Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

dura-ace vs ultegra ketting

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 04 okt 2006 17:54

Wat is het verschil tussen een Dura-Ace ketting t.o.v. het type Ultegra, buitenom het prijs/gewichtsverschil? Zijn er ook andere spelers (lees: aanraders) op de markt? Laat weten wat je motivatie, mening en praktijkervaring is!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 okt 2006 18:20

Verschil is in de praktijk heel klein vind ik. Duurzaamheid zou bij DA iets beter moeten zijn. Het is niet voor niks dat heel veel DA rijders een Ultegra ketting (en cassette) monteren. Het verschil is gewoon heel minimaal.
Beb zelf verder goede ervaringen met kettingen van Connex, KMC en SRAM.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 04 okt 2006 19:15

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 04 Oktober 2006

Verschil is in de praktijk heel klein vind ik. Duurzaamheid zou bij DA iets beter moeten zijn. Het is niet voor niks dat heel veel DA rijders een Ultegra ketting (en cassette) monteren. Het verschil is gewoon heel minimaal.
Beb zelf verder goede ervaringen met kettingen van Connex, KMC en SRAM.

Ik heb bij veeeeeeel klanten al ondervonden dat een ultegra soms na 1500 km al op is (kraken in lichtste versnellingen), voor die paar euro's meer zou ik dus voor DA opteren !

w0uter
Forum-lid

w0uter 04 okt 2006 19:20

zelde ervaring met ultegra voor mij... Nu Dura-ace, maar ligt nog maar 600 kilometer op mijn fiets..

jsparie
Forum-lid

jsparie 04 okt 2006 22:40

Verschil is volgens mij toch echt minimaal. Dura ace ziet er wat mooier uit en zal door de extra bewerking (Ook de binnenschakels verzinken ipv alleen de buitenschakels) wat langer meegaan vooral in natte omstandigheden. Maar een praktisch verschil met schakelen bijvoorbeeld heb ik in ieder geval niet kunnen constateren.

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 05 okt 2006 00:42

Gezien het relatief kleine prijsverschil (max 4 euro) kan je net zo goed gelijk voor de Dura-Ace ketting gaan. Is tenminste mijn mening. Helemaal als je bedenkt wat een groot aantal forumleden toch al aan fiets en randgebeuren besteden.

rolandt
Forum-lid

rolandt 05 okt 2006 09:43

Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 04 Oktober 2006

Gezien het relatief kleine prijsverschil (max 4 euro) kan je net zo goed gelijk voor de Dura-Ace ketting gaan. Is tenminste mijn mening. Helemaal als je bedenkt wat een groot aantal forumleden toch al aan fiets en randgebeuren besteden.

Mee eens, voor die paar euro verschil neem ik ook de DuraAce.Bij een cassette Ultegra of DuraAce is dat prijsverschil overigens een stuk groter, de DuraAce is om en nabij 2x de prijs van de Ultegra cassette.

campasuper
Forum-lid

campasuper 07 okt 2006 23:17

De kettingen van Shimano staan niet bekend om grote duurzaamheid. Wellicht is een alternatief - connex, KMC - een betere keuze.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

jsparie
Forum-lid

jsparie 08 okt 2006 15:37

Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 07 Oktober 2006

De kettingen van Shimano staan niet bekend om grote duurzaamheid. Wellicht is een alternatief - connex, KMC - een betere keuze.

Dat was vroeger zeker waar maar dan hebben we het wat mij betreft nog over de 8 spd kettingen. Met de huidige generatie is mijn ervaring dat de slijtage niet veel meer of minder is als met anderen. En ze schakelen in combi met shimano tandwielen in ieder geval perfect.

daftreks
Forum-lid

daftreks 08 okt 2006 16:32

Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 05 Oktober 2006

Mee eens, voor die paar euro verschil neem ik ook de DuraAce.Bij een cassette Ultegra of DuraAce is dat prijsverschil overigens een stuk groter, de DuraAce is om en nabij 2x de prijs van de Ultegra cassette.

Dit is ook het geval bij de buitenbladen van Dura-Ace en Ultegra. Ik wou voor mn Ultegra crankstel zon mooi gefreesd D-A buitenblad kopen, maar toen ik de prijs zag heb ik daar toch maar van af gezien...  (bijna 100 euro voor een buitenbladje )
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2006 16:49

Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 05 Oktober 2006

Tja, maar een Dura Ace cassete is ook behoorlijk lichter doordat de grootste tandjes van titanium gemaakt zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fingerz
Forum-lid

fingerz 09 dec 2008 23:06

Altijd Dura-Ace....
Fingerz

Plaats reactie