Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

scott cr1 of addict

janvdl
Forum-lid

janvdl 14 okt 2006 17:13

Welk frame denken jullie dat het best geschikt is om mee te koersen, de cr1 (880gr) of de addict (790gr). Ik heb al een seizoen op de cr1 gekoerst. grtz

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 14 okt 2006 17:32

Allebei perfecte frames natuurlijk. De Addict is iets aggressiever van geometrie; heeft nl. een iets kortere balhoofdbuis, iets langere bovenbuis en iets minder steile zitbuis (meer "setback" zadel). Dus de Addict is bedoeld als pure wedstrijdfiets, dus in dat licht... Al wel gehoord dat hij in eerste instantie alleen zonder ISP komt, later volgend jaar pas met ISP. Dus dan mis je wel wat extra gewichtswinst (tenzij je een AX zadelpen monteert ofzo).

sharkman
Forum-lid

sharkman 14 okt 2006 21:09

Klopt, Isp niet voor medio volgend jaar. Ik krijg de rode uitvoering zonder ISP binnen (zou aanvankelijk enkel met vaste zadelpen komen). Ik ben geen voorstanden van isp dus erg kan ik het niet vinden (en ik heb een AX daedalus dus.....)
Zit je graag diep (= wedstrijdrenner) neem dan een addict. Heb je minder centen of ben je meer op toergebruik gericht dan zit je beter met de CR1.
Beiden behoren tot het beste in de markt dus met geen van beide kun je veel fout doen.

sepp
Forum-lid

sepp 14 okt 2006 22:43

wat is isp de afkorting van als ik vragen mag(mss ben ik nu wel dom)
avia cyclingteam

sharkman
Forum-lid

sharkman 14 okt 2006 22:47

Integrated seat post (zadelpen vast aan het frame dus)

casran
Forum-lid HC

casran 15 okt 2006 00:34

Beetje jammer dat de mensen van Scott op Expo-Velo niet met de ISP versie staan (zowel bij de Addict als bij de Spark)... leek me toch hun paradepaardje. Voorts wel mooie frames, al heb ik het meer voor Scott als mtb-producent.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sharkman
Forum-lid

sharkman 15 okt 2006 11:42

Waarom zou je tonen wat je toch niet kunt leveren? Bovendien heb ik begrepen dat ritchey zijn/haar claims niet waar kan maken en waarom zou je er dan voor kiezen om uiteindelijk zwaarder uit te komen als met een beproefde zadelpentechniek.

sepp
Forum-lid

sepp 15 okt 2006 15:57

en zonder zaalpen zal hij wel 790 gram wegen :), alle ik zal maandag is kijken ,dan ben ik er weer, na eurobike ,nu expo velo en volgende week utrecht mmm
avia cyclingteam

casran
Forum-lid HC

casran 18 okt 2006 11:00

Quoten: Origineel geplaatst door sepp op 15 Oktober 2006

en zonder zaalpen zal hij wel 790 gram wegen :), alle ik zal maandag is kijken ,dan ben ik er weer, na eurobike ,nu expo velo en volgende week utrecht mmm

Gij komt in Utrecht ook nog eens pinten pakken?
De Scott stand op Expo-Velo was heel sober: weinig aankleding, maar vooral aandacht om veel fietsen (de volledige collectie, niet?) te plaatsen. Net zoals in Friedrichshafen viel het me op: Scott heeft een van de mooiste -en wellicht ook- duurste brochures. Knap gedaan, zo'n boekje; in fel contrast met dat van Cervelo. De fietsen mochten er best wezen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

speric
Forum-lid HC

speric 18 okt 2006 11:46

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 14 Oktober 2006

Allebei perfecte frames natuurlijk. De Addict is iets aggressiever van geometrie; heeft nl. een iets kortere balhoofdbuis, iets langere bovenbuis en iets minder steile zitbuis (meer "setback" zadel). Dus de Addict is bedoeld als pure wedstrijdfiets, dus in dat licht... Al wel gehoord dat hij in eerste instantie alleen zonder ISP komt, later volgend jaar pas met ISP. Dus dan mis je wel wat extra gewichtswinst (tenzij je een AX zadelpen monteert ofzo).

Waarom is een wat meer achteroverstaande zitbuis een aggresievere geometrie ?
Ik heb altijd het idee dat als ik wat meer naar voren zit, rechteboven mijn bracket dus, ik sneller kan draaien en meer snelheid kan maken, dan als ik wat meer naar achterzit.Alleen met klimmen is wat naar achter lekker, voor mij dan.

andre
Forum-lid

andre 18 okt 2006 14:14

Ik ga vrijdag in Utrecht maar eens de addict bekijken. Is de Addict ook langer dan de CR1?
CR1 is lekker kort, dat past bij mij heel goed..ik doel dan op de bovenbuis. Ik heb nu nl. een CR1

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 19 okt 2006 21:25

@SpEric: iets minder steile zitbuis is idd niet persé aggressiever, maar vooral profs hadden vaak moeite om met een standaard zadelpen ver genoeg naar achter te kunnen zitten met de CR1, en monteerden daarom vaak een pen met extra setback (speciale WCS Carbon bij Saunier Duval). In theorie kan je inderdaad meer kracht leveren met minder setback, zie bijvoorbeeld tijdritfietsen, hoewel daar ook weer andere dingen meespelen (hoek v/d heup in aero-positie etc). Dus o.a. op aanraden van de profs heeft Scott waarschijnlijk de zitbuis iets schuiner gemaakt.

@Andre: de Addict heeft een iets langere bovenbuis dan de CR1 ja.

Plaats reactie