Trillen voorvork crossfiets
Bij mijn crossfiets heb ik het probleem dat mijn voorvork hevig gaat trillen als ik hard rem.
Ik heb al verschillende soorten remblokken geprobeerd maar het probleem blijft.
Vandaag moest ik plots remmen omdat een auto mij geen voorrang wilde geven, de voorvork begon hevig te trillen waardoor ik nauwelijks controle over mijn fiets had.
Ik rij op een Ridley crossbow met alu-voorvork.
Weet iemand wat ik hier aan moet doen?
Ik heb al verschillende soorten remblokken geprobeerd maar het probleem blijft.
Vandaag moest ik plots remmen omdat een auto mij geen voorrang wilde geven, de voorvork begon hevig te trillen waardoor ik nauwelijks controle over mijn fiets had.
Ik rij op een Ridley crossbow met alu-voorvork.
Weet iemand wat ik hier aan moet doen?
-
- Forum-lid
Is het wel echt je voorvork die trilt of is misschien je balhoofd te los ingesteld ?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik had het ook bij mijn Empella. De originele Frogleggblokken heb ik vervangen voor BBB en dat verhelpt het trillen nagenoeg helemaal. Ook heb ik het gevoel dat de lijn van de Empellavork niet klopt....
Less is bore
Ik heb het zelfde gehad met mijn Ridley Crosswind. Het trillen is was zo hevig dat je het stuur nog maar net kon vasthouden.
De FM heeft had van alles geprobeerd van het vervangen van de remmem t/m het plaatsen van een nieuwe vork. Niets hielp! Uiteindelijk heb ik een nieuw frame + vork gekregen.
Als het goed is is het probleem bij Ridley bekend.
De FM heeft had van alles geprobeerd van het vervangen van de remmem t/m het plaatsen van een nieuwe vork. Niets hielp! Uiteindelijk heb ik een nieuw frame + vork gekregen.
Als het goed is is het probleem bij Ridley bekend.
Ik had een van de eerste Bonfire SL's. Deze had een 1" carbon vorkbuis. Deze trilde ook hevig bij stevig remmen. Het probleem ontstond doordat door het remmen de vork naar achter getrokken wordt de spanning in de vork wordt op een gegeven moment groter dan de remkracht waardoor de vork weer naar voor schiet. Omdat je nog steeds aan het remmen bent gaat de vork weer naar achter en herhaalt het proces zich. Empella heeft mijn vork en balhoofdstel vervangen door een 1 1/8" uitvoering. Dit verminderde het trillen aanzienlijk. Na de recente wisseling remmen en wielset (zie http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... icID=10630) is het probleem nagenoeg geheel verdwenen .
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- daniel1975
- Forum-lid HC
De lijn van de vork klopt niet bij Empella heb ik het idee. Die verergert het probleem.
Less is bore
ik heb dit probleem ook gehad bij mijn stevens crossfiets.verschillende keren terug bij de fm. en die heeft de remblokken iets naar binnen gezet en ten was de meeste van mijn klacht weg. ik weet uit ervaring dat je het probleem niet helemaal kan oplossen. veel sterkte.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hoe kan het dat vrijwel alle CXen hier last van hebben????
Less is bore
Je moet eens kijken welke wielen je er ook op gebruikt: soms is het opgelost door wielen met een gerimpeld remoppervlak te vervangen door wielen met een egaal oppervlak.
Uiteindelijk hebben de meeste crossfietsen hier in min of meerdere mate last van, ook de topfietsen van de profs. Alleen zit hem ook nog het verschil dat minder ervaren berijders te veel de voorrem gebruiken: je kan beter op een andere manier leren remmen.
Uiteindelijk hebben de meeste crossfietsen hier in min of meerdere mate last van, ook de topfietsen van de profs. Alleen zit hem ook nog het verschil dat minder ervaren berijders te veel de voorrem gebruiken: je kan beter op een andere manier leren remmen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- daniel1975
- Forum-lid HC
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 06 Oktober 2006
Alleen zit hem ook nog het verschil dat minder ervaren berijders te veel de voorrem gebruiken: je kan beter op een andere manier leren remmen.
Die is nieuw voor mij. Kun je dat wat beter uitleggen? Bij de racer en de ATB gebruik je juist wel in grote mate je voorrem om voor de maximale vertraging te zorgen. De achterrem is zuiver ter correctie.
Alleen zit hem ook nog het verschil dat minder ervaren berijders te veel de voorrem gebruiken: je kan beter op een andere manier leren remmen.
Die is nieuw voor mij. Kun je dat wat beter uitleggen? Bij de racer en de ATB gebruik je juist wel in grote mate je voorrem om voor de maximale vertraging te zorgen. De achterrem is zuiver ter correctie.
Less is bore