Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Scheurende wielen

juul
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 okt 2006 12:56

juul 08 dec 2006 08:51

Er wordt verteld dat carbon wielen voor draadbandjes niet aan te raden zijn, omdat ze op een gegeven moment kunnen gaan scheuren. Wie heeft het daadwerkelijk meegemaakt dat zijn setje campa hyperons voor draadbandjes in een afdaling zijn gescheurd of wie heeft bijvoorbeeld zijn vriend langs de weg zien staan, omdat zijn setje corima winiums voor draadbandjes gescheurd waren?
 
 

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 08 dec 2006 10:11

Ik vraag me ook af wat er gebeurt met een carbonvelg als je lek rijdt en met de velg over het wegdek schuurt. Aluminium beschadigt iets maar dat kan je bijschuren. Carbon scheurt of breekt denk ik. Ik heb er echter geen ervaring mee.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

alhambra
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:07

alhambra 08 dec 2006 20:14

Ik heb een paar ZIPP 404 wielen waarbij ik reeds eenmaal een gescheurde achtervelg heb gehad. Mijn gewicht is 63 kilo dus daar kan het niet aan liggen. Wel zijn de wielen gevoelig voor de spaakspanning. Als er eenmaal een slag in zit zal deze behoudzaam eruit gehaald moeten worden.
Verder absolute top-wielen!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 08 dec 2006 21:05

Hoi,
Die vol crabonnen draadvelgen scheuren alleen als he de restricties niet naleeft:
8 bar maximale bandenspanning, voor zover ik weet voor zowel Winium als Hyperon.
Daarnaast ga je als je lekrijdt de velgrand net zo afschuren en beschadigen als bij een alu rand.
Die Zipp klanten zijn naar mijn gevoel mensen met zware masochistische neigingen of ze maken zichzelf graag wat wijs....Soit, daar gaat het hier eigenlijk niet over.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 09 dec 2006 09:19

In het algemeen worden tubes aangeraden wn je een carbonset koopt. Ik las hier, dat het vooral te maken heeft met het 'gevaar' bij het remmen. Neem een carbondraadbandvelg, heeft de zelfde structuur als een aluvelg. Alleen zou die carbonvelg wel eens durven meegeven/meeveren wn je remt. In tegenstelling tot een tubevelg.Als je het niet verstaat, sr voor de crap-uitleg. Mss kan iemand het beter verwoorden.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 dec 2006 01:23

Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 09 December 2006

In het algemeen worden tubes aangeraden wn je een carbonset koopt. Ik las hier, dat het vooral te maken heeft met het 'gevaar' bij het remmen. Neem een carbondraadbandvelg, heeft de zelfde structuur als een aluvelg. Alleen zou die carbonvelg wel eens durven meegeven/meeveren wn je remt. In tegenstelling tot een tubevelg.Als je het niet verstaat, sr voor de crap-uitleg. Mss kan iemand het beter verwoorden.


Hoi,
De tegendruk die op de velg staat is gelijk aan de bandendruk dus da's voor een aluvelg net hetzelfde.
Waar wel moet worden op gelet is dat carbon niet zo goed warmte geleid als metaal dus zeker geen latexbibas gebruiken want die zouden kunnen ontploffen. Daar waarschuwen zowel Corima als Campagnolo ook duidelijk voor.
Blijft dus de vraag wat je aan die carbonvelgen voor draadbanden hebt? Enkel een boel nadelen die je bij de tube versie niet hebt dus....
Als je dan toch met een paar nadelen wil leven kan je beter voor een Cosmic Carton of een Hedje kiezen.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

juul
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 okt 2006 12:56

juul 11 dec 2006 09:48

Maar is het juist niet zo, doordat carbon de warmte niet voldoende kan geleiden, het carbon zo heet wordt en bijvoorbeeld in lange afdalingen, het carbon kan gaan scheuren? Of is het daar toch voldoende sterk voor?

alhambra
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:07

alhambra 11 dec 2006 13:43

Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 08 December 2006
Hoi,Die vol crabonnen draadvelgen scheuren alleen als he de restricties niet naleeft:8 bar maximale bandenspanning, voor zover ik weet voor zowel Winium als Hyperon.Daarnaast ga je als je lekrijdt de velgrand net zo afschuren en beschadigen als bij een alu rand.Die Zipp klanten zijn naar mijn gevoel mensen met zware masochistische neigingen of ze maken zichzelf graag wat wijs....Soit, daar gaat het hier eigenlijk niet over.Ciao,


Zelf nooit op zulke wielen gereden?
Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1644
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 11 dec 2006 13:57

Quoten: Origineel geplaatst door Alhambra op 11 December 2006


 Zelf nooit op zulke wielen gereden? Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.

Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 dec 2006 14:47

Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 11 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Alhambra op 11 December 2006


 Zelf nooit op zulke wielen gereden? Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.

Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?


Hoi,
Uiteraard.
Dus daar gaat het hier dus niet om, da's een ander indianenverhaal...
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 dec 2006 14:55

Quoten: Origineel geplaatst door juul op 11 December 2006

Maar is het juist niet zo, doordat carbon de warmte niet voldoende kan geleiden, het carbon zo heet wordt en bijvoorbeeld in lange afdalingen, het carbon kan gaan scheuren? Of is het daar toch voldoende sterk voor?


Hoi,
Daar heb ik in alle geval nog nooit van gehoord maar het is niet ondenkbaar dat het zich zou voordoen als de bandendruk een stuk over de 8 bar gaat stijgen door en buitentemperatuur en langdurig slepend afremmen, b.v....
Ik weet wel dat ze bij Corima daar zeer zwaar op worden getest maar da's dan ook alles wat ik je daarover kan vertellen.
Bij velgen uit carbon en een ingezette alu remrand is het gevaar op loskomen en/of vervormen van die rand nog veel groter en dat komt dan ook vrij vaak voor.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

alhambra
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:07

alhambra 11 dec 2006 17:05

Quote: Origineel geplaatst door wezep op 11 December 2006
Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?


Gelukkig wel...........

Plaats reactie