Scheurende wielen
Er wordt verteld dat carbon wielen voor draadbandjes niet aan te raden zijn, omdat ze op een gegeven moment kunnen gaan scheuren. Wie heeft het daadwerkelijk meegemaakt dat zijn setje campa hyperons voor draadbandjes in een afdaling zijn gescheurd of wie heeft bijvoorbeeld zijn vriend langs de weg zien staan, omdat zijn setje corima winiums voor draadbandjes gescheurd waren?
Ik vraag me ook af wat er gebeurt met een carbonvelg als je lek rijdt en met de velg over het wegdek schuurt. Aluminium beschadigt iets maar dat kan je bijschuren. Carbon scheurt of breekt denk ik. Ik heb er echter geen ervaring mee.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Ik heb een paar ZIPP 404 wielen waarbij ik reeds eenmaal een gescheurde achtervelg heb gehad. Mijn gewicht is 63 kilo dus daar kan het niet aan liggen. Wel zijn de wielen gevoelig voor de spaakspanning. Als er eenmaal een slag in zit zal deze behoudzaam eruit gehaald moeten worden.
Verder absolute top-wielen!
Verder absolute top-wielen!
Hoi,
Die vol crabonnen draadvelgen scheuren alleen als he de restricties niet naleeft:
8 bar maximale bandenspanning, voor zover ik weet voor zowel Winium als Hyperon.
Daarnaast ga je als je lekrijdt de velgrand net zo afschuren en beschadigen als bij een alu rand.
Die Zipp klanten zijn naar mijn gevoel mensen met zware masochistische neigingen of ze maken zichzelf graag wat wijs....Soit, daar gaat het hier eigenlijk niet over.
Ciao,
Die vol crabonnen draadvelgen scheuren alleen als he de restricties niet naleeft:
8 bar maximale bandenspanning, voor zover ik weet voor zowel Winium als Hyperon.
Daarnaast ga je als je lekrijdt de velgrand net zo afschuren en beschadigen als bij een alu rand.
Die Zipp klanten zijn naar mijn gevoel mensen met zware masochistische neigingen of ze maken zichzelf graag wat wijs....Soit, daar gaat het hier eigenlijk niet over.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
In het algemeen worden tubes aangeraden wn je een carbonset koopt. Ik las hier, dat het vooral te maken heeft met het 'gevaar' bij het remmen. Neem een carbondraadbandvelg, heeft de zelfde structuur als een aluvelg. Alleen zou die carbonvelg wel eens durven meegeven/meeveren wn je remt. In tegenstelling tot een tubevelg.Als je het niet verstaat, sr voor de crap-uitleg. Mss kan iemand het beter verwoorden.
Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 09 December 2006
In het algemeen worden tubes aangeraden wn je een carbonset koopt. Ik las hier, dat het vooral te maken heeft met het 'gevaar' bij het remmen. Neem een carbondraadbandvelg, heeft de zelfde structuur als een aluvelg. Alleen zou die carbonvelg wel eens durven meegeven/meeveren wn je remt. In tegenstelling tot een tubevelg.Als je het niet verstaat, sr voor de crap-uitleg. Mss kan iemand het beter verwoorden.
Hoi,
De tegendruk die op de velg staat is gelijk aan de bandendruk dus da's voor een aluvelg net hetzelfde.
Waar wel moet worden op gelet is dat carbon niet zo goed warmte geleid als metaal dus zeker geen latexbibas gebruiken want die zouden kunnen ontploffen. Daar waarschuwen zowel Corima als Campagnolo ook duidelijk voor.
Blijft dus de vraag wat je aan die carbonvelgen voor draadbanden hebt? Enkel een boel nadelen die je bij de tube versie niet hebt dus....
Als je dan toch met een paar nadelen wil leven kan je beter voor een Cosmic Carton of een Hedje kiezen.
Ciao,
In het algemeen worden tubes aangeraden wn je een carbonset koopt. Ik las hier, dat het vooral te maken heeft met het 'gevaar' bij het remmen. Neem een carbondraadbandvelg, heeft de zelfde structuur als een aluvelg. Alleen zou die carbonvelg wel eens durven meegeven/meeveren wn je remt. In tegenstelling tot een tubevelg.Als je het niet verstaat, sr voor de crap-uitleg. Mss kan iemand het beter verwoorden.
