Is er iemand in de omgeving Gemert die het leuk vindt een niet technisch iemand eea bij te brengen over fietsreparaties/vervangen van onderdelen ed.
Ik zou het nl niet alleen praktisch maar ook leuk vinden de afstellingen/reparaties op en aan mijn fiets(en) zelf te kunnen doen.
Fietstechniek leren
Ik zou gewoon lekker zelf aan de slag gaan. Begin eens met stukje bij beetje je fiets te demonteren, ook al is het alleen maar om alles even goed schoon te maken. Zo ben ik begonnen in iedergeval, en dan merk je hoe makkelijk dat gaat, en dan haal je de volgende keer er weer wat meer af. Begin gewoon eens met de wielen en de ketting eraf te halen bijvoorbeeld.
Ook op youtube staan goede (en ook hele slechte) filmpjes van wat je maar wil weten over je fiets. Het is even zoeken, maar op internet kun je echt alles vinden over sleutelen aan je fiets.
Ik haal nu mijn fiets van top tot teen uit elkaar, en ook weer in elkaar, terwijl ik een jaartje geleden nog helemaal niets zelf aan mijn fiets deed. Als je ergens niet uitkomt, of iets niet goed krijgt dan kun je altijd nog naar de fietsenmaker gaan immers.
Het geeft echt een goed gevoel als je zelf je fiets kan onderhouden en repareren.
Ook op youtube staan goede (en ook hele slechte) filmpjes van wat je maar wil weten over je fiets. Het is even zoeken, maar op internet kun je echt alles vinden over sleutelen aan je fiets.
Ik haal nu mijn fiets van top tot teen uit elkaar, en ook weer in elkaar, terwijl ik een jaartje geleden nog helemaal niets zelf aan mijn fiets deed. Als je ergens niet uitkomt, of iets niet goed krijgt dan kun je altijd nog naar de fietsenmaker gaan immers.
Het geeft echt een goed gevoel als je zelf je fiets kan onderhouden en repareren.
1. koop het big blue book of bicycle repair. is een heel goed gedocumenteerd werk, waar bijna alle basics uitgebreid en met foto's in beschreven staan. snap je hier helemaal niets van, niet door naar stap 2, anders:
2. koop basic gereedschappen (inbussen, kniptang, kettingpons, cassette afnemer) bij een goede fietsenmaker en vertel welke onderdelen je hebt zodat je het juiste en geschikte gereedschap meekrijgt
3. begin met wisselen remblokken, cassette, ketting, kabels en stuurlint, zadel
4. afstellen remmen
5. afstellen derailleurs
je zult vast wel wat verkeerd doen, maar veel kan er nu ook weer niet kapot
er staan op het forum genoeg tips en tricks
je mag gerust eens langskomen als ik een fiets afmonteer (nijmegen), ben geen fietsenmaker, maar doe al het onderhoud waar ik gereedschap voor heb, zelf.
2. koop basic gereedschappen (inbussen, kniptang, kettingpons, cassette afnemer) bij een goede fietsenmaker en vertel welke onderdelen je hebt zodat je het juiste en geschikte gereedschap meekrijgt
3. begin met wisselen remblokken, cassette, ketting, kabels en stuurlint, zadel
4. afstellen remmen
5. afstellen derailleurs
je zult vast wel wat verkeerd doen, maar veel kan er nu ook weer niet kapot
er staan op het forum genoeg tips en tricks
je mag gerust eens langskomen als ik een fiets afmonteer (nijmegen), ben geen fietsenmaker, maar doe al het onderhoud waar ik gereedschap voor heb, zelf.
ik me zelf nu ook alles aan het leren en zoals sommige zeggen idd als het niet lukt en je zit echt totaal in de rats de FM kan je ook nog altijd helpen natuurlijk.. maar meeste dingen zijn echt wel logisch in elkaar gezet en ja alles wat je uit elkaar haalt mooi documenteren en dan is het terug in elkaar steken normaal een fluitje van een cent.
Ik heb het ook beetje bij beetje geleerd. Als ik tegen problemen liep, zocht ik op internet en op dit forum. Doorgaans kom je er dan wel uit. Bij enige twijfel, kun je het altijd nog even laten controleren bij een fietsenzaak.
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1
-
- Forum-lid
Dan zijn de fietsenmakers in Nederland veel simpatieker dan hier in vlaanderen. Ik deed eens een shifter binnen die ik gedeeltelijk uit elkaar had gehaald en kreeg serieus onder mijn voeten. Is dan nog de sponsor van de wielertoeristenclub waarvan ik lid ben en 8000 km per jaar reklame voor maak. Heb ondertussen avondschool gevolgd en ben gediplomeerd fietshersteller.
Doe nu alles zelf en koop waar het goedkoopst is maar niet bij die onvriendelijke heer.
Doe nu alles zelf en koop waar het goedkoopst is maar niet bij die onvriendelijke heer.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?