Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velg ingesleten

ivan
Forum-lid

ivan 01 okt 2006 20:31

Vraag is eigenlijk heel simpel: hoe kun je uitmaken of een velg aan vervanging toe is omdat ze is ingesleten ? Bestaat er een vaste maatstaf zoals bij kettingen bvb ? Velg is een Rigida Flyer (trainingswieltjes) met ong. 15000 km op de teller. Er zit geen "wear indicator" op deze velgen.
Rijd met deze wielen naar m'n werk en ik wil niet in het midden van de nacht met een gescheurde velg staan.

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 01 okt 2006 22:38

je kan het zien he of het remgedeelte een beetje bol naar binnenloop, een klein beetje is niet erg maar kijk ook is naar de dikte ongeveer van het rengedeelte en denk dan is goed na of hij al ver is versleten. Ik had ook een setje fir wielen, prima wielen alleen ze waren na 3 seizoenen koers wel helemaal uitgesleten... opzich zonde van die wielen want het waren super wielen, en nu staan ze in mijn veldfiets :P
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 okt 2006 22:59

Lol als velgen ergens snel slijten is het wel in een crossfiets, dat zand tussen de remblokken is niet echt bevordelijk voor je velgen. Je weet wat er gebeurt als het aluminium te dun wordt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 02 okt 2006 02:08

Quoten: Origineel geplaatst door Ivan op 01 Oktober 2006

Vraag is eigenlijk heel simpel: hoe kun je uitmaken of een velg aan vervanging toe is omdat ze is ingesleten ? Bestaat er een vaste maatstaf zoals bij kettingen bvb ? Velg is een Rigida Flyer (trainingswieltjes) met ong. 15000 km op de teller. Er zit geen "wear indicator" op deze velgen.
Rijd met deze wielen naar m'n werk en ik wil niet in het midden van de nacht met een gescheurde velg staan.

Hoi,
Merkwaardig dat er geen "wear indicator" zit op een Rigida velg aangezien dat ooit door de Belgische velgfabrikant Alesa is bedacht en die door Rigida zijn overgenomen. Soit....
In alle geval mag de velg bij de remrand nooit dunner zijn dan 1mm.
Mijn devies, in geval van twijfel: weg met die handel of laat het op zijn minst door de FM even nakijken.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie