belgische wegdek).Ik ga een setje Fulcrum Racing 1 bestellen voor op de nieuwe fiets.De eerlijkheid gebied me te zeggen dat indien ik het me finacieel gemakkelijker kon veroorloven, ik het wel gedaan had. Maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Hoi,
Ten eerste ondervind ik dat je aan de kust, ik rij regelmatig in de Westhoek, wanneer je eenmaal een kilometer of 5 landinwaarts bent, niet zo bijzonder veel last hebt van de wind.
Ten tweede weet ik uit ervaring dat je met die molenwieken van spaken zoals in de Racing ne, Ksyrim en 06 Eurussen meer last hebt van (voornamelijk)zijwind dan met zeg maar een 38 a 45 mm hoge carbonvelg met minder geprofileerde spaken a la Sapim CX-Ray.
Voor ongeveer de prijs van de Fulcrums heb je bij Corima al de Aero trouwens die ook nog eens lichter is (tubeversie althans).
Als ik het voor het zeggen had ging ik voor de hoge velgen_die breken zeker niet sneller dan een lager profiel wiel, wel integendeel_ en tikte ik ergens een laag profiel voorwiel op de kop voor als het echt serieus waait en je per se toch wil trainen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...