Hoi,
De tegendruk die op de velg staat is gelijk aan de bandendruk dus da's voor een aluvelg net hetzelfde.
Waar wel moet worden op gelet is dat carbon niet zo goed warmte geleid als metaal dus zeker geen latexbibas gebruiken want die zouden kunnen ontploffen. Daar waarschuwen zowel Corima als Campagnolo ook duidelijk voor.
Blijft dus de vraag wat je aan die carbonvelgen voor draadbanden hebt? Enkel een boel nadelen die je bij de tube versie niet hebt dus....
Als je dan toch met een paar nadelen wil leven kan je beter voor een Cosmic Carton of een Hedje kiezen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 08 December 2006
Hoi,Die vol crabonnen draadvelgen scheuren alleen als he de restricties niet naleeft:8 bar maximale bandenspanning, voor zover ik weet voor zowel Winium als Hyperon.Daarnaast ga je als je lekrijdt de velgrand net zo afschuren en beschadigen als bij een alu rand.Die Zipp klanten zijn naar mijn gevoel mensen met zware masochistische neigingen of ze maken zichzelf graag wat wijs....Soit, daar gaat het hier eigenlijk niet over.Ciao,
Zelf nooit op zulke wielen gereden?
Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.
Hoi,Die vol crabonnen draadvelgen scheuren alleen als he de restricties niet naleeft:8 bar maximale bandenspanning, voor zover ik weet voor zowel Winium als Hyperon.Daarnaast ga je als je lekrijdt de velgrand net zo afschuren en beschadigen als bij een alu rand.Die Zipp klanten zijn naar mijn gevoel mensen met zware masochistische neigingen of ze maken zichzelf graag wat wijs....Soit, daar gaat het hier eigenlijk niet over.Ciao,
Zelf nooit op zulke wielen gereden?
Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.
Quoten: Origineel geplaatst door Alhambra op 11 December 2006
Zelf nooit op zulke wielen gereden? Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.
Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?
Zelf nooit op zulke wielen gereden? Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.
Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 11 December 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Alhambra op 11 December 2006
Zelf nooit op zulke wielen gereden? Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.
Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?
Hoi,
Uiteraard.
Dus daar gaat het hier dus niet om, da's een ander indianenverhaal...
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door Alhambra op 11 December 2006
Zelf nooit op zulke wielen gereden? Ik rijd al jaren met de 404 wielen zonder noemenswaardige problemen. Inclusief latex binnenbanden. Nooit ontploft o.i.d. Veel indianen verhalen en small minds als je het mij vraagt.
Maar heeft een Zipp 404 draaduitvoering niet aluminium velgranden?
Hoi,
Uiteraard.
Dus daar gaat het hier dus niet om, da's een ander indianenverhaal...
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door juul op 11 December 2006
Maar is het juist niet zo, doordat carbon de warmte niet voldoende kan geleiden, het carbon zo heet wordt en bijvoorbeeld in lange afdalingen, het carbon kan gaan scheuren? Of is het daar toch voldoende sterk voor?
Hoi,
Daar heb ik in alle geval nog nooit van gehoord maar het is niet ondenkbaar dat het zich zou voordoen als de bandendruk een stuk over de 8 bar gaat stijgen door en buitentemperatuur en langdurig slepend afremmen, b.v....
Ik weet wel dat ze bij Corima daar zeer zwaar op worden getest maar da's dan ook alles wat ik je daarover kan vertellen.
Bij velgen uit carbon en een ingezette alu remrand is het gevaar op loskomen en/of vervormen van die rand nog veel groter en dat komt dan ook vrij vaak voor.
Ciao,
Maar is het juist niet zo, doordat carbon de warmte niet voldoende kan geleiden, het carbon zo heet wordt en bijvoorbeeld in lange afdalingen, het carbon kan gaan scheuren? Of is het daar toch voldoende sterk voor?
Hoi,
Daar heb ik in alle geval nog nooit van gehoord maar het is niet ondenkbaar dat het zich zou voordoen als de bandendruk een stuk over de 8 bar gaat stijgen door en buitentemperatuur en langdurig slepend afremmen, b.v....
Ik weet wel dat ze bij Corima daar zeer zwaar op worden getest maar da's dan ook alles wat ik je daarover kan vertellen.
Bij velgen uit carbon en een ingezette alu remrand is het gevaar op loskomen en/of vervormen van die rand nog veel groter en dat komt dan ook vrij vaak voor.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